Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Hàbits alimentaris: com saber quins haig de canviar?

Quatre passos per avaluar, de manera personal, quins hàbits i sobre quins aliments s'ha de millorar

Cada vegada hi ha més persones que es preocupen per la seva salut i desitgen millorar els seus hàbits. Portar una dieta sana i cuidar-se des de l’alimentació són dos propòsits més o menys estesos. Però sabem com fer-ho? L’article d’avui és una guia pràctica perquè cada persona identifiqui en la seva realitat diària quina canvis seria més pertinent emprendre per millorar la seva alimentació. Abans de prendre qualsevol decisió (com “elimina o modera aquest aliment” o “introdueix aquest altre producte”) és important avaluar els quatre passos que es plantegen a continuació.

1. Identificar què aliments són els saludables

És l'element principal i, per desgràcia, el que més problemes dona, perquè se solen mantenir diversos mites sobre el consum de molts aliments que es creuen que són saludables i al final no ho són.

Els següents són exemples d'aliments que les persones pensen amb freqüència que són sans i que en realitat no ho són: galetes, cereals de desdejuni, refrescs light, postres làctiques, aliments infantils específics, embotits baixos en greix, begudes alcohòliques... Faci un recompte i identifiqui als "enemics" que cal controlar. És important saber quants d'ells estan presents en la seva alimentació per poder controlar els següents passos: la freqüència i la modalitat dels mateixos.

2. Avaluar en quina mesura estan instaurats

Avaluï fins a quin punt aquests aliments estan present en la seva dieta, i també en quina mesura. Pot ser que no consuma necessàriament una gran quantitat d'un d'ells, però entre tots no deixen buit per als aliments saludables.

En nutrició i dietètica sempre diem que hi ha una màxima: "importa més el que no menges que el que ingereixes". En aquest sentit, si està consumint massa aliments superflus, és probable que no hi hagi espai pels més saludables. I això succeeix també en el sentit contrari. Per tant, petits canvis, com l'elecció de la beguda o les postres de cada menjar, poden fer que no pertoqui a males opcions:

  • El més saludable de l'aigua és que no pren refrescs ni begudes alcohòliques.
  • El més saludable de la fruita per a postres és que no consumeix dolces.

3. Són aquests hàbits molt importants per a vostè?

No és el mateix consumir galetes per desdejunar per pura inèrcia, sense haver-li-ho plantejat mai, que gaudir d'una pizza setmanal amb la família. Hi ha certes accions que no són les prioritàries a modificar per la retribució que poden comportar-li. Si està buscant millorar la seva dieta, potser no hagi de començar per canviar el restaurant que visita una vegada al mes, les crispetes del cinema o la festa que ha preparat per als amics.

Cada canvi sorgeix al seu degut temps, i és important seleccionar els més pertinents depenent de cada moment en el qual es trobi. Si no li suposa esforç desdejunar saludable, el lògic és llevar-se aquestes galetes que amb prou feines gaudeix amb les lleganyes encara posades, i deixar la proposta de Nochebuena saludable per a un altre moment.

4. Què està disposat a fer?

Ara que té clar quin aliment és poc saludable i amb quina freqüència ho consumeix, la mesura d'actuació està en la seva teulada. Exemples pràctics:

  • Si està prenent pa blanc diàriament: torrades, durant els menjars, sándwiches... tingui per segur que és una prioritat reduir aquest consum. Pot fer-ho de manera progressiva perquè no li canviï de manera dràstica l'alimentació a la qual està acostumat.
  • Si li encanta la xocolata després dels menjars, decanti's per una versió menys perjudicial. Pot mantenir aquest hàbit d'una unça havent dinat, si a poc a poc porta el percentatge de cacao al 70%-85%.
  • Si no vol renunciar a sortir de festa amb els seus amics amb alguna copa, pot optar a reduir-les. Si el que li agrada és estar en "l'ambient" pot començar amb la copa i, a partir d'aquí, demanar alternatives sense alcohol.

Cada persona és un món, i les accions per emprendre poden ser molt diferents. El recomanable és que aquelles accions que prengui no siguin abandonades, és a dir, que tingui adherència a la nova dieta. Recordi també que, per a aquest procés, la figura d'un dietista-nutricionista li serà de gran utilitat doncs li ajudarà a fer un full de ruta personalitzat.

Etiquetas:

dieta sana

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte