Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Hamburgueses vegetals casolanes

La soia, el tofu, els cereals i la fruita seca són els ingredients elementals per donar forma a aquestes noves i nutritives receptes vegetarianes

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 29deSetembrede2005
img_hamburguesa vegetal Imatge: Molly Elliott

Les hamburgueses vegetals són una forma més d’expressió del receptari vegetarià, semblants en aspecte, textura i forma a les típiques de carn, però amb una diferència substancial en el seu valor nutritiu. La seva carta de presentació és molt variada, depèn de l’ingredient més abundant que marqui el seu sabor (tofu, soia, fruita seca, etc.). Formen part, sobretot, de l’alimentació d’els qui segueixen una dieta vegetariana i poden servir com un pas progressiu per els qui s’inicien en la mateixa. No obstant això, la suavitat del seu sabor i les saludables propietats nutritives les fan idònies en la dieta de qualsevol persona, sigui o no vegetariana.

Excel·lent en valor nutritiu

Img hamburguesa vegetal1

Les hamburgueses elaborades només amb ingredients vegetals, a més de ser molt senzilles de preparar, tenen interessants propietats nutricionals. L’ocupació de grans de soia o productes derivats (tofu, tempeh) en la seva elaboració assegura la presència de proteïnes d’alt valor biològic. La combinació de la soia o d’altres llegums amb cereals variats (arròs, mill, cuscús, blat de moro), o d’aquests amb fruita seca, són altres possibilitats d’obtenir, només amb vegetals, proteïnes d’excel·lent qualitat equivalents a les d’origen animal.

Si s’elabora una hamburguesa vegetal amb llenties i arròs, o bé amb arròs i nous, a més dels vegetals escollits, s’obté un aliment amb proteïnes de qualitat tan bona com les hamburgueses de carn o peix, amb l’avantatge d’aportar una menor quantitat de greix saturat i gens de colesterol.

El paper del pa
El pa amb el qual s’acompanyen les hamburgueses, així com els cereals o els llegums utilitzats, aporta quantitats interessants d’hidrats de carboni complexos, font d’energia per a l’organisme. El pa es pot escollir de sègol o de barreja de cereals per la seva riquesa en fibra; de motlle, per la seva textura més tova; o de panses, si es desitja donar un toc dolç a la recepta. Com més artesà i natural sigui el pa, major serà la seva qualitat nutritiva. Els pans comercials d’hamburguesa, en general, tenen més grassa, el component que proporciona la particular esponjosidad.

En el recorregut del valor nutricional de l’hamburguesa vegetal, les verdures i hortalisses escollides per a la barreja són aliments que enriqueixen la recepta en nutrients reguladors i marquen, juntament amb la resta d’ingredients, la diferència nutricional entre aquestes hamburgueses i les de carn. El resultat és un aliment d’una qualitat nutricional excel·lent: proteïnes d’alt valor biològic, greixos insaturats saludables, important aportació de carbohidrats i energia, més varietat de vitamines i minerals, més fibra i més antioxidants, en un plat saborós, nutritiu i saludable.
Aquests aliments, encara que es consumeixen més per part de persones vegetarianes, suposen una forma de diversificar els menús i fer més variada qualsevol dieta.

In fraganti
L’arròs o la farina de cereals són aliments que ajuden a donar textura i consistència a les hamburgueses vegetals

En l’elaboració de les hamburgueses vegetals, a més dels aliments citats, es poden utilitzar altres ingredients que aportin un sabor, textura i consistència pròpies de les hamburgueses. Alguns d’aquests elements són l’arròs o la farina de cereals (si es desitja, es pot emprar clara d’ou per lligar), que es barregen amb la resta d’ingredients, es pasten i es modelen fins a obtenir un producte amb la forma típica plana.

Si es vol donar un toc més accentuat de sabor i color, pot emprar-se una gran varietat d’ingredients, com a diferents verdures trossejades (xampinyons, olives, ceba, tomàquet, carabassa, pebrot, carbassó…), a més de qualsevol espècia, condiment o herba aromàtica.

Les hamburgueses vegetals es cuinen de la mateixa manera que les convencionals. Poden preparar-se a la planxa, a la graella o rostides en el forn. L’acompanyament pot ser qualsevol verdura o hortalissa de temporada, crua, salteada o rostida. Tots els ingredients en el seu conjunt convertiran a una senzilla hamburguesa vegetal en un deliciós manjar.

RECEPTES FÀCILS I SUGGERIDORES

Des del receptari de CONSUMER EROSKI s’ha rescatat una proposta d’hamburgueses vegetals fàcils de cuinar, que poden servir als iniciats en aquesta pràctica culinària. L’hamburguesa de soia es barreja amb ou dur, que es pot substituir per un altre ingredient si es pretén una hamburguesa totalment vegetal. La recepta d’hamburguesa d’arròs i cigrons pot servir, a més, per aprofitar restes d’aquests aliments que han sobrat del bullit del dia anterior. El tofu és un ingredient típic de les hamburgueses vegetals, igual que la soia texturizada acompanyada de salsa de formatge. Amb barreja de fruita seca, el resultat és deliciós. El mateix succeeix quan es proven nous cereals, com l’escanda .

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions