Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Hidratació a l’estiu: cura amb els aliments que donen sigueu

Alguns aliments poden augmentar la sensació de set, sobretot en els dies calorosos o quan es duen a terme activitats físiques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 09deJuliolde2015
Img alimentos sed hd Imatge: studioM

L’estiu és una època d’alt risc de deshidratació. Les elevades temperatures poden fer que el cos suï més i, per tant, que perdi més quantitat de líquid i augmentin les seves necessitats hídriques. La set és un instint bàsic que impulsa a beure quan descendeixen els nivells d’aigua en l’organisme. Però la sensació de set també pot incrementar quan es mengen certs aliments, com els molt salats o molt dolços. El següent article explica quins són els aliments que causen més sigueu i quins es recomanen per assegurar un bon estat d’hidratació.

Img alimentos sed
Imatge: studioM

El volum d’aigua corporal i la seva concentració osmolar (mesura usada per mesurar la concentració total de substàncies en una dissolució) han de mantenir-se estables en l’organisme per al seu bon funcionament. Si el volum d’aigua disminueix o la concentració osmòtica d’aquest augmenta, es desencadenen els mecanismes fisiològics que provoquen la set. A més, abusar d’aliments molt concentrats, com els molt salats o els molt dolços, pot contribuir a incrementar la sensació de set.

Quins aliments potencien la set?

En un primer lloc estarien tots els aliments salats. Si el consum de sal és moderat, i a més s’ingereixen suficients líquids, l’organisme serà capaç de mantenir el seu volum de líquids intacte. No obstant això, si s’abusa d’aliments molt salats en un mateix menjar, el cos demanarà aigua. Els aliments amb un major contingut en sodi o sal són els següents:

  • Làctics. Formatges salats, com a rocafort o formatge blau, formatge manxec, formatges guarits, etc.
  • Carnes, peixos i ous. Carns salades i els seus derivats (bacón, cansalada, butifarra o llonganissa), patés, sobrassada i embotits (xoriço, salsitxó, mortadela, etc.); extractes i sopes de carn i pollastre salats; peixos salats o fumats, com el salmó o el bacallà; peixos en conserva com la tonyina, les sardines o les anxoves; productes elaborats amb carns o peixos salats, com a crestes, croquetes, arrebossats, lasañas, etc.
  • Verdures i hortalisses. Verdures o hortalisses adobades salades.
  • Cereals i féculas. Productes de rebosteria tals com a galetes salades, croissants salats, etc.; patates xips o derivats similars.
  • Fruita seca salada.
  • Uns altres. Sal, salses comercials com a maionesa, kétchup, salsa de soia o mostassa; aperitius salats; olives.

Els aliments amb una elevada concentració en sucres o amb un elevat contingut gras també podrien contribuir a incrementar la set. Així doncs, les begudes a l’excés dolces (com els refrescs), les postres dolces (com a magdalenes, pastissos, etc.) amb una elevada concentració de sucre i els aliments arrebossats i fregits amb abundants olis també podrien produir aquest efecte.

És important no abusar d’aquests aliments, sobretot quan es passaran moltes hores al sol o en altes temperatures, o si es farà esport o activitat física (passejos llargs, senderisme, fúting, etc) i augmentarà la sudoració. En cas de consumir-los, cal assegurar sempre l’estat d’hidratació corporal.

Quins aliments es recomanen per assegurar un bon estat d’hidratació?

Per aconseguir l’equilibri dietètic recomanat pels experts i garantir un bon estat d’hidratació, s’han d’escollir aliments frescos i variats, amb abundants verdures, hortalisses i fruites. Això és possible a través de l’elecció al llarg del dia de 2-3 racions de fruita, 2 racions d’hortalisses i/o verdures, 2-3 racions de làctics i 2-3 racions moderades d’aliments proteics, sense oblidar-se d’assegurar una aportació moderada d’aliments feculentos i aliments grassos. Es triaran també, si es pot, coccions i preparacions culinàries que posseeixin un elevat contingut en aigua, tals com a sopes, brous, guisats amb brous, cremes o purés (calents a l’hivern i més fresquitos a l’estiu) o amanides fresques i evitant coccions seques realitzades a elevada temperatura i que promoguin una deshidratació de l’aliment fresc.

Els següents són exemples de menjars o sopars frescos per a l’estiu:

Dilluns

  • Primer plat: gaspatxo.
  • Segon plat: salmó en papillote amb verduritas i patata.
  • Postres: préssec.

Dimarts

  • Primer plat: amanida de pasta integral amb tomàquet cherry, formatge fresc, enciam i pastanaga.
  • Segon plat: gall dindi salteado amb habites bullides.
  • Postres: meló.

Dimecres

  • Primer plat: amanida fresca de tomàquet, cogombre i menta.
  • Segon plat: gambitas en salsa de coco amb arròs salvatge.
  • Postres: síndria.

Dijous

  • Primer plat: crema fresca de porros.
  • Segon plat: filet d’orada al forn acompanyada amb canonges i poma a daditos.
  • Postres: nectarina.

Divendres

  • Primer plat: vaig tabular (amanida de cuscús amb menta i pebrot vermell i verd).
  • Segon plat: truita d’espinac i bròcoli.
  • Postres: papaya fresca.

És molt important acompanyar sempre els menjars i sopars amb aigua abundant.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions