Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guareix natural dels problemes digestius en Nadal

Algunes substàncies naturals ajuden a alleujar els problemes derivats dels excessos d'aquestes festes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 16deDesembrede2005

Els menjars fora de l’habitual i els excessos en el consum d’aliments típics, molt grassos, sumats a la ingesta d’alcohol fa molt freqüent la incidència de problemes digestius. No obstant això, com és alguna cosa puntual se’ls pot fer front amb antiácidos naturals.

En Nadal els menjars fora de l’habitual i els excessos en el consum de plats i aliments típics d’aquestes dates (polvorons, massapans, torrons, etc.) són molt freqüents, motiu pel qual la incidència de problemes digestius augmenta en comparació d’altres èpoques de l’any.

L’acidesa derivada d’aquests excessos ocasionis es deu al fet que els àcids de l’estómac refluyen cap a l’esòfag, causant una sensació de malestar en la qual el símptoma més característic és la sensació de cremor o coïssor en la boca de l’estómac.


Com combatre-la?

Per prevenir o millorar l’acidesa convé:

* Distribuir l’alimentació dels dies següents a la celebració en cinc o més menjars al dia per reduir el volum d’aliments per cada presa i no deixar passar més de 3 hores sense menjar o beure alguna cosa (millora les molèsties).

* Menjar lentament i mastegar prou cada mos.

* No prendre aliments sòlids o líquids just abans d’anar al llit, cal deixar passar almenys dues hores.

* Preferir aliments sucosos que amb prou feines precisen grassa ni cocció perllongada.

* Reduir el consum d’aliments grassos i evitar els molt salats o en escabetx.

* Limitar les salses molt grasses elaborades amb gemmes, excés d’oli, nata, formatge…, tipus carbonara, holandesa, etc.

* Evitar aliments que estimulen la secreció àcida gàstrica (cafè, alcohol).

* No consumir quantitats excessives de sucre o dolços, alguna cosa difícil en aquestes dates, atès que no falten els torrons, massapans, polvorons i altres dolços, com a postres de tots els menjars especials.

* Evitar els aliments molt calents o molt freds ja que provoquen irritació.


Condiments que ajuden

* Àcids: preferir el vinagre de poma i el suc de llimona al
vinagre de vi.
* Aliáceos: all, ceba, chalota o porro, que es digereixen millor cuits.
* Herbes aromàtiques: convé incloure en les receptes tradicionals herbes
que ajuden a la digestió com a estragó, anet, llorer, farigola,
romaní, mejorana, fonoll, comino, etc.
* Evitar les espècies fortes que irriten la mucosa gàstrica: pebre
(negra, blanca, cayena i verda), pimentón i guindilla.

Infusions digestives

Algunes de les infusions més adequades són les que es preparen amb: camamilla, melisa, arç blanc, tila o regalèssia, entre unes altres. El te suau i reposat també es considera beneficiós donada la seva riquesa en taninos (compostos que ajuden a desinflamar la mucosa gàstrica).

ALIMENTS RECOMANABLES

Són aliments més adequats són: la patata (antiácida), l’arròs i la poma (desinflaman la mucosa digestiva), la civada (els seus flocs contenen un tipus de fibra soluble cridada mucílags, amb efecte suavitzant de la mucosa gàstrica) i la pastanaga (neutralitza l’acidesa). Asímismo, i encara que sembli rar, el suc de llimona i el vinagre de poma, ambdues substàncies àcides, contribueixen a neutralitzar l’acidesa estomacal. Es poden emprar bé com a amaniment d’amanides o bé com a ingredient basi d’algunes begudes (aigua de llimona, suc de pastanaga i llimona, etc.).

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions