Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La bleda

Les fulles verdes més externes són més vitaminades (fins a 50 vegades més en el cas de la provitamina A)

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 03deMaigde2001

Classificació científica:

Pertany a la
família de les Quenopodiáceas que comprèn unes 1.400 espècies de plantes pròpies
de zones costaneres o de terrenys salins temperats. La bleda és de l’espècie
Beta vulgaris, varietat cycla.

Origen i zones de cultiu:

És una planta amb grans fulles verdes i carnoses penques blanques. El seu origen
se situa possiblement a les regions costaneres d’Europa, a partir de l’espècie
Beta marítima, obtenint-se d’una banda la bleda i per l’altre la remolatxa
(varietat vulgaris). Van ser els àrabs els qui van iniciar el seu cultiu cap al
any 600 a. C. Tant els grecs com els romans van conèixer i van apreciar les
bledes com a aliment i com a planta medicinal. En l’actualitat, Europa central
i meridional, i Amèrica del Nord, són les principals zones productores.

Varietats:

Les varietats de bledes varien
pel color i la grandària de les seves fulles i penques. La varietat Swiss Chard, també
coneguda com Silver Chard o Seakale Beet, presenta les penques blanquinoses
i les fulles verdoses i arrugades. No obstant això, la Ruby Chard i la Rainbow Chard,
destaquen per les seves penques gruixudes i vermelloses.

Valor nutritiu:

Aporta majoritàriament
aigua i quantitats molt menors d’hidrats de carboni i proteïnes, per la qual cosa
resulta poc energètica, encara que constitueix un aliment ric en vitamines, sals
minerals i fibra. Després de l’espinac, és la verdura més rica en calci, a més
de quantitats gens negligibles de magnesi. Quant a vitamines, destaca
la presència de folatos, vitamina C i betacaroteno o provitamina A (l’organisme
la transforma en vitamina A a mesura que la necessita). La bleda crua conté
molta més vitamina C que la cuita, per la qual cosa en amanida constitueix una bona
font d’aquesta vitamina.
Les fulles verdes més externes són més vitaminades (fins a 50 vegades
més en el cas dels betacarotenos).

Taula de composició nutritiva (100 g porció comestible
cru)

Energia
(Kcal)
Aigua
(g)
Hidrats de carboni
(g)
Fibra
(g)
Potassi
(mg)
Magnesi
(mg)
Carotenos
(ug)
Vitamina C
(mg)
Folatos
(ug)
28
48
4,5
0,8
380
71
183
20
140

Indicacions i contraindicacions:

En dietes d’aprimament, les bledes simplement bullides, al vapor o saltades
amb una mica d’oli d’oliva, formen un plat molt recomanable. Pel seu excel·lent
aportació de folatos, és un aliment imprescindible en la dieta de la dona embarassada.
La deficiència d’aquesta vitamina durant les primeres setmanes d’embaràs pot
provocar malformacions en el desenvolupament del sistema nerviós del futur bebè.
En amanida la seva aportació d’aquesta vitamina és major, ja que és molt sensible a la calor,
i en coure-la es perd part important.
D’altra banda, les fulles presenten propietats laxants i diürètiques,
el que resulta beneficiós per a un bon nombre d’afeccions: restrenyiment,
hemorroides, hipertensió i retenció de líquids, entri
unes altres.
No obstant això, les bledes contenen bastants oxalats. Per això, han de consumir-se
amb moderació en cas de càlculs biliars o litiasi renal.

En la cuina:

El sabor de les bledes és
similar al dels espinacs, encara que una mica més suau. Les fulles verdes i fines
requereixen menys de la meitat del temps de cocció que les penques blanques; per
el que és millor separar prèviament aquestes parts, i d’aquesta manera s’evita
que les fulles quedin massa toves per excés de temps de cocció.
Les fulles tendres es poden prendre crues en amanida. Si són ja velles, és millor
consumir-les sense les tiges i nervis, ja que aporten un sabor amarg. Així
mateix, quan la seva nervadura és molt acusada, s’utilitza preferentment la penca,
que pot preparar-se farcida o arrebossada.

Criteris de qualitat en la compra i conservació:

Disposem de bledes en el mercat durant tot l’any, encara que la millor època
per al seu consum va des de finals de tardor a principis de primavera.
A l’hora de comprar-les, els exemplars de major qualitat són aquells amb fulles
tersas, brillants i de color verd uniforme (sense taques), amb penques dures
i de color blanc. Si les fulles són molt grans i arrugades, vol dir que
ja han florit o estan a punt de fer-ho, i això fa que les seves penques
desenvolupin un sabor molt amarg.
Si es compren fresques i es desitgen congelar, s’han d’escaldar prèviament durant
2-3 minuts en aigua bullint i posteriorment es congelen.
És una verdura molt perible, per la qual cosa convé consumir-les en el menor període
de temps. Si la guardem en el verdulero de la nevera, es conserva uns dies
més.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions