Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Idees per augmentar el consum de fruites i verdures a l’estiu

La varietat de fruites, hortalisses i verdures s'incrementa en els mesos càlids de l'any, que es converteixen al millor moment per millorar l'alimentació

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 20 de Juny de 2016

L’estiu és una excel·lent ocasió per millorar la nostra dieta incorporant més fruites, hortalisses i verdures en els menjars de cada dia. En general, l’alimentació de les societats industrialitzades piga de ser pobra en vegetals i el nostre país no és l’excepció. En l’actualitat, a Espanya, el 60% de la població té excés de pes i el 20%, obesitat. La gran varietat de fruites, verdures i hortalisses que es dona en l’època estival converteix a aquesta estació al moment de l’any idoni per plantejar-se millorar l’alimentació en aquest sentit. En aquest article s’explica per què són importants els vegetals en l’alimentació i què és un menjar equilibrat. També s’ofereixen idees i exemples per posar-la en pràctica.

Imatge: Iuliia

Per què és important menjar verdures i hortalisses

Les verdures i hortalisses haurien de ser aliments bàsics en la dieta. Cada vegada més, les diferents societats científiques relacionades amb la nutrició i l'alimentació recorden la importància de moderar el consum de certs productes d'origen animal i recuperar l'esencialidad dels aliments d'origen vegetal en l'alimentació diària.

Les hortalisses i verdures són aliments de baix contingut calòric (50-80 Kcal per ració de consum) que poden ajudar a controlar la ingesta energètica, promoure per tant un òptim balanç energètic i prevenir malalties vinculades amb el sobrepès i l'obesitat. Es tracta també d'aliments de baix contingut en hidrats de carboni, baixos en sal i en greix i rics en fibra; aliments "funcionals" perfectes per al control de la tensió arterial, la hiperglucemia o la diabetis i la dislipemia. A més, són rics en vitamines, minerals i en aigua, de manera que contribueixen a un estat òptim d'hidratació. Per tot això, avui dia ningú dubta que perquè una dieta sigui equilibrada ha de contenir almenys dues racions de verdures o hortalisses al dia.

Què és un menjar equilibrat?

Perquè un menjar pugui considerar-se equilibrada, ha d'assegurar les necessitats energètiques i els micro i macronutrientes d'un individu, a més de prevenir l'aparició de les malalties relacionades amb un dèficit o excés de nutrients.

Així doncs, la base d'un menjar equilibrat han de ser els aliments d'origen vegetal, com els cereals o derivats, llegums i fruites, verdures i hortalisses. També ha de contenir algun aliment proteic com el peix, els ous o la carn; encara que cada vegada més els experts alerten sobre evitar un excés d'aquests últims. Finalment, la fruita ha de ser les postres.

No cal oblidar la importància del mètode de cocció dels aliments. S'han de potenciar coccions no gaire agressives, que no "cremin" els aliments i que no potenciïn l'absorció de greix durant la cocció -la planxa, el bullit, al vapor, etc.-, però sobretot potenciar, i més a l'estiu, les preparacions culinàries en cru, tals com a amanides i amaniments.

Idees pràctiques i exemples per incorporar més vegetals

En combinar aliments feculentos, verdures o hortalisses, proteics i fruita en el menjar i el sopar es pot aconseguir un equilibri dietètic excel·lent. Els següents són alguns exemples de plats i receptes saludables:

  • Amanida fresca de patata, mongeta verda i ceba amb tonyina. Síndria.
  • Gaspatxo de tomàquet i maduixes. Lluç a la planxa amb amanida de quinoa i carbassó. Préssec.
  • Amanida de llenties, tomàquet i ceba. Broqueta de formatge fresc i plàtan.
  • Escalivada d'albergínia i pebrot vermell i groc. Pollastre amb patata al forn. Meló.
  • Sopa de síndria fresca. Pasta integral salteada amb gambitas i ceba. Papaya.
  • Amanida grega amb enciam, tomàquet i formatge feta. Sardines a la planxa. Torrada de pa integral. Prunes.
  • Brots d'espinacs frescos amb tomatito cherry. Llom a la planxa amb boniato. Kiwi.
  • Bròcoli al vapor. Orada al forn amb flanecillo d'arròs. Cireres.

Les verdures i hortalisses també poden incorporar-se en forma d'aperitius o berenars. Es poden preparar uns estics de pastanaga o cogombre, un pinchito de tomàquet cherry amb maduixa o uns daditos d'api amb salsa de formatge fresc.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions