Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Ingereixes suficient Vitamina C?

Aquesta vitamina a penes s'acumula en l'organisme, la qual cosa obliga a ser aportada diàriament a través de la dieta; el seu dèficit provoca cansament, irritació i dolor en les articulacions

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 18deJunyde2002

La Vitamina C o àcid ascòrbic és una vitamina soluble en aigua, per la qual cosa a penes s’acumula en l’organisme, la qual cosa implica que ha de ser ingerida diàriament a través de la dieta segons les necessitats individuals.

En termes generals, les necessitats diàries recomanades de Vitamina C són:

– En nens: 55 mg al dia.
– En adults: 60 mg al dia.

La seva manca severa produeix l’escorbut, els símptomes del qual són tumefacció, hemorràgies en les genives i dolor articular. No obstant això, aquesta patologia és molt poc freqüent en l’actualitat, ja que les necessitats diàries es cobreixen amb un mínim de vegetals crus que consumim.

Com es detecta la seva deficiència

Quan existeix un lleu dèficit de Vitamina C ens sentim cansats, irritables i amb dolors en les articulacions.

Una deficiència sorgeix per una aportació disminuïda de Vitamina C, per malabsorción o perquè s’incrementa la seva eliminació en l’organisme.

En qualsevol cas, es precisen 180-190 dies d’ingesta negativa, per a presentar símptomes de carència de Vitamina C.

Funcions essencials de la Vitamina C

– Intervé en la formació de col·lagen (constituent principal del cartílag i de l’os), en la síntesi d’hormones esteroidals i en el metabolisme dels greixos (lípids).

– Té influència sobre l’activitat dels leucòcits i macròfags, cèl·lules que componen el sistema de defenses de l’organisme.

– Millora la cicatrització de ferides i redueix els símptomes provocats per reaccions al·lèrgiques.


– Actua en l’organisme com a transportadora d’oxigen i hidrogen i té efectes antioxidants contra l’acció nociva dels radicals lliures, relacionats amb el desenvolupament de malaltia tumoral.

– Participa de manera activa en els processos de desintoxicació que es produeixen en el fetge.

– Inhibeix la formació de nitrosamines (substàncies potencialment cancerígenes) en l’estómac a partir dels nitrats, substàncies que es troben presents en certes begudes i aliments.

– Intervé en el manteniment de la integritat de genives, ossos, dents i vasos sanguinis.

–Augmenta l’absorció orgànica del ferro present en els aliments.

Aliments en els quals està present

La Vitamina C es troba gairebé exclusivament en fruites i verdures. Els aliments en els quals abunda són: guaiaba, kiwi, mango, pinya, caqui, cítrics, meló, maduixes, baies, pebrots, tomàquet, brasicáceas (verdures de la família de la col) i espinacs.

Un suc de taronja natural no perd la seva Vitamina C, com es pensava, transcorregut un temps

Per a aprofitar al màxim el contingut en Vitamina C dels aliments, els hem de protegir de la llum, la temperatura i de l’oxigen de l’aire, ja que aquests factors la destrueixen. Abans es pensava que un suc de taronja natural perdia el seu contingut de Vitamina C als 15 o 20 minutos d’haver-lo preparat, no obstant això, nous estudis han demostrat que aquesta convinción és falsa. El suc de taronja natural, espremut a casa, continua aportant vitamina encara que no es begui res més fer-ho. No obstant això, les verdures sí que perden el seu contingut inicial quan es cuina, fins a un 50%. Així, una verdura crua presenta el doble de vitamina que si és cuinada.

Quantitat de Vitamina C per 100 g en cru de
alguns aliments:


Per a cobrir les recomanacions n’hi ha prou amb incloure en la dieta una ració
d’amanida i una o dues fruites riques en Vtamina C.

Kiwi 98 mg/100 g.
Guaiaba 184 mg/100 g.
Pebrots 131 mg/100 g.
Grosella negra 200 mg/100 g.
Cols de Brussel·les 100 mg/100 g.
Llimona 36 mg/100 g.
Coliflor 70 mg/100 g.
Espinac 52 mg/100 g.
Maduixes 60 mg/100 g.
Taronges 50 mg/100 g.

En què situacions pot resultar útil
un suplement


Les enquestes recents sobre hàbits d’alimentació en la població espanyola elaborades per J. Aranceta i col·laboradors, han demostrat baixes xifres de consum de fruites i verdures, aliments considerats com a font primordial d’aquesta vitamina.


El 35% de la nostra població no consumeix 2 fruites diàries (dades de 1995). Un sector de població especialment vulnerable és el comprès entre els 10-20 anys. L’ancianitat també requereix especial atenció ja que, amb dosis idèntiques els nivells plasmàtics
obtinguts en les persones ancianes, són menors que les joves.

Així mateix, les necessitats de Vitamina C estan augmentades en situacions com ara l’embaràs, la lactància, l’estrès, l’abús del tabac, la presa d’anticonceptius orals, la recuperació una lesió i certes malalties que alteren l’aprofitament d’aquesta vitamina.

En aquests casos concrets, l’especialista revisarà la dieta i valorarà la possibilitat de complementar-la amb un suplement de Vitamina C durant un període concret de temps.

Excés de Vitamina C

La ingesta elevada de Vitamina C pot ser perjudicial i pot donar lloc a alteracions gastrointestinals com ara diarrees i enrampades abdominals, i fins i tot pot afavorir el desenvolupament d’atacs aguts de gota i empitjorar una litisasis renal per càlculs d’oxalat, ja que la Vitamina C es transforma en oxalat en el cos humà.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions