Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Idees sanes per menjar millor

Una major disponibilitat d'aliments és una oportunitat per triar plats saludables i equilibrats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24 de Juny de 2010
img_picoteo nocturno2def list2_

Conèixer i aprofitar les circumstàncies que influeixen en l’elecció dels aliments són estratègies que poden ajudar a escollir d’una manera més concorde a les necessitats i, per tant, a seguir les recomanacions en matèria d’alimentació i salut. Més si es té en compte que les eleccions més adequades estan, gairebé sempre, a l’abast de la mà. Des del lloc on es compra de manera habitual fins al restaurant on s’acudeix a menjar amb més o menys freqüència, sempre és possible triar de manera encertada.

L’entorn alimentari

En l’actualitat, la disponibilitat d’aliments és gairebé insuperable. Per a moltes persones, aquesta realitat pot percebre’s com una situació conflictiva, sempre envoltades de temptacions, ocasions per menjar de forma descontrolada, ofertes de grans racions d’aliments per pocs diners, etc. No en va està demostrat que la varietat d’aliments incita a un major consum. Però al mateix temps, aquesta major disposició pot entendre’s com una oportunitat per reconduir els hàbits alimentaris. De la mateixa manera, en aquest ventall diari de possibilitats, destaquen opcions saludables que, escollides dia a dia, ajuden a conformar un patró d’alimentació sa i equilibrat. Gairebé a tot moment es dona la possibilitat de fer eleccions més encertades enfront d’altres menys adequades. Fins i tot la distància física que separa una o una altra elecció es pot mesurar en uns pocs metres i, en ocasions, el producte més saludable està a escassos centímetres.

El Govern francès va triar aquest concepte referit a la distància com a iniciativa per animar a la població a limitar el consum de productes ensucrats i rics en greixos. Aquesta mesura s’emmarca en la campanya general “Manger-Bouger” (Menjar-Moure’s) del Ministeri de Sanitat gal, la fi de la qual és millorar els estils de vida de la ciutadania en relació a quina, quant i com menjar i moure’s.

A manera d’idea sana i pràctica, davant la necessitat de beure per calmar la set i recórrer a una màquina expenedora, és preferible triar aigua o infusió, abans que qualsevol beguda ensucrada. La repercussió d’una o una altra elecció serà molt diferent des del moment en el qual es converteixi en un hàbit.

Llegir l’etiquetatge

El punt de venda es converteix en un gran basar que conté en uns pocs metres quadrats les eines per poder fer del patró d’alimentació un exemple de com alimentar-se de forma adequada en funció de les circumstàncies individuals. A més, alguns fabricants i distribuïdors posen el seu gra de sorra amb un etiquetatge més clar, concís i entenedor, que suposa el manual d’instruccions perquè el consumidor pugui menjar sa.

Una de les pràctiques més aconsellades durant la compra consisteix a dedicar el temps necessari per llegir la informació nutricional de l’etiqueta de cada aliment i tenir en compte que:

  • Són preferibles els aliments integrals: hi ha nombrosos productes en versions integrals (galetes, pa, pasta, arròs, cereals, etc.), que a més d’aportar més fibra, també proporcionen altres nutrients com a vitamines, minerals i oligoelementos.

  • No tots els greixos vegetals són recomanables. Convé sospitar sobre la seva idoneïtat quan en l’etiqueta d’un producte no s’esmenta l’origen d’aquests greixos. En el mateix sentit, els greixos vegetals parcialment hidrogenades són font de greixos trans i convé escollir una altra marca o gamma de producte que no les utilitzi.

  • Alguns productes etiquetats com “light” suposen una reducció modesta de les calories pel que fa al producte original, si són, per naturalesa, molt grassos o molt ensucrats. Amb la nova normativa sobre etiquetatge i declaracions saludables dels aliments, només podrà declarar-se que un aliment és “light”, lleuger, alleugerit
    o qualificatius similars, si la reducció de calories i macronutrientes (greixos, sucres, proteïnes) és, com a mínim, del 30% en comparació d’un producte similar. Un aliment “light” és interessant quan la reducció de calories per unitat és significativa.

  • Els aliments que en la seva etiqueta destaquin el contingut en fructosa, encara que manquin de sucre afegit, poden tenir les mateixes calories que si portessin aquest edulcorant. La fructosa és igual d’energètica que la sacarosa. Galetes, congrets, rebosteria i melmelades són els productes d’aquest tipus més comuns.

  • La presència d’additius en productes molt elaborats, com a refrescs, brioixeria industrial o alguns plats preparats, limiten la qualitat nutricional dels mateixos. En la mesura del possible, s’aconsella escollir els menys manipulats i amb la mínima expressió d’additius.

També és fonamental realitzar la compra després d’haver menjat, per no tenir gana i sentir menys temptacions de comprar aliments poc convenients, rics en greixos i/o sucres, snacks, aperitius, etc., amb escàs interès nutricional i, en general, rics en calories.

Les distàncies en el restaurant

Els qui mengen sovint fora de casa, en restaurants, de menú o en menjars de negocis, hauran de buscar les alternatives que més s’adaptin a les seves circumstàncies. En l’últim estudi sobre menús del dia realitzat per EROSKI CONSUMER, s’ha comprovat que l’oferta no ha millorat en els últims cinc anys: les deficiències (poca fruita per a postres, escassetat d’amanides i verdures, falta de peix i menús hiperproteicos) es mantenen en proporcions similars i el percentatge de bones qualificacions ha disminuït. No obstant això, al marge de l’oferta gastronòmica de l’establiment, cal ser conscient que el propi ambient on es menja (il·luminació, soroll d’ambient, companyia, etc.) pot condicionar la conducta alimentària, més enllà de l’oferta gastronòmica de l’establiment. Fins i tot queda constància que una major varietat d’aliments incita a un major consum.

En un restaurant, les possibilitats d’una bona elecció estan molt a prop: en la pròpia carta. Si el menú del dia és un recurs habitual per als menjars, es poden sol·licitar canvis en els plats per alleugerir-los:

  • Substituir una determinada guarnició per una altra.
  • Demanar l’amaniment d’una amanida aparti, perquè l’amaneixi el propi client.
  • Optar per dos primers plats, en lloc d’un primer i un segon molt energètics.
  • És preferible prendre fruita com a postres, encara que no es proposi en la carta.
  • Convé demanar que els plats se serveixin sense salar en la cuina.
  • Sol·licitar pa integral.
  • Demanar el plat a la planxa, al vapor o salteado, entre uns altres.

LA PLANIFICACIÓ: CLAU PER MENJAR MILLOR

El patró alimentari de cada persona està condicionat per centenars de petites decisions que es prenen cada dia i que, en conjunt, conformen l’estil d’alimentació d’un individu. Per poder efectuar eleccions adequades en relació amb els aliments, és necessari un plantejament de la situació concreta de cada individu, de les seves circumstàncies, possibilitats, alternatives, etc. Cal tenir present on s’estarà a una determinada hora, quines necessitats es tindran (si caldrà fer un esmorzar, un berenar o un menjar) i amb quines alternatives alimentàries es pot explicar en aquest entorn. Aquestes són claus per planificar-se de forma adequada.

El dia a dia en el terreny dietètic ha d’organitzar-se com una excursió. Caldrà preveure les opcions disponibles en cada ocasió, amb l’excepció que, a diferència de l’ocorregut en les excursions, les possibilitats són majors i estan molt a prop. Tant les adequades, com unes altres que no ho són tant.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions