Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Iogurt líquid i iogurt normal, en què es diferencien?

La textura, el procés d'elaboració o els bacteris presents són algunes diferències entre els iogurts líquids, els quallats i les llets fermentades

img_yogurt listg

L’oferta de iogurts és àmplia i variada: amb sucre o sense ella, amb fruites o amb cereals, naturals o amb sabors, cremosos i descremats… En ocasions, costa triar, ja sigui perquè ve de gust provar més d’un o perquè les diferències no estan molt clares. En què es distingeixen els iogurts líquids dels quallats? Quin és la diferència entre un iogurt i una llet fermentada? I entre el iogurt i la llet? El següent reportatge dona resposta a aquestes preguntes, explica què és el iogurt i quins són les seves característiques nutricionals més destacades, així com el paper que ha d’exercir en la dieta.

Imatge: Veganbaking

Iogurt líquid i quallat: similituds i diferències

Imatge: CONSUMER EROSKI

El iogurt és una llet fermentada, coagulada i acidificada per l’acció de dos bacteris (Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus), que s’obté a partir de la llet, ja sigui sencera, descremada o concentrada, però sempre pasterizada. Els microorganismes que produeixen la fermentació han d’estar presents, vius i actius en el producte acabat en una quantitat mínima de 10 milions de colònies per gram o mil·lilitre, per permetre que tingui una data de consum preferent de 28 dies, amb una conservació en fred (entre 2ºC i 5ºC).

La diferència principal entre el iogurt normal (quallat, ferm o aflanado segons diferents termes utilitzats) i el iogurt líquid és la textura:

  • El iogurt normal s’incuba i refreda en el mateix envàs, i es manipula amb molta cura perquè no es trenqui la textura.
  • El iogurt líquid, en canvi, s’agita amb suavitat durant 5 o 10 minuts, a 20ºC, perquè el coàgul es trenqui i quedi líquid, amb textura “bebible”, abans de ser envasat.

A més, abans d’envasar-ho, el iogurt líquid pot ser tractat de tres formes diferents, que determinen la durada de la seva vida útil:

  1. Solament es refreda. Té una vida mitjana de 20-24 dies per al seu consum.
  2. Es pasteriza. Llavors tindrà una vida mitjana de 30-40 dies.
  3. Se sotmet a un tractament tèrmic UHT. Podrà consumir-se en 2-4 mesos i serà similar al “iogurt de llarga vida”, el nom correcte de la qual seria “iogurt líquid pasterizado després de la fermentació”.

Els iogurts i les llets fermentades

Imatge: CONSUMER EROSKI

Al costat del iogurt líquid tradicional trobem al mercat altres productes molt similars, com a llets fermentades. Es comercialitzen també per beure, però segons la legislació vigent, no són iogurts. Quin és la diferència? Que entre els seus fermentos apareixen altres bacteris a part de les típiques del iogurt. Així, hi ha dos tipus de llet fermentada bebible:

  1. Les llets fermentades bio, quan en el procés intervenen les bifidobacterias (Bífidus), com Bifidobacterium bifidum o Bifidobacterium longum.
  2. Les llets fermentades probióticas, quan el procés es realitza amb Lactobacillus casei o Lactobacillus acidophilus.

En realitat, tots els iogurts són probióticos en contenir microorganismes vius en el producte final i exerceixen un efecte beneficiós en l’organisme, més enllà del seu valor nutricional. No obstant això, en l’àmbit comercial, es reserva aquest terme a les llets fermentades que contenen els lactobacilos que s’han esmentat.

El iogurt i la llet: cinc característiques nutricionals

Imatge: CONSUMER EROSKI

La composició del iogurt líquid i de la resta de llets fermentades (bio i probióticas) és similar a la de la llet de la qual procedeixen, encara que existeixen petites diferències. Aquestes són les principals:

  1. La lactosa (hidrat de carboni):
    • Disminueix, però no desapareix, a causa de l’acció dels bacteris làctics, ja que en la fermentació la lactosa es transforma en àcid làctic.
    • En alguns casos, a més, s’afegeix llet en pols durant el procés i això augmenta el contingut en lactosa en el iogurt líquid. Això suposa que el iogurt líquid, i qualsevol tipus de iogurt, és millor tolerat que la llet, encara que les persones amb intolerància a la lactosa hauran d’estar atentes.
  2. Les proteïnes:

    • Són lleugerament digerides durant la fermentació i això és positiu per al nostre organisme, que tindrà més facilitat per a la seva absorció (si bé escalfar la llet també ajuda en l’absorció de les proteïnes).
    • Compten amb un alt valor biològic. La proteïna de la llet destaca pel seu alt contingut en lisina, un aminoàcid que escasseja en les proteïnes dels cereals. Per això, quan es combinen aquests dos aliments (iogurt amb cereals), el resultat és d’un valor nutricional millorat.
  3. El greix:

    • El greix de la llet és saturada i, encara que és poca quantitat, es tendeix a eliminar-la; el consumidor prefereix adquirir els làctics descremats o semidesnatados.
    • També hi ha una tendència creixent a enriquir-los amb altres tipus de greixos més cardiosaludables, com els àcids grassos omega-3 (d’origen marí) i l’àcid oleic, de l’oli d’oliva. Però cal destacar que per consumir els mateixos àcids grassos omega-3 que trobaríem en dues sardines petites, faria falta beure 14 gots de iogurt líquid enriquit amb aquest tipus de greixos. Així, és preferible una alimentació variada enfront dels aliments enriquits.
  4. Vitamines:

    • Els làctics són una de les fonts principals de vitamina D, que es troba en el greix de la llet.
    • Com a conseqüència de la fermentació, es produeix un increment en els nivells d’algunes vitamines, com a tiamina (B1), riboflavina (B2), piridoxina (B6), niacina i, sobretot, d’àcid fólico, mentre disminueixen les concentracions de vitamina B12 i C.
  5. Minerals: el iogurt líquid, igual que la resta de begudes làctiques fermentades, és un excel·lent recurs per aportar calci a l’organisme, no solament per la quantitat que presenta, sinó perquè en ser més àcid que la llet facilita la seva assimilació.

El iogurt en la dieta: consells pràctics

Pel seu valor nutricional, el iogurt líquid i la resta de begudes làctiques fermentades són aliments d’alt valor nutritiu, aconsellables a qualsevol edat i, especialment, per a persones que no toleren bé la llet, ja que es tracta d’una llet predigerida de fàcil assimilació. És convenient:

  • Prendre algun iogurt, líquid o no, diàriament. El que sigui més apetecible a cada moment.
  • Menjar-ho amb fruita o amb cereals per realitzar un desdejuni o berenar més complets.
  • Cuidar el consum de làctics en situacions especials: nens en creixement, embaràs, lactància, menopausa i tercera edat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions