Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Identificar les causes de l’obesitat infantil per combatre-la

Darrere d'un nen amb sobrepès o amb obesitat, hi ha una alimentació errònia i un buit d'activitats físiques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 05deGenerde2012
img_ninas gorditas

Un estudi de la Universitat Politècnica de Madrid, publicat al desembre del passat any, revela que Espanya supera a Estats Units en índex d’obesitat infantil, amb un 45% de nens amb excés de pes. Les xifres d’obesitat infantil s’han tornat de preocupants a alarmants. L’últim estudi ALADINO (Alimentació, Activitat física, Desenvolupament Infantil i Obesitat), avalat pel Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, ha revelat que el 45,2% dels nens espanyols té excés de pes: el 26,1% té sobrepès i el 19,1, obesitat. El percentatge suposa un ascens de cinc punts sobre els ja negatives dades de fa un lustre. Es reflecteix que, malgrat les iniciatives institucionals per fer front a aquesta xacra, Espanya supera a Estats Units en índex d’obesitat infantil. És necessari identificar les causes per corregir mals hàbits o prevenir-los.

Img ninas
Imatge: Sandra Cohen-Rose and Colin Rose

L’ascens dels casos d’obesitat infantil, que porta aparellat l’augment de casos de diabetis tipus 2 i gairebé amb tota probabilitat de malalties cardiovasculars en un futur, evidencia la necessitat de conscienciar a les famílies. És necessari atorgar als pares i educadors la responsabilitat sobre la nutrició dels nens i la seva activitat física, al mateix temps que se’ls ajuda a complir amb el compromís de combatre l’epidèmia del segle XXI.

Identificar primer, actuar després

L’obesitat infantil es deu als mals hàbits alimentaris i al sedentarisme

L’obesitat infantil tenen dues causes principals: els mals hàbits alimentaris i el sedentarisme. Les raons endocrines o genètiques, d’existir, són excepcions. Darrere d’un nen amb sobrepès o amb obesitat, hi ha una alimentació errònia i un buit d’activitats físiques. Això és el primer que s’ha de tenir molt clar. Li segueix l’evidència que el sobrepès no és sinònim de salut i uns pocs quilos de més en la infància signifiquen un augment de greix en l’adolescència i multiplicació de grassa intervisceral en l’edat adulta.

En definitiva, cal prendre consciència que controlar l’alimentació i promocionar l’exercici en la infància és tan necessari com vigilar el somni dels més petits i tan precís com extremar les mesures de seguretat en una llar quan hi ha nens.
Identificar les causes és la primera acció per corregir mals hàbits o prevenir-los. Els progenitors han d’analitzar el seu comportament en actituds domèstiques. Les seves respostes sinceres i crítiques seran el primer pas que esquivi l’obesitat.

Respostes afirmatives, bon senyal

El següent qüestionari pot servir de guió per complir el propòsit.

  1. Desdejuna prou: làctic o proteic, cereals (pa, cereals sense azucarar, arròs amb llet, sándwich) i fruita? La resposta ha de ser afirmativa per a tot. La fruita ha de consumir-se, encara que sigui la meitat d’una peça o com a acompanyant de l’esmorzar. Davant la resistència dels nens, cal perseverar. És necessari destinar 20 minutos per aconseguir la ingesta necessària de nutrients. Si cal, es pot alternar llet amb iogurts, torrades amb arròs amb llet, fruita fresca amb fruita dessecada o, en ocasions, en almívar o en suc.
  2. Esmorza fruita almenys tres vegades a la setmana? Amb un bon desdejuni, a l’hora de l’esmorzar ve de gust un tentempié equilibrat. En la infància, no és necessari menjar un contundent entrepà (en l’adolescència és la millor opció) a mitjan matí. Una peça de fruita i una torrada d’arròs, una mica de pa amb una pastilla de xocolata, un plàtan i unes avellanes, dues mandarines i un triangle amb pernil, serà esmorzar ben rebut.

  3. Inclou en el menjar o en el sopar una ració de carn, peix o ou al llarg dels set dies de la setmana? La proteïna és necessària per al desenvolupament, però en la seva justa mesura; pels més petits són suficients 70 grams per ració i fins a 120 g per als majors. En el cuinat d’aquests aliments, les fritades no han d’estar bandejades del plat, si ben el guisat, el rostit o el bullit són fórmules molt més saludables per preparar el peix, la carn i els ous, a més del pernil o el formatge fresc.

  4. S’evita azucarar el menjar més del necessari? A un iogurt no és necessari afegir-li sucre, ni a la llet cacao. Tampoc els sucs artificials han de ser beguda corrent, ni als naturals els falta dulzor, ni les torrades precisen de mel. El sabor dolç ens acompanya de manera natural en l’alimentació, multiplicar la seva presència és innecessari, solament dissimula sabors.

  5. L’aigua és la principal font de líquid? Els nens, com els majors, no tenen sensació de set fins que estan assedegats. Molt menys si en lloc d’aigua s’ofereixen sucs, refrescs o bebibles de tot tipus. Un nen ha de menjar amb aigua. Fins i tot a l’hora del desdejuni es pot oferir un got perquè begui alguna cosa.

  6. Es realitzen cinc ingestes de menjar? No cal despistar-se: l’esmorzar i el berenar també són necessaris els dies de festa. D’altra banda, la sisena presa és innecessària: el got de llet abans de dormir no tenen cap propietat admirable si al llarg del dia el nen ja ha pres suficients làctics.

En aquest breu qüestionari solament s’admeten respostes positives. Una acció negativa invalida tot la resta. Resulta categòric, però la salut no admet alcorces.

Respostes negatives, alarma

Menys tele, menys videojocs i menys consoles són ordres costoses de donar, però aliades inconfusibles de la salut

Assumida la importància de la nutrició, sabuts els aliments aliats i reforçada l’organització culinària, és temps de sumar, o almenys no restar, en la segona condicionant per evitar l’obesitat: l’exercici físic. Les preguntes ajuden a prendre consciència de la mandra i mansedumbre que dirigeix l’activitat diària dels petits.

  • Puja les escales en comptes d’agafar l’ascensor?
  • Està menys d’una hora davant d’una pantalla, bé sigui una consola, la televisió o l’ordinador?
  • Destina la major del seu temps lliure a jugar o centrar-se en qualsevol activitat que no sigui sedentària?
  • Camina sense queixar-se, corre i bota, sempre que s’opta pel passeig en comptes del cotxe o l’autobús?
  • Si realitza un exercici físic com a activitat extraescolar, acudeix amb energia i ganes?
  • La seva actitud davant l’esforç físic és positiva?

Cada dia és més difícil aconseguir que l’activitat física formi part de la quotidianitat, malgrat totes les opcions de la vida moderna, que sembla que adorm l’energia. Si no es pot optar per una activitat programada, almenys cal evitar que les actituds sedentàries s’imposin. Menys tele, menys videojocs i menys consoles són ordres costoses de donar, davant les quals els nens es revelen, però són aliades inconfusibles de la salut.

EL COMBAT EN POSITIU

Identificades les causes -alimentàries, sedentàries o ambdues-, comença la batalla contra l’obesitat infantil, present o futura. La família es forma en equip per vèncer l’excés de pes o per prevenir el perill que aguaita. L’avantatge és que la victòria és molt satisfactòria. Dit en positiu, amb hàbits saludables en l’alimentació i una mica d’exercici continuat, els resultats són, si no immediats, sí molt ràpids.

Un nen pot corregir els seus mals hàbits i adquirir altres nous en el termini d’escasses setmanes. Això sí, amb perseverança i sense concessions. Cal aconseguir que l’afirmatiu sigui tot afirmatiu i el negatiu, desaparegui, amb el que s’aconseguirà vèncer l’obesitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions