Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Grasses trans: on es troben, quantes consumim i quantes hauríem de prendre

Si en la llista d'ingredients apareix l'expressió “grassa parcialment hidrogenada”, el producte les inclou. Però hi ha més aliments que les contenen i que hauríem de limitar el seu consum

grasas trans bollo galletas Imatge: monicore

El consum de grasses trans industrials augmenta el risc de patir diverses malalties coronàries. Per això és important saber què productes dels quals triem diàriament per alimentar-nos els contenen i intentar evitar-los o, almenys, reduir la seva ingesta. I és que, de vegades, com veurem a continuació, pot resultar difícil conèixer aquesta informació. En les següents línies detallem on pots trobar grasses trans, quantes prenem diàriament i quantes hauríem de consumir.

Com calcular el greix que ingerim

A l’hora de comprar podem conèixer el tipus i la quantitat de greix que contenen els productes en el supermercat si tirem un ull al seu etiquetatge. En ell, trobarem la quantitat de greix per cada 100 g de producte i també quanta grassa saturada conté. Si restem la saturada a la total trobarem la quantitat de greix insaturat.

Recordem que el recomanable per a un adult mitjà és consumir entre 50 i 100 g de greix al dia i que les saturades han de suposar la menor quantitat possible. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estableix uns 25 g al dia com a límit màxim.

Els productes que més grassa aporten a la població espanyola són: oli d’oliva, carns i embotits, brioixeria i pastisseria, formatges i llets, i els productes precuinats. Haurem de parar esment a aquests aliments si volem limitar el nostre consum de greix.

Quins productes contenen grasses trans industrials?

L’única manera d’intuir si un producte conté grasses trans industrials és fer un cop d’ull a la llista d’ingredients. Si apareix “greix parcialment hidrogenat”, segur que el producte les inclou.

No obstant això, si comprem alguna cosa en una cadena de menjar ràpid, ens va a ser molt més complicat conèixer aquesta informació. És en aquests productes precisament en els quals s’ha comprovat que els nivells de greixos trans estan més prop del límit permès per la legislació:

  • Productes servits en establiments de menjar ràpid.
  • Plats preparats.
  • Galetes artesanes.
  • Cacao soluble.
  • Postres i rebosteria per elaborar.

Què utilitza la indústria per substituir les grasses trans?

Per substituir les grasses trans dels seus productes, els fabricants han augmentat la presència d’altres tipus de greix: les saturades i les insaturades (amb un perfil nutricional millor).

Un estudi a diversos països va analitzar què tipus de greix substituïa a les trans en tres aliments: patates fregides, crispetes per a microones i brioixeria. En el cas de les patates fregides i les crispetes per a microones, les grasses trans es van reemplaçar tant per saturades com per insaturades. En el cas de la brioixeria, es van observar productes amb un 40 % menys de greixos trans, que en la seva majoria van ser reemplaçades per greixos saturats. Sembla, per tant, que és en els productes de brioixeria en els quals més difícil es fa el reemplaçament pels greixos insaturats.

Quanta grassa trans consumim?

hamburguesa grasas trans
Imatge: Free-Photos

En 2005, el Govern va implementar l’estratègia per a la Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat (NAOS). A través d’ella i en els anys posteriors es va treballar juntament amb les empreses alimentàries perquè disminuïssin el contingut de grasses trans dels seus productes.

En 2014 es va publicar el primer estudi, en el qual es va avaluar el contingut de grasses trans de 443 productes obtinguts en 2010. En aquest informe es va veure que solament els productes làctics superaven els 2 g de grasses trans per cada 100 g de greix. D’aquest tipus de productes, la categoria de formatges fosos va ser la que va obtenir major contingut de greixos trans (2,72 g per 100 g de greix). Sabem que el greix làctic conté grasses trans de remugant que no és perjudicial per a la salut, però dins dels formatges fosos també existeixen succedanis en els quals la quantitat de formatge és ínfima, doncs s’utilitzen diferents greixos no làctiques. Seria interessant conèixer si aquests succedanis van ser analitzats o no. Altres aliments amb continguts bastant alts de greixos trans van ser el cacao soluble (1,82 g per 100 g de greix), les postres i la rebosteria per elaborar (1,71 g per  100 g de greix) i les hamburgueses de menjar ràpid (1,67 g/100 g de greix).

Un any després, en 2015, es van tornar a analitzar 277 dels productes de l’anterior estudi i es van observar algunes disminucions en el contingut de grasses trans. No obstant això, els grups d’aliments d’aquesta segona anàlisi no van ser els mateixos. Per exemple, els cacaos solubles, que en 2010 eren un grup propi, en 2015 van ser analitzats junts a altres xocolates. Alguna cosa semblança ocorre amb les patates fregides, les postres i rebosteria per elaborar i diferents productes de menjar ràpid, entre uns altres. Aquests aliments servits en establiments especialitzats van augmentar el seu contingut en grasses trans respecte a 2010, en aconseguir els 1,96 g per 100 g de greix.

Les conclusions de tots dos informes van ser que la majoria dels productes no van sobrepassar els 2 g de grasses trans per 100 g de greix, però no s’ha tornat a realitzar cap estudi detallat dels productes actuals.

Una recent anàlisi de sis galetes artesanes a Navarra ha trobat que contenien grasses trans en importants quantitats (entre 0,99 i 3,50 g per cada 100 g de greix total). També es van analitzar cinc marques de galetes industrials, amb valors molt més baixos: 0,62-0,83 g de grasses trans per cada 100 g de greix.

I quanta grassa hauríem de prendre?

Segons les recomanacions de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), les grasses han de proporcionar entre un 20 % i un 40 % de l’energia total que ingerim i, dins d’elles, els greixos saturats han de suposar la menor quantitat possible. Si suposem un consum energètic diari de 2.200 kcal (l’habitual per a un adult mitjà), correspondria a uns 50-100 g de greix al dia.

En el cas de l’Organització Mundial de la Salut, la recomanació és limitar el consum de greixos totals al 30 % de l’energia total, i els greixos saturats en particular per sota del 10 % (uns 25 g grasses saturades al dia per a un consum de 2.200 kcal). Quant a les grasses trans industrials, l’OMS recomana que sigui menor a l’1 % de l’energia total diària (traduït a un consum mitjà de 2.200 kcal, representarien menys de 2,5 g de grasses trans al dia). L’objectiu d’aquest organisme és que per 2023 les grasses trans industrials desapareguin de la nostra alimentació.

Al juny de 2018, l’EFSA va recomanar a la Comissió Europea (CE) limitar al mínim possible la quantitat de grasses trans industrials en el menjar. El 24 d’abril de 2019 la CE va incloure l’obligatorietat de limitar aquesta substància en els aliments a 2 g per cada 100 g de greix i va establir l’obligació de “transmetre informació entre operadors del sector alimentari sobre els nivells de greixos trans” quan se superi aquest límit. Aquesta llei, ara transitòria, serà obligatòria a partir d’abril de 2021. Crida l’atenció que, almenys de moment, no sigui necessari incloure la quantitat de grasses trans en l’etiquetatge.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Etiquetes:

grasas trans-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions