Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guanyar pes amb salut

Igual que en una dieta d'adelgazamiento, per engreixar convé seguir unes recomanacions que preservin la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 10 de Desembre de 2010
img_ensalada 5

Les circumstàncies que porten a una persona a sentir la necessitat d’augmentar el seu pes poden estar propiciades per causes diverses. Bé sigui per qüestions estètiques o per motius de salut, sumar quilos en la bàscula no és una tasca fàcil, fins i tot hi ha qui entén aquest objectiu com una meta més difícil d’aconseguir que la seva contrària -la pèrdua de pes- o, almenys, tan costosa com aquesta. Amb independència del motiu que propiciï aquest objectiu, les persones que vulguin engreixar necessitaran realitzar una ingesta de calories superior a la quantitat que gasten. Però no totes les estratègies són vàlides per igual. Guanyar pes al mateix temps que es conserva la salut ha de ser una de les consignes principals.

Diferents necessitats

La necessitat d’augmentar el pes pot ser fruit de diverses circumstàncies. D’una banda, pot estar motivat per qüestions de salut:

  • Patir una malaltia greu o de llarg recorregut. En aquestes circumstàncies, és possible que la malaltia cursi amb un menyscapte de les defenses i reserves nutricionals i, fins i tot, que s’acompanyi de llargs períodes d’hospitalització. Són diverses les patologies amb un clar risc de sofrir desnutrició. Potser la malaltia que millor representi aquesta situació és el càncer amb diferents etiologies, però també la sida i malalties que cursen amb incapacitat, com l’Alzheimer o disfagia, entre unes altres.

  • Ser una persona d’edat avançada que perd pes de forma no intencionada. Una proporció important de persones ancianes perden pes de manera progressiva i inexorable. Aquest fet es veu en ocasions propiciat per alguns dels trastorns o malalties ja citats i que, amb més freqüència, són propis d’aquesta etapa de la vida (malaltia d’Alzheimer, demència, disfagia, falta d’interès pels aliments).

Les qüestions estètiques i de rendiment esportiu també poden propiciar aquesta necessitat:

  • Tenir una constitució prima i voler augmentar de pes.

  • Practicar una determinada disciplina esportiva i pretendre augmentar la massa muscular amb la finalitat d’obtenir una major força per millorar el rendiment.

Abans de començar

Els qui vulguin guanyar pes, abans han d’atendre a dues qüestions importants:

  • El morfotipo. Tant en homes com en dones, la genètica exerceix un paper fonamental en el desenvolupament de la musculatura. La naturalesa humana té per a cada individu uns límits, que seran més o menys modificables en virtut de l’entrenament i de l’alimentació, però no més enllà. No sembla racional tractar de convertir a un atleta de fons en un culturista, i al revés. Ser prim per naturalesa i estar sa és una circumstància de la qual cal estar satisfet, més que tractar d’engreixar i perdre salut. Les persones que intenten recuperar el pes perdut després d’una malaltia o intervenció quirúrgica tenen millors expectatives que les persones naturalment primes que es plantegen guanyar alguns quilos.

  • Cal ser prudent amb les promeses de programes d’entrenament i suplements. Al mercat hi ha gairebé tants remeis miraculosos dirigits cap al guany de pes com a l’adelgazamiento. En tots dos casos, la recomanació que s’ha de fer és la mateixa. Els mètodes que proposen resultats molt bons com per ser veritat, amb molta probabilitat, no funcionaran. Evitar la compra de suplements ajuda a estalviar diners, especialment, quan aquests mateixos nutrients continguts en els suplements es poden trobar en triar aliments tan nutritius i més saborosos que ells.

La qualitat abans que la quantitat

La salut ha de ser l’objectiu prioritari de qualsevol estratègia que tingui com resultat la modificació del pes, ja sigui tant al moment de perdre-ho com si es vol guanyar. El secret per a un guany de pes saludable radica que tot l’ingrés de calories es faci a partir d’un estil d’alimentació el més ric en nutrients possible -vitamines, minerals, antioxidants, fibra, etc.- i limitar els aliments que són font de “calories buides”, com els rics en sucres o els cereals refinats.

Augmentar de forma exagerada el consum de refrescs ensucrats, dolços i snacks salats no és el mètode més convenient per incrementar la massa muscular, enfortir la massa òssia o millorar la reconstrucció de teixits després d’una intervenció quirúrgica. Guanyar pes de forma intel·ligent implica posar en pràctica les recomanacions de l’alimentació saludable i, arribat el cas, recórrer a petites estratègies conductuals. En la pràctica i amb paciència, aquest estil d’alimentació pot beneficiar-se del seguiment de petits trucs que ajudin a la consecució de les metes proposades.

Petits canvis, grans resultats

Per a cada circumstància es poden aplicar uns consells que faciliten la dieta de les persones interessades a augmentar de pes:

  • Davant casos d’inapetencia o d’un apetit que se sadolla de seguida, convé plantejar la ingesta diària a partir de 5 o 6 menjars. Durant les mateixes, procurar no beure massa líquids i fer-ho entre menjars amb la finalitat de deixar més espai als aliments. A més, convé incloure aliments fàcils de mastegar i no gaire calents, ja que a temperatures elevades sadollen més.
  • Enriquir els plats amb aliments que són font de calories concentrades, sempre en relació amb cada recepta. És possible afegir formatge rallado o en pols en un plat de pasta o a algunes verdures, fruita seca en les amanides, ou dur en els potajes, fruites dessecades en el iogurt, llet en pols en el puré de patates, en sopes o en consomés.
  • La fruita que es consumeix com a postres es pot enriquir en afegir llet merengada, nata, mel o xocolata negra fosa, entre uns altres.
  • En general, cal seguir les recomanacions de la piràmide de l’alimentació saludable quant a la proporció dels diferents grups d’aliments en la dieta (freqüència i quantitat) i incrementar la ració de consum, si s’estima necessari, però sempre s’ha de tractar de conservar l’esmentada proporció.
  • Davant qualsevol dubte, convé posar-se en contacte amb un professional sanitari especialitzat en el consell nutricional -un dietista-nutricionista o un metge-.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions