Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La civada com a complement

Un cereal ric en proteïnes vegetals, greixos insaturats i vitamines del grup B
Per maitezudaire 29 de abril de 2003

La civada pertany a la família de les gramínies, igual que la resta de cereals comestibles; una de les famílies més importants per a la alimentació humana i els fruits de la qual són grans secs i rics en midó, un hidrat de carboni complex font d’energia per al nostre cos.

Quines són les seves propietats nutritives?

La civada és un dels cereals més rics en proteïnes, grasses (gairebé el doble que el blat), hidrats de carboni, vitamina B1 o tiamina (necessària per al bon funcionament del sistema nerviós) i, en menor proporció, aporta altres vitamines del grup B. Així mateix conté minerals com fòsfor, potassi, magnesi, calci i ferro, aquests dos últims de pitjor aprofitament que els procedents d’aliments d’origen animal per part del nostre organisme.

En concret aporta 335 calories per cada 100 grams, 12 g de proteïnes, 60 g d’hidrats de carboni, 6 g de fibra, 7,1 g de greixos, 79,6 mg de calci, 5,8 mg de ferro i 0,52 mg de tiamina.

Proteïnes: les seves proteïnes són deficitàries en els aminoàcids essencials lisina i treonina, però conté en quantitats elevades metionina, pel combinada amb llegums (deficitàries en metionina) o amb llet (deficitària en aminoàcids azufrados), s’obtenen proteïnes completes de valor equiparable a les de la carn, el peix o els ous. Greixos: el 80% del total són insaturades i abunda l’àcid gras essencial linoleic (omega-6). Altres components grassos són l’avenasterol , un fitosterol que se sap contribueix a reduir els nivells de colesterol en sang en disminuir la seva absorció a nivell de l’intestí i la lecitina, necessària per al bon funcionament del sistema nerviós i que també contribueix a reduir les taxes de colesterol en sang. Hidrats de carboni: el majoritari és el midó, però també conté petites quantitats de fructosa (el sucre característic de les fruites i de la mel) i en quantitats significatives, fibra. Hi ha dos tipus de fibra, els mucílags i la que està present en el segó de la civada. Els mucílags, lubrifiquen i suavitzen el tracte digestiu i la fibra del segó, posseeix un suau efecte laxant i contribueix a reduir les taxes de colesterol en sang, mitjançant un mecanisme similar al del fitosterol avenasterol.

Així mateix, conté un alcaloide no tòxic, l’avenina , d’efecte sedant per al sistema nerviós.

Es consumeix tant el cereal complet (flocs de civada) com el segó (fibra soluble) i també s’empren la palla i les llavors amb finalitats terapèutics.

En quines situacions està especialment indicada o desaconsellada com a complement de la dieta?

Afeccions del sistema nerviós: pel seu contingut de midó (en l’organisme allibera glucosa, principal combustible de el nostre sistema nerviós), àcids grassos essencials (linoleic), lecitina, fòsfor, vitamina B1 o tiamina i avenina, aquesta última substància d’acció sedant. Posseeix un efecte tonificant i equilibrant del sistema nerviós, per la qual cosa el seu consum és adequat en cas de: nerviosisme, fatiga o astènia, insomni i situacions d’estrès.

Alteracions digestives: per la seva aportació de mucílags que suavitzen la mucosa del tracte gastrointestinal i la seva alta digestibilitat, el seu consum és beneficiós en cas de gastritis i úlcera en etapa de remissió i en altres afeccions digestives.

Diabetis: per la seva aportació de fibra que contribueix a mantenir la glucèmia (nivells de sucre en sang) en límits normals.

Risc cardiovascular: pel seu contingut de greixos insaturades, avenasterol, fibra i lecitina, substàncies que contribueixen a reduir les taxes de colesterol en sang.

Celiaquia o intolerància al gluten: les persona que pateixen celiaquía no la poden prendre malgrat el seu baix contingut de glúten.

Com es consumeix la civada?

Flocs de civada: la millor manera d’aprofitar les seves propietats nutritives. Els flocs i el segó de civada se solen prendre junt amb llet o iogurt o bé com a ingredient de papillas, sopes i també d’amanides i altres plats. El segó a penes té sabor i la seva textura és molt suau, per la qual cosa sol passar desapercebut i no planteja problemes per al seu consum, a diferència d’altres tipus de segó com el de blat. Els flocs també es preparen bullits amb llet o amb brou de verdures i s’empren per a l’elaboració de mandonguilles vegetals, postres i del porridge, un plat típic del desdejuni escocès. El porridge es prepara amb quatre cullerades soperes de flocs de civada que s’han de posar en remull. L’endemà, es bull mig litre d’aigua i s’afegeixen els flocs remullats deixant en ebullició uns quinze minuts a foc lent. Se serveix amb mel o amb llet.

Musli: els flocs de civada constitueixen un de els ingredients fonamentals del musli, juntament amb altres cereals, fruites dessecades i fruita seca.

Farina o crema: s’usa per a l’elaboració de papillas i de sopes, salses, etc.

Aigua de civada: s’obté per decocció de dues cullerades soperes de grans de civada en un litre d’aigua. Es bull durant cinc minuts i després es filtra. Es pot endolcir amb mel. Aquest aigua es pren com a beguda a qualsevol hora del dia.