Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Iogurt natural, amb sucre o edulcorat?

Si t'agrada el iogurt i no saps quin triar, aquest article t'interessa: descobreix per què els iogurts edulcorats no serveixen per aprimar i per què el iogurt sense lactosa és més dolça que la resta

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 13 de Març de 2020
yogur natural fruta Imatge: EliasSch

El iogurt és el rei de les llets fermentades. Segons dades del Ministeri d’Agricultura, l’any 2018 el consum d’aquest producte va suposar el 68 % del total, molt per sobre de la llet fermentada amb bífidobacterias, amb un 19 % (un 5 % menys que l’any anterior) i de la resta de llets fermentades (entre les quals es troba el quefir), amb un 21 % sobre el total (un 1 % més que l’any anterior). En conjunt, cada persona va consumir 14,6 kg de llet fermentada l’any 2018, la qual cosa va suposar el 2,14 % del pressupost de la compra d’alimentació i begudes. Això implica una despesa per persona de 32 euros en aquests productes.

Si volem escollir una opció saludable, una de les coses que hem de mirar en l’etiqueta és que no contingui sucres afegits. Això es compleix en la majoria dels casos analitzats en la guia de compra de març, però no en tots. En els quals aquest ingredient sí està present (Goshua, Danone Activia amb muesli, Activia mix&go, Eroski biactive amb muesli i Eroski natural sense lactosa), el contingut total de sucres oscil·la entre 6,1 % i 12 %. Part d’aquesta quantitat correspon a la lactosa de la llet, així que, si descomptem la part corresponent, que suposaria un 4 %  sobre el total del producte, parlaríem d’una proporció de sucres afegits d’entre 2,1 % i 8 %, la qual cosa suposaria uns 2,6-10 grams de sucre per cada ració, és a dir, entre mitjana cucharadilla i dues.

Els iogurts amb edulcorants no són la solució

Es podria pensar que la solució per evitar els sucres afegits pansa per triar productes amb edulcorants, com els quals s’analitzen en aquesta guia (tots ells destaquen en el seu envàs l’absència de sucres afegits): Danone Vitalinea, Nestlé Sveltesse, Danone Activia amb chía i ametlles, Kaiku sense lactosa, Eroski Basic amb edulcorants, Eroski amb cereals, Eroski amb nabius i lli. No obstant això, a pesar que tots els edulcorants presents en la seva formulació són segurs (aspartamo, acesulfamo potásico i sucralosa), les evidències científiques més recents indiquen que aquests ingredients no són útils per prevenir o reduir el sobrepès (una de les hipòtesis que es barreja sobre aquest tema és que poden habituar-nos a sabors molt intensos, que generalment s’associen amb productes insans).

Així doncs, el més recomanable seria optar per productes sense sucres afegits ni edulcorants, tals com a quefir, iogurt natural o llet fermentada amb bífidobacterias natural. En definitiva, tractar d’habituar-nos a sabors menys dolços.

D’altra banda, Sveltesse també promociona en el seu envàs l’absència de sucres afegits, però conté mel entre els seus ingredients (la mel està composta per un 75 % de sucres, aproximadament), així que no compleix els requisits establerts en la legislació. El cas de Danone Activia amb chía i ametlles és més dubtós. També promociona l’absència de sucres afegits, però conté dátiles en la seva formulació, per la qual cosa no és clar si s’agreguen amb l’única fi d’endolcir (en aquest cas incompliria el reglament) o com un ingredient més.

Més sucre, més calories

En molts dels productes analitzats, el contingut en sucre està directament relacionat amb l’aportació energètica: els que tenen els nivells més alts d’aquesta substància són també els més calòrics. Parlem de Danone Activia mix&go (138 kcal/ració), Goshua (110 kcal/ració), Eroski biactive amb muesli (113 kcal/ració) i Eroski natural sense lactosa (108 kcal/ ració).

En el cas del quefir, es tracta d’un producte sense sucres afegits, però les racions solen ser més grans (250 g en un got normal), així que l’aportació calòrica està entorn de les 155 kcal. D’altra banda, els iogurts naturals sense sucre aporten unes 74 kcal/ració, una quantitat similar a la dels iogurts amb cereals (que contenen edulcorants acalóricos), mentre que els descremats o amb edulcorants aporten unes 50 kcal/ració.

Per fer-nos una idea de les xifres en les quals ens movem, quatre mandarines aporten unes 60 kcal i una truita de dos ous unes 190 kcal. És a dir, en general es tracta de valors bastant baixos (per exemple, un gelat de xocolata aporta unes 300 kcal). Però no oblidem que l’important no és explicar calories, sinó obtenir-les a partir d’aliments saludables, com a mandarines, ous o làctics fermentats sense sucre.

Alguns dels productes analitzats contenen altres ingredients saludables, com a llavors, fruits vermells, fruita seca, etc. En principi són opcions molt atractives, ja que són saciantes (lleven la gana) i aporten nutrients interessants (vitamines, minerals, fibra, àcids grassos omega 3, etc). Això sí, convé no deixar-se enlluernar pels reclams dels envasos, perquè no tots aquests productes es poden qualificar de saludables. És el cas de Sveltesse, Danone Activia amb muesli, Danone Activia mix&go i Eroski biactive amb muesli, que contenen sucres afegits.

Iogurts sense lactosa: per què són més dolços

S’estima que un 40 % de la població espanyola és intolerant a la lactosa, és a dir, no pot metabolizar el sucre de la llet, de manera que si consumeix un làctic convencional pot sofrir dolors abdominals i altres molèsties digestives. Quan s’afegeixen fermentos a la llet, com ocorre quan s’elabora un iogurt, els microorganismes metabolizan aquest sucre per obtenir àcid làctic, però, a diferència del que de vegades es creu, en el producte final encara queda part de la lactosa inicial. Per això, a les persones amb alt grau d’intolerància a aquest sucre no els sentin bé les llets fermentades convencionals, com els iogurts.

En aquests casos, han de triar opcions sense lactosa. Aquestes s’elaboren afegint lactasa, un enzim que metaboliza aquest compost, trencant-ho en les dues molècules que ho componen: glucosa i galactosa, que segueixen presents en el producte final. Això fa que els iogurts sense lactosa siguin més dolces, ja que el poder edulcorant de la glucosa és cinc vegades superior al de la lactosa.

D’altra banda, en el cas de les persones amb baix grau d’intolerància a la lactosa, el consum de làctics fermentats com els iogurts amb bacteris làctics viables pot contribuir a millorar la digestió d’aquest sucre. Aquesta és precisament l’única al·legació de salut que permet la legislació pel que fa als microorganismes presents en el iogurt.

Saludables, però no imprescindibles

Les llets fermentades en general són saludables (sempre que no continguin ingredients poc recomanables, com per exemple sucres afegits): aporten nutrients interessants, com a proteïnes, vitamines, calci i altres minerals. No obstant això, no són aliments imprescindibles, com tampoc ho és cap altre, ja que podem obtenir aquests nutrients d’altres fonts. Per això hem d’interpretar les promocions com la de “3 làctics al dia” que es mostren en alguns dels productes analitzats (per exemple, en La Lletera o en La Central Lletera Asturiana) com una recomanació, no com una necessitat.

En les promocions també se solen fer insinuacions sobre els suposats beneficis dels fermentos que estan presents en aquest tipus de productes, però no hi ha evidències científiques suficients per poder recolzar la majoria d’elles. Per això, la legislació solament permet al·legar que ajuden a la digestió de la lactosa. Afirmacions del tipus “font de salut”, com es mostra en el quefir de Nestlé, o “ajuda al teu benestar digestiu”, com s’indica en Danone Activia natural 0 %, no estan referides a aquests microorganismes, ni al producte en el seu conjunt, com pot semblar, sinó a alguns dels compostos que formen part del mateix, com el calci i els clorurs, respectivament.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

iogurt

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions