Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Importància dels hidrats de carboni en l’alimentació (II)

Els carbohidrats i la seva relació amb la salut i la malaltia.
Per EROSKI Consumer 13 de desembre de 2002

Dues organitzacions internacionals, l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació i l’Organització Mundial de la Salut (FAO/OMS), van publicar recentment un informe sobre el paper de aquests nutrients en la nutrició humana. El document analitza, per primera vegada en 20 anys, la funció de les diferents formes de carbohidrats en relació amb la salut i la malaltia. Avui dia, gràcies al coneixement més profund de la digestió, l’absorció i el metabolisme dels carbohidrats, es comprèn millor la mesura en la qual contribueixen a realçar la nutrició i millorar la salut.

Els carbohidrats i la seva relació amb la salut i la malaltia Els últims estudis confirmen que les persones amb una dieta rica en carbohidrats són menys propenses a acumular greixos que els qui consumeixen aquests components en poques quantitats i abundant matèria grassa. A més, existeixen nombrosos arguments a favor de l’equilibri dietètic amb un espai diferenciat per als carbohidrats dins de l’alimentació humana.

  • El combustible de la vida. Els hidrats de carboni són substàncies produïdes pels vegetals mitjançant la funció cloroofílica. S’utilitzen per a formar substàncies de reserva: midó (vegetals) i glucogen (animals). La seva combustió en l’organisme produeix: moviment, treball, pensament…
  • Les dietes riques en carbohidrats són menys energètiques, ja que, prenent quantitats idèntiques de carbohidrats i de greixos, l’aportació calòric d’aquestes últimes és major (9 Kcal/ gram de gras front a 4 Kcal/ gram d’hidrats de carboni). A més, molts aliments rics en carbohidrats ho són també en en fibra, que proporciona més volum i, per tant, sadolla més.
  • Els carbohidrats aporten sabor, textura i varietat al menjar. Constitueixen per si mateixos la font principal d’energia alimentària de qualsevol dieta. En qualsevol de les seves presentacions (sucres senzills, fècules, polisacàrids i fibres), són un dels tres principals macronutrients que aporten energia al cos humà.
  • Segons els criteris de dieta equilibrada, per a qualsevol persona d’edat superior a dos anys, es recomana que almenys el 55% del aportació energètica diària provingui de diferents aliments rics en carbohidrats: cereals i derivats (arròs, pasta alimentosa, pa…), sucres senzills, fruites, verdures i llegums. És aconsellable que la major part siguin hidrats de carboni complexos, és a dir, midons. Per això, al dieta actual deu incloure habitualment quantitats importants dels aliments que ho contenen com a cereals i derivats, llegums i patates.
  • Quant a la salut dental, les recerques dels últims anys han permès arribar a un enfocament més prudent del paper dels sucres i altres carbohidrats en la formació de càries. Ara es recomana que els programes destinats a prevenir les càries es concentrin en la fluorización, una bona higiene bucal i una dieta variada, en lloc de limitar-se a controlar la ingesta de sucre.
  • Una dieta rica en carbohidrats és beneficiosa per a la salut. Els carbohidrats aporten molt més que energia.
  • El desequilibri dietètic quant a l’aportació d’hidrats de carboni es relaciona amb nombroses malalties. Així, un consum desmesurat d’aliments rics en hidrats de carboni propícia l’aparició i desenvolupament de: sobrepès i obesitat, hipertrigliceridemia, diabetis. D’altra banda, el baix consum de fibra (un tipus d’hidrat de carboni) també es vincula amb la major incidència d’alguns problemes de salut, com ara: restrenyiment, hemorroides, diverticulosis còlica, etc.