Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Juny: Un mol·lusc anomenat pota

És molt similar al calamar i comparteix amb ell usos gastronòmics i propietats nutritives
Per xavi 25 de juny de 2007

ImgImagen: IpimarLa pota és un mol·lusc molt semblat al calamar i, segons l’espècie i la procedència, adquireix una grandària considerable, per aquest motiu se li conegui amb el nom de calamar gegant. Tots dos són mol·luscs que manquen de petxina, la qual cosa fa que es classifiquin dins dels cefalòpodes, igual que ocorre amb la sèpia, el calamar o el polp. Altres espècies conegudes de la família de la pota són la pota voladora (Illex coindetti), de petita grandària, i la pota argentina (Illex argentinus), de molt bona qualitat.

La qualitat de la pota és inferior a la del calamar, alguna cosa que es veu reflectit en el seu preu. De fet, és mes barata que la majoria de mol·luscs similars. No obstant això, el seu consum està encara poc estès malgrat tenir, entre els consumidors, una acceptació cada vegada major. A més, es pot aprofitar l’avantatge que no té espines, aspecte particularment interessant de cara als nens, que solen ser reticents a menjar peix.

Els mol·luscs i el colesterol

La pota, igual que el calamar, és una bona font de proteïnes d’alt valor biològic. La seva aportació de greixos és molt baix, la qual cosa determina que el seu valor calòric també ho sigui. Així, una ració de pota de 150 g aporta unes 120 calories i només 2 g de greix. No obstant això, la quantitat de colesterol dels mol·luscs (no en els crustacis com la gamba, el llagostí o la llagosta) és bastant apreciable. La pota concentra 190 mil·ligrams de colesterol per cada 100 grams, 3 vegades més colesterol que el lluç.

La pota és una bona font de proteïnes d’alt valor biològic, i el seu contingut en greixos insaturats ajuda a reduir els nivells de colesterol en sang

És un aspecte aparentment negatiu que deixa de ser-ho quan s’observa el perfil dels greixos. Els peixos i mariscs contenen principalment grassa insaturada, que ajuda a reduir els nivells de colesterol, i poca proporció de greixos saturats, que són les que es relaciona amb l’augment del mateix en sang. Per tant, àdhuc sent un aliment ric en colesterol, la capacitat per augmentar el nivell de l’aquest en sang és molt inferior a la d’altres aliments com les carns i els seus derivats.

Respecte al contingut en vitamines, en la pota destaquen la vitamina B3, o niacina, i la B12. Dels minerals, els més abundants són el fòsfor, el potassi i el magnesi.

Ocupació en la cuina

La majoria d’aquest tipus de maricos, i la pota no és una excepció, es pot cuinar en la seva pròpia tinta, si bé es poden preparar de moltes altres formes.

Cuinada a la planxa amb all i herbes aromàtiques és una altra de les formes de presentar aquest mol·lusc. També es pot usar en guisats, encara que no és la forma més habitual de fer-ho. Hi ha una forma de cuinar la pota que als nens els resulta deliciosa: es tracta d’elaborar-les en forma de rabas, és a dir, en trossos de pota arrebossats i cuinats a la planxa. Dona com resultat una preparació ideal per a tota la família.