Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Julio Basulto, membre i fundador del Grup d’Estudi, Revisió i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN)

Atribuir a un aliment concret propietats terapèutiques és induir a l'engany

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 01deOctubrede2010

Imatge: CONSUMER EROSKI

Julio Basulto és dietista-nutricionista i centra la seva labor en la divulgació de coneixements relacionats amb la salut, la nutrició i l’alimentació. Ha estat professor associat a la Universitat Rovira i Virgili i en el seu treball destaca un tret diferencial molt concret: la constant cerca de l’evidència científica dins de l’actual coneixement, i per tant, l’obligació d’estar actualitzat. Aquesta qualitat, entre unes altres, li va portar en 2002 a proposar i més tard liderar la creació del Grup d’Estudi, Revisió i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes (GREP-AEDN). Avui dia el GREP-AEDN és consultat diàriament per professionals particulars, per la indústria i per l’administració, i emet els seus informes a la llum de la ciència basada en l’evidència. En aquest sentit no són infreqüents les consultes referides al pretès efecte que sobre la salut tenen diversos aliments o nutrients que apareixen en funció de les diferents modes.

Salut i alimentació: quin és el grau d’aquest vincle?

La salut guarda relació amb el que mengem, sens dubte. L’enfocament que va donar a la relació menjada-salut el Ministeri de Salut Americà allà en 1988 és clar: “si estàs entre els 2 de cada 3 adults que no fuma o beu a l’excés, la qual cosa menges afectarà a la teva salut a llarg termini més que qualsevol altra opció”. Així de simple: menjar bé millora la salut. Menjar malament, l’empitjora.

Es pot quantificar?

Sí, es pot quantificar l’efecte que l’alimentació exerceix sobre la salut. Almenys 2,7 milions de morts a l’any estan causades per un baix consum de fruites i hortalisses, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Aquestes dades revelen que a nivell mundial, la baixa ingesta de fruites i hortalisses causa aproximadament un 19% dels càncers gastrointestinals, un 31% de les cardiopaties isquémicas i un 11% dels vessis cerebrals. L’OMS concreta més encara i afegeix que una ingesta diària d’un mínim de 400 g de fruites (sense incloure els sucs) i hortalisses prevé: l’obesitat, la malaltia cardiovascular, el càncer i la diabetis tipus 2.

A la seva manera de veure, quins són les majors preocupacions de la població general quant a la seva salut i alimentació?

El 42% dels europeus, segons una enquesta de la Comissió Europea publicada en 2006, pensem que la nostra salut pot alterar-se en funció de la nostra alimentació. És una xifra que hem d’esforçar-nos que augmenti fins a convèncer al 58% restant. Les dades assenyalen que els problemes de salut que més inquieten als ciutadans coincideixen amb els quals preocupen als planificadors de salut; les malalties cardiovasculars, el càncer i l’obesitat.

És freqüent escoltar que el consum d’un determinat aliment ens ajudarà i ens previndrà de sofrir malalties i aspectes relacionats amb la nostra salut, què hi ha de cert en aquestes al·legacions?

El missatge de les societats científiques de nutrició és que prenguem una gran varietat de fruites i hortalisses, però mai ens insten a ingerir un tipus de fruita o verdura en particular. Un aliment, de forma aïllada, de cap manera exercirà prodigis en la nostra salut. Sí ho farà, a mitjà-llarg termini, una dieta rica en aliments d’origen vegetal. Però fins i tot així, una dieta, per més saludable que sigui, no fa miracles.

Quina opinió li mereixen els considerats aliments antienvejecimiento o que retarden aquest procés?

En dates recents la sotsdirectora general de Salut Pública, Donya María Eugenia López Delgado, va indicar que mantenir una alimentació rica en fruites i verdures, deixar de fumar i evitar el sedentarisme pot allargar la vida 14 anys. És a dir, sí que podem retardar l’envelliment amb determinats aliments: els vegetals. Prenguem una àmplia varietat d’ells i la nostra vellesa serà més saludable. Fruites, hortalisses, fruita seca, llavors, llegums, espècies i cereals integrals (pa, arròs i pasta, entre molts uns altres) han demostrat ajudar a prevenir, sense cap dubte, bona part de les malalties cròniques associades a la deterioració que es produeix en el nostre organisme amb el pas dels anys.

En els últims mesos les conegudes com bayas de goji, sucs i extractes han inundat els mostradors de fruterías, herbolarios i fins i tot farmàcies Què són les bayas goji?

Haig de confessar que la primera vegada que em van preguntar per elles vaig haver d’acudir al cercador d’Internet, ja que no apareixien en cap dels llibres de text centrats en composició d’aliments que manejo. Les conegudes com bayas goji són el resultat de la recol·lecció i dessecat dels fruits d’un arbust que respon al nom científic de Lycium barbarum, encara que també és possible que hi hagi presentacions comercials amb els fruits de Lycium chinense. En tots dos casos es tracta de dues espècies arbustivas pertanyents a la família de les Solanaceas, família que té una àmplia representació en el nostre entorn (la planta de la patata, del tomàquet i del pebrot pertanyen a ella). No són més que fruites dessecades similars als nostres tradicionals raïms passes, però de color vermell.

Què hi ha de cert respecte a les virtuts que semblen tenir?

Gens. De les bayas goji es dogmatitzen nombroses propietats que són impossibles de complir (ajudar a perdre pes, disminuir la pressió arterial, etc.). Si fos així, no serien un aliment, sinó un medicament. En tal cas, no podrien prendre’s sense recepta mèdica.

En concret, una de les virtuts més repetides de les bayas goji és la seva poder antienvejecimiento, està justificat?

D’un temps a ara gran part de la qualitat “antienvejecedora” dels aliments s’ha associat al caràcter antioxidant dels seus components i la seva capacitat per neutralitzar els radicals lliures. Així, al maig de 2010 el Departament d’Agricultura d’Estats Units (USDA) va publicar una detallada base de dades en la qual es reflectia la capacitat d’absorció de radicals lliures d’una extensa llista d’aliments. En aquesta llista estan incloses també les bayas goji i resulta destacable que la capacitat d’absorció de radicals lliures d’aquests fruits sigui alguna cosa menor que el de les groselles i molt menor que el de les mores, per citar altres bayas silvestres més conegudes en el nostre entorn. Segons aquest document, les cireres i els nabius tindrien un caràcter antioxidant semblant i les panses de Corinto superior a aquestes, més del doble. I consti que aquests són només uns pocs exemples, hi ha infinitat d’ells.

A través de quin mecanisme tindria lloc aquest benefici d’aquests aliments?

Una de les claus per retardar el procés d’envelliment és prioritzar el consum d’aliments d’origen vegetal, a més de complir amb un estil de vida saludable. En ser les bayas de goji un producte d’origen vegetal contenien substàncies protectores per a la nostra salut, com fitoquímicos (que sabem que tenen capacitat de bloquejar els citats “radicals lliures”, les substàncies que acceleren el dany cel·lular). Però no tindran més fitoquímicos o “de millor qualitat” que qualsevol altra fruita dessecada. Atribuir a un aliment concret propietats terapèutiques és induir a engany al consumidor.

A més, també hi ha certa controvèrsia en relació amb el seu contingut en determinats pesticides i metalls pesats nocius, és cert?

S’ha denunciat recentment la inclusió de metalls pesats i plaguicides en determinades mostres d’aquestes bayas, si bé l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) ha respost indicant que “no existeix cap risc immediat per a la salut”. Convé esperar a tenir més dades sobre aquest tema abans d’emetre judicis precipitats. Sí crec que hauria d’haver-hi un major control en la importació d’aquests productes. Cal destacar a més que en la seva resposta, l’AESAN ha afegit que “no existeixen evidències científiques que avalin la publicitat sobre els efectes saludables que amb freqüència acompanyen a aquest tipus de productes”.

Des de 2007 està en vigor el Reglament Europeu sobre Declaracions Nutricionals i Propietats Saludables dels Aliments amb la finalitat d’evitar que fabricants i distribuïdors d’aliments facin qualsevol tipus d’al·legació o declaració sense la corresponent evidència que així sigui Per què se segueixen comercialitzant les bayas de goji, entre altres aliments, tal com s’està fent?

Podem remuntar-nos a l’any 2000 en què es va publicar la Directiva 2000/13/CE per tenir constància legal que l’etiquetatge, la presentació i la publicitat dels productes alimentosos “no hauran d’induir a error al comprador respecte de les característiques o els efectes de l’aliment”, ni podran atribuir a un aliment propietats de prevenció, tractament i curació d’una malaltia humana. Deu anys després de la seva entrada en vigor, infinitat d’etiquetes, presentacions i publicitats d’aliments al mercat espanyol incompleixen aquesta Directiva. Així doncs, les declaracions de salut de les bayas de Goji se sumen a les irregularitats ja existents. Els qui ens dediquem a l’alimentació confiem que faci efecte el proposat en el rigorós Reglament de declaracions nutricionals.

Podríem pensar que es tracta d’una moda passatgera?

Sí, de fet, moltes de les declaracions sobre els suposats efectes beneficiosos d’aquest tipus de productes els fa el propi venedor al punt de venda pel seu compte i risc, a través de cartells, fullets, pissarres, etc. Alguna cosa que no apareix en els envasos on es comercialitzen. Aquest tipus d’estratègies reflecteix, en definitiva, l’interès econòmic d’una transacció comercial en la qual, en ocasions, es cometen excessos informatius a divers nivell: el productor, l’envasador, el distribuïdor i/o el botiguer final.

Quins creu que seran els avantatges principals que obtindran els ciutadans a través del complet compliment d’aquest Reglament?

El compliment d’aquest reglament, que pretén garantir la veracitat de les declaracions de salut relatives als aliments, contribuirà a ajudar als consumidors a realitzar una selecció alimentària responsable, però sense induir-los a error. La idea és que els missatges de salut que arribin a la població siguin educatius (des del punt de vista de la relació entre alimentació i salut), però sense portar a engany respecte a l’efecte beneficiós declarat.

Concedeix la mateixa desconfiança o advertiment a altres aliments en relació a les extraordinàries propietats nutricionals i beneficis sobre la salut que se’ls atorguen?

Sí, la veritat és que atorgo la mateixa desconfiança a qualsevol atribució extraordinària a un aliment. Considero que és molt possible que quan la població pren aliments les promeses dels quals de salut són glorioses, pot confiar tant en això que no vegi la necessitat de canviar el seu estil de vida. De manera inconciente pot pensar, “ja tinc aquest comodí de salut, així que no fa falta que faci exercici o que deixi de fumar”.

Finalment, li demano un consell per quan escoltem la propera publicitat en la qual es digui que un aliment concret va a millorar la nostra salut o esperança de vida.

El meu consell és que conreï una prudent actitud escèptica. Cap aliment pot presumir de guarir, rejovenir, donar vigor, vitalitat, tranquil·litat o induir el somni. Per a això estan els medicaments, amb els seus respectius prospectes enciclopèdics que adverteixen de les seves propietats, però també dels seus efectes secundaris i contraindicacions.

NO MÉS DIETA

Autor del llibre “No més dieta” publicat el maig passat i dirigit al gran públic, Basulto posa en relleu en el mateix “l’absurd que resulta l’actual proliferació i popularitat dels més variopintos tipus de dietes”. Dins del que podria ser percebut com una situació paradoxal, “les dietes ‘pseudomilagrosas’ de moda són molt més conegudes per la població general que els patrons dietètics per menjar com cal”, assegura.

Dietes per tenir salut. Dietes per perdre pes. Dietes per esculpir el cos. Dietes per recuperar la joventut. Hi ha dietes per menjar bé? Amb aquest succint plantejament Julio Basulto i María José Mateo (co-autora) en la seva recent publicació, inciten al lector a endinsar-se en els perquès, causes i conseqüències de fer cas de les més variades estratègies dietètiques allunyades, la majoria, del menor rigor científic.

En una part de la societat en la qual el culte al cos i la persecució de la salut, entesa aquesta com l’absurda negació d’una evidència connatural a tot ésser viu, l’envelliment; cal trobar sòlides referències que mostrin tant als professionals sanitaris com a la població fins a on es pot millorar la salut a través de l’alimentació, assevera el dietista-nutricionista. Per a això “només cal tenir en compte els consells, guies i recomanacions d’organismes i societats científiques de reconegut prestigi, i fer cas omís de modes, ‘revolucions’ dietètiques, dimes i diretes”, conclou Basulto.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions