Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Julio Basulto, dietista-nutricionista, autor de ‘Se’m fa bola’

Alimentar a un nen ha de ser tan natural i bell com fer-li una abraçada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 24 de Maig de 2013

Expert en nutrició humana i dietètica, membre de prestigiosos panells, grups, societats i comitès, investigador incansable i col·laborador habitual d’Eroski Consumer, Julio Basulto (@JulioBasulto_DN) és una referència en l’àmbit de l’alimentació. El seu tercer llibre, de recent aparició, centra el focus en els nens. ‘Se’m fa bola’ constitueix un sustancioso document, interessant i amè, que serveix en safata consells pràctics per als pares i mares que es preocupen per l’alimentació dels seus fills. La següent entrevista repassa alguns d’ells.

El nen no vol menjar. En quin moment hem perdut la batalla?

En el precís instant en què abordem l’hora de menjar com una batalla, amb vencedors i vençuts. En una batalla de debò, els vencedors, encara que guanyin, sempre perden alguna cosa. Com a mínim, la trucada “força de combat”. En la taula, els pares que pressionen als seus fills perquè mengin (per les bones, per les dolentes o per les regulars) perden autoritat moral enfront del nen. El nen, per la seva banda, perd autonomia i acaba per delegar la responsabilitat de la seva ingesta en un control extern, quan hauria de ser intern.

Però, per què no vol menjar?

Si un nen no vol menjar, solament hi ha dues raons que justifiquin la seva actitud: o bé no té gana, en aquest cas hem de respectar els seus savis, ancestrals i mil·limètricament dissenyats mecanismes de la sacietat; o bé està malalt, en aquest cas hem de tractar la malaltia que li lleva l’apetit, no donar-li de menjar perquè se li guareixi la malaltia.

Expliques en el teu llibre que hem de conèixer i respectar al nen per passar-ho bé en la taula. Com saber què necessita i distingir les apetències dels capritxos?

Les necessitats nutricionals del nen, excepte en el primer any de vida, no es diferencien molt de les de l’adult, si no és per la quantitat que, lògicament, és menor. Conèixer al nen quant a l’alimentació és saber què li agrada i què no li agrada, sense més. Com faríem amb un convidat. Li oferim un aliment, l’hi menja feliç i content? Senyal que li agrada. Ho rebutja? Doncs no li agrada. A mi no m’agrada el préssec i, si puc escollir, prefereixo no menjar-ho. Els gustos dels nens, com els de els adults, difereixen notablement. T’ho passaries bé en un restaurant en el qual el cap de cuina decideix que has de menjar peus de porc, que segons ell són molt nutritius? Jo no, la veritat. I no crec que sigui un “capritx”. No suporto els peus de porc i no me’ls menjaré, encara que el maître em dediqui una mirada arrogant i despectiva. Si entenem per “capritx” que el nen vulgui menjar a tota hora xocolata negra, nostre haver d’és evitar que aquest aliment estigui en la llar, per evitar temptacions. Ara bé, si per “nen capritxós” entenem a aquell que té els seus propis gustos, creo ens equivoquem. Més aviat és un “nen assenyat”.

En ‘Se’m fa bola’ ofereixes una extensa llista d’aliments dirigits al públic infantil que hauríem d’evitar, per calòrics i poc nutritius. Com aconseguim això?

“Una gran part de les calories que prenen els nens provenen d’aliments molt calòrics, però poc nutritius”

La idea amb la llista és que tals “substàncies comestibles” no formin part habitual de la dieta del nen. No passa absolutament gens si prenem o prenen de tant en tant aliments superflus, però la trista realitat és que una grandíssima part de les calories que prenen els nens provenen de les anomenades “calories buides”, és a dir, d’aliments que aporten moltes calories, però pocs nutrients. Per evitar que els prenguin de forma habitual, cal evitar que estiguin a casa, predicar amb l’exemple, esquivar els canals de televisió replets d’anuncis de menjada escombraries (quanta menys tele vegin, millor) i no prohibir-los que els prenguin si cauen a les seves mans. Quan es prohibeix taxativament a un nen que mengi un aliment, quan ens despistem ingerirà una quantitat que compensarà amb escreix la nostra prohibició. Prohibir és despertar el desig, com tothom sap.

Subratlles la idea de no tenir a casa aliments poc saludables, però de quina manera hem de manejar-nos fora, ja que l’oferta és constant i cada vegada major?

És cert, l’oferta és immensa. Per a la meva dona i per a mi una de les claus és portar sempre damunt, quan sortim al carrer, menjar sa. Si tenen molt apetit, la temptació serà major. Així que en la nostra motxilla no falten diverses peces de fruita fresca, fruita seca, fruita dessecada o fins i tot entrepans. Ah, i una ampolla d’aigua, clar, per si tenen set.

És possible evitar la temptació d’un nen quan ens acompanya al supermercat, o si passem enfront d’una tenda de chuches? Què hauríem de fer en aquestes situacions, negar-nos a comprar-li el que demana o negociar amb ell?

Sí es pot negociar amb el nen si es posa molt insistent, per descomptat. De fet, crec que és el més assenyat. No val la pena discutir o muntar un numerito pel menjar. Una vegada tenim en el nostre haver-hi la informació relacionada amb quin aliment no està en la categoria de “recomanable per a un consum diari”, és moment per, amb calma i sense sobresalts, enfocar la millor estratègia perquè els nostres fills (i no els de el veí) els prenguin el menys possible. Creo sincerament que cada família ha d’experimentar amb el seu fill, saber qui és, quin caràcter té, i adaptar-se a la seva manera de ser. La meva dona i jo, per exemple, intentem anar el menys possible amb la petita al supermercat. Ulls que no veuen, cor que no sent. No obstant això, amb la mitjana ja és diferent. I no diguem amb la major, la mar de responsable.

Quins aliments sí hauríem de tenir a casa?

Les fruites que els agraden als nostres fills, a mà, a la vista. De tant en tant variem, a veure si els ve de gust alguna altra, però sense manipulacions, tipus “fixa’t quins saníssim és aquesta nespra i quina ric està”. És fàcil: n’hi ha prou amb comprar les fruites de l’estació en la qual estem. El mateix amb les hortalisses (que hi ha desenes). Pa integral (millor sense sal), arròs integral, pasta integral, llegums i fruita seca. Tot això tan a la vista com el comandament de la tele.

Què tres errors que els adults no hauríem de cometre quan donem de menjar als nens?

L’autoritarisme (“t’ho menges perquè jo ho dic”), la negligència (“el meu fill s’alimenta a força de refrescs, li encanten”) i la incoherència (“papà, per què jo haig de menjar un entrepà de pa integral sense sal i tu berenes un croissant de xocolata?”).

I tres encerts que sí hauríem de procurar?

Donar bon exemple (i no solament amb l’alimentació, sinó amb el nostre estil de vida), respectar les preferències del nen i tenir aliments saludables a casa.

Exigim més als nens perquè mengin sa que el que ens exigim a nosaltres mateixos?

Sí, sí, sens dubte. És el resumit en la incongruent frase “fes el que jo faig i no el que jo dic”. Les enquestes revelen que l’alimentació dels adults fuig d’un patró saludable a tota velocitat. No obstant això, la pressió perquè els nens s’alimentin ben es manté: un atropellament a la raó.

Fins a quin punt és important oferir un bon exemple?

Fins a l’infinit i més enllà. Diverses ments preclares ens han regalat immortals frases sobre aquest tema, que vaig incloent en els meus llibres sempre que puc. Tres d’elles: “donar l’exemple no és la principal manera d’influir sobre els altres; és l’única manera” (Albert Einstein), “no hi ha més que una educació i és l’exemple” (Gustav Mahler) o “el regal més gran que pots donar als altres és l’exemple de la teva pròpia vida” (Bertolt Brecht).

Assenyales en el llibre que la ‘tecnologia’ de la cullera i l’avió no és eficient, per què?

Perquè és una ‘tecnologia’ que parteix de la base que cal distreure al nen perquè coma, quan l’apetit del nen és l’únic marcador que hem de tenir en compte per oferir-li menjar.

En un món sembrat de llaminadures, refrescs i menjar ràpid, podem aconseguir que un carbassó li resulti atractiu a un nen?

De cap manera. Des del moment en què pretenem que un nen mengi carbassó, les possibilitats que acabi odiant-ho augmenten. Si a nosaltres ens agrada el carbassó, doncs ens ho mengem davant del nen, i arribarà el dia en què ell dirà “puc provar?”. Que li agrada? Doncs bé. Que no li agrada? Doncs també bé. No es desnutrirá per això. Ni el carbassó ni l’api són tan nutritius, després de tot.

Per favor, explica’m això que “no importa tant el que els donem com el que no els donem” de menjar als nostres fills.

“No és tan important depurar un riu contaminat com evitar que es contamini”

Amb molt gust. Tornem al carbassó. Existeixen proves que demostrin que els nens que s’alimenten amb moltes hortalisses, com el carbassó, estan més sans? Les que hi ha són poc concloents, perquè sempre hi ha un factor que succeeix alhora i que altera les conclusions. Així, a les cases dels nens que prenen moltes hortalisses es fuma menys (o no es fuma) i es té més cuidat pels riscos de la llar (endolls, finestres, etc.) o de la carretera (cinturó de seguretat, velocitat al volant). Aquests i altres factors influiran molt sobre la salut del nen. És a dir, no sabem amb certesa si són les verdures el que els dona salut o alguna cosa que succeeix alhora que les verdures. No obstant això, cap comitè de nutrició dubta de l’arriscat que és a llarg termini que els nens prenguin sovint aliments “malsanos” (com els crida l’Organització Mundial de la Salut). Com indico en el meu llibre, no és tan important depurar un riu contaminat com evitar que es contamini.

En el teu llibre ofereixes consells per aplicar des del naixement del bebè fins que és un adolescent. Què passa si en llegir-ho descobrim que hem errat en els primers quatre anys? Hi ha esperança? Els mals hàbits són ‘reversibles’?

Per descomptat, no és una condemna a mort. De fet, com explico en ‘Secrets de la gent sana’, estic convençut que petits canvis en els nostres mals hàbits tenen efectes significatius en persones de qualsevol edat.

A més de dietista-nutricionista ets pare. Alguna vegada t’has desesperat en la taula o has sentit que els nens poden més que els estudis i les seves evidències?

Si em permets, canvio l’ordre de la frase: soc pare, i a més dietista-nutricionista. El primer és molt més important que el segon. Quant als estudis, la veritat és que els tinc molt en compte, sobretot si els han elaborat persones a les quals de debò els preocupa la salut pública (d’aquestes que no tenen ni parany ni cartró). Però mai m’han convençut tant com una conversa amb la meva dona. Quant a si m’he desesperat, amb la meva primera filla vaig estar molt desorientat al principi… però per sort va venir en la meva ajuda un fantàstic llibre anomenat ‘El meu nen no em menja’. Qui anava a dir-me que el seu autor, Carlos González, anava a prologar-me un llibre tretze anys després?

Fa falta exercitar la paciència?

“En la taula, els nens necessiten els seus temps, els seus ritmes”

Depèn. La RAE té diverses definicions per a aquesta paraula i algunes m’agraden (en aquest context, s’entén) mentre que unes altres no. Si la que apliquem amb els nostres fills és “capacitat de patir o suportar alguna cosa sense alterar-se” anem per mal camí. Alimentar a un nen no pot ser “patir” o “suportar alguna cosa sense alterar-se”. Alimentar a un nen ha de ser tan natural i bell com fer-li una abraçada. Com fem una abraçada? Amb afecte, però amb respecte. Doncs amb el menjar igual. En qualsevol cas, està ben tenir present, en la taula, que els nens necessiten els seus temps, els seus ritmes. No van néixer en un dia, no els van sortir les dents en la primera setmana de vida, no van caminar als tres mesos, no van aprendre a multiplicar amb un any de vida. Per què han de menjar “de manual” just quan a nosaltres se’ns antoja? Vulguem als nostres fills com són, a cada moment del dia i de la nit, acceptem-los i estimem-los incondicionalment, que para això som els seus pares, i tot anirà de rechupete. I això inclou al menjar.


Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte