Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Greix o sucre, què és pitjor a l’excés?

No tots els tipus de greix o de sucre són dolents per a la salut, per això és important aprendre a distingir-los i pensar en aliments complets més que en nutrients aïllats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 09deSetembrede2015
Img azucar o grasa hd Imatge: Shaiith79

Durant anys els greixos han estat “les dolentes de la pel·lícula”, les responsables, en teoria, d’infinitat d’efectes negatius sobre la salut. En els últims anys, no obstant això, tenen competència, doncs semblen haver guanyat protagonisme els sucres en el seu paper de “agents del mal”. Les preguntes sobre quin és pitjor són inevitables, però resulta molt difícil trobar informació fidedigna en relació a què és veritat i què no pel que fa al paper d’aquests dos nutrients en la dieta. En el present article s’aporten dades sobre greixos i sucres i s’analitza el seu paper en la promoció o en la prevenció de malalties.

Img azucar o grasa 01
Imatge: Shaiith79

Similituds i diferències entre el greix i el sucre

En revisar l’etiqueta d’un aliment, es troba informació nutricional detallada sobre la quantitat de calories i d’alguns nutrients, com és el cas dels greixos i els sucres. Tant grasses com a sucres són “nutrients energètics”, és a dir, aporten calories, a diferència dels “no energètics”, com les vitamines o els minerals, que no ho fan. Malgrat aquesta similitud, entre tots dos nutrients existeixen grans diferències. Una d’elles és que mentre que un gram de greix aporta 9 quilocalories, la mateixa quantitat de sucre ho fa amb 4 quilocalories.

Efecte del sucre i el greix sobre el nostre pes

Així, de forma intuïtiva es podria concloure que una certa quantitat de greix té més capacitat d’incrementar el pes corporal que la mateixa quantitat de sucre. No obstant això, la qüestió no és en absolut tan senzilla, perquè, entre altres diferències, tots dos nutrients presenten diferents processos digestius o d’aprofitament i magatzematge en l’organisme. De fet, tant reduir els greixos ingerits com els sucres podria ser útil per controlar el pes corporal, segons han comprovat recerques com les publicades en la revista BMJ el 15 de gener de 2012 i el 6 de desembre del mateix any.

Resulta interessant, en tot cas, tenir en compte les observacions que ha constatat un estudi recentment publicat (agost de 2015) en la revista Cell Metabolism per Kevin D. Hall i els seus col·laboradors, que apunta que reduir les grasses podria generar una major pèrdua de pes que disminuir els carbohidrats.

I els lípids sanguinis?

També és comú escoltar que els greixos promouen alteracions en els anomenats “lípids sanguinis” (colesterol en sang, triglicèrids, etc.), alguna cosa que, en teoria, no generarien els sucres. No obstant això, una rigorosa recerca publicada al juliol de 2014 en la revista científica The American Journal of Clinical Nutrition va concloure que “els sucres dietètics influeixen en la pressió sanguínia i en els lípids de la sang”. La relació, a més, és independent dels efectes dels sucres en el pes corporal.

Quant als greixos, hi ha diversos tipus, i no totes elles afecten de la mateixa manera a la salut. Un exemple són els greixos trans, que convé evitar, tal com es va ampliar en l’article ‘Eliminar les grasses trans: missió possible‘. Un altre exemple són els àcids grassos saturats que, sobretot els presents en derivats cárnicos o en aliments processats, s’han associat a increments en el risc de patir malalties cardiovasculars.

Pensar en aliments és millor que pensar en nutrients

Llavors, què és pitjor a l’excés: el sucre o el greix? Sobre la base de les dades disponibles, no és possible respondre. Potser per això, els experts en nutrició cada vegada es decanten més per parlar d’aliments en lloc de fer esment als seus nutrients, per evitar confusions.

Una de les més habituals és la de considerar als sucres de les fruites fresques com a “nutrients conflictius”. Per això, quan aconsellen disminuir la ingesta de sucres sempre insisteixen que no fan referència als presents de forma natural en la llet o el iogurt (que contenen lactosa) o en les fruites i hortalisses fresques.

En el cas dels greixos succeeix alguna cosa similar, perquè hi ha aliments amb molts greixos però els efectes dels quals sobre la salut són positius, com és el cas de la fruita seca. De fet, els estudis sobre els beneficis de la fruita seca són molt concloents.

Per tot l’anterior, tant l’American Institute for Cancer Research, com un consens publicat en l’edició d’abril de 2011 de la revista The American Journal of Clincial Nutrition apunten que convé deixar de fixar l’atenció en nutrients i pensar més en quins aliments són saludables i quins no ho són, perquè això és “més útil”. En les seves paraules, un patró d’alimentació saludable “es basa principalment en aliments d’origen vegetal”, però pot incloure carns magres i làctics baixos en greix en quantitats que oscil·lin de petites a “modestes”. El consum d’aliments superflus, carn vermella i embotits hauria de disminuir. La clau és triar diàriament aliments poc processaments (sense addició de sucres, grasses o sal) i prioritzar els de origen vegetal (fruites fresques, hortalisses, llegums i fruita seca).

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions