Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La coliflor

Una verdura de temporada que es presta a formar part dels menús dels mesos de tardor i hivern

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 04deOctubrede2005

Classificació científica

La coliflor és una inflorescència de forma arrodonida, carnosa i de gran grandària.
Pertany a la família de les Crucíferes la qual engloba més de
300 gèneres de plantes pròpies de regions temperades o fredes del
hemisferi nord. La coliflor pertany al gènere Brassica, i són de
la mateixa família el bróculi, la col blanca o repollo, la col lombarda,
la coliflor, el nap i el rave.


Origen i varietats

La coliflor és una verdura originària del Mediterrani oriental (Líban,
Síria). Els romans van ser els primers a conrear-la. Des d’Itàlia el seu cultiu
es va estendre a diferents regions del mediterrani, gràcies a les
relacions comercials que van tenir lloc en aquella època. Actualment
Xina és el principal productor de coliflor, si bé aquesta verdura es conrea
a tot el món.

Existeixen nombroses varietats de coliflor, que poden classificar-se en funció
de diferents criteris. Si s’atén al seu color, es distingeix:
– Coliflor blanca. És la varietat més comuna. El seu color blanc es
deu al fet que s’impedeix que entrin els rajos del sol i s’impedeix el desenvolupament
de la clorofil·la, pigment natural que aporta el color verd als vegetals.
– Coliflor verda. En aquesta varietat es deixen passar els rajos sobre la inflorescència
i es desenvolupa així la clorofil·la. Aquesta varietat és més aromàtica
que l’anterior i concentra més vitamina C. El romanesco és un tipus de
coliflor verda.
– Coliflor habitada. Conté antocianinas, uns pigments naturals responsables
del seu color violáceo, color que desapareix amb la cocció i es
transforma en un to groc verdós.

Segons l’època de l’any en la qual maduren, trobem
varietats d’estiu, tardor i hivern.
– D’estiu. Són coliflors compactes. Presenten l’avantatge que no totes
maduren alhora, per la qual cosa les pot trobar al mercat des de principi
fins a finals d’estiu.
– De tardor. Poden ser coliflors grans i vigoroses o més petites
i compactes.
– D’hivern. Malgrat el nom que reben, són varietats que realment
maduren a la primavera.

La seva millor època

Les coliflors es troben al seu millor moment entre els mesos de setembre
i gener, si bé podem disposar d’elles durant tot l’any.

Propietats nutritives

El principal component de la coliflor és l’aigua, la qual cosa acompanyat
del baix contingut que presenta tant d’hidrats de carboni i proteïnes
com de greixos, la converteix en un aliment d’escassa aportació calòrica.
Es considera bona font de fibra, així com de vitamines i minerals.
En relació amb les vitamines destaca la presència de vitamina C, folatos
i vitamina B6. També conté altres vitamines del grup B, com la
B1, B2 i B3, però en menors quantitats.

Quant al seu contingut en minerals, podem considerar a la coliflor un
aliment ric en potassi i fòsfor. També conté, encara que de
forma menys important, calci, ferro i magnesi. Aquest últim
és de pitjor aprofitament que el que procedeix dels làctics o uns altres
aliments que són font important d’aquest mineral, igual que ocorre amb
el ferro, l’absorció del qual és molt major quan procedeix d’aliments
d’origen animal.

Igual que altres verdures del mateix gènere Brassica, el consum de
coliflor s’aconsella pel seu alt contingut en elements fitoquímicos
(glucosilonatos, isotiocianatos i indoles), entre uns altres, els quals contribueixen
a la prevenció d’algunes malalties degeneratives i a estimular el
sistema immune pel seu caràcter antioxidant. Molts d’aquests compostos
azufrados (dimetilsulfuro, trimetilsulfuro…) són responsables del fort
aroma que desprèn aquesta verdura durant la seva cocció.

Composició per 100 g de porció comestible

Energia (Kcal)

Proteïnes (g)

Hidrats de carboni (g)

Fibra (g)

Potassi (mg)

Sodi (mg)

Calci (mg)

Fòsfor (mg)

Vitamina C
(mg)

Folatos (mcg)

22,2

2,2

3,1

2,1

395

47,0

22

60

67

69

Avantatges i inconvenients del seu consum

Gràcies al seu alt contingut en aigua i al seu escàs contingut energètic,
la coliflor és una verdura idònia en dietes de control de pes, tenint
en compte el mètode de cocció i els amaniments. A més,
pel seu contingut en fibra resulta saciante i redueix l’apetit, un aspecte molt
beneficiós en aquestes circumstàncies.

Comparteix amb la resta de verdures i hortalisses el seu caràcter diurético,
pel que el consum de coliflor afavoreix l’eliminació de l’excés
de líquids de l’organisme i resulta beneficiós en cas d’hipertensió
i retenció de líquids. En estar augmentada la producció
d’orina s’eliminen a més de líquids, substàncies de deixalla
dissoltes en ella com a àcid úric, urea, etc. Per això convé
també a els qui pateixen hiperuricemia i gota, i a les persones amb
tendència a formes càlculs renals.

En general, les verdures de la família de les crucíferes són riques en
vitamina C i àcid cítric, que potencia l’acció beneficiosa
d’aquesta vitamina. A més, són considerades com una font excel·lent
d’antioxidants naturals (vitamina C i compostos de sofre). Els antioxidants
bloquegen els radicals lliures que modifiquen l’anomenat mal colesterol, contribuint
a reduir el risc cardiovascular i cerebrovascular. D’altra banda, baixos nivells
d’antioxidants constitueixen un factor de risc per a certs tipus de càncer
i de malalties degeneratives.

A pesar que per la seva composició presenta múltiples efectes
beneficiosos per a la salut, la coliflor els senti malament a certes persones. La
fibra i els compostos de sofre abundants en la seva composició són les
substàncies responsables de la flatulència i la dificultat per digerir que experimenten
certes persones després de menjar coliflor.

Conservació i criteris de qualitat en la compra

A l’hora d’adquirir una coliflor, s’aconsella triar aquells exemplars que
presentin una massa neta, ferma i compacta, amb fulles verdes i tendres.
Una vegada a casa, la coliflor ha de conservar-se en el frigorífic, embolicada
en una bossa de plàstic perforada. D’aquesta manera pot conservar els seus
qualitats tant nutricionals com organolépticas durant una setmana.
S’aconsella no rentar-la fins al moment en el qual vagi a ser consumida.
La coliflor també pot conservar-se congelada, seleccionant aquells
cogollos que siguin més ferms i blancs i escaldant-los prèviament
durant uns minuts en aigua bullint. D’aquesta manera es poden conservar durant
un període d’aproximadament 8 mesos.


En la cuina

Abans de preparar una coliflor cal netejar-la correctament. Per a això es
talla la base i s’arrenquen les fulles, se separen els rams d’inflorescències
i es renten. D’aquesta manera poden consumir-se crus formant com a ingredient
d’una amanida, sempre que estiguin tendres o poden cuinar-se i elaborar
amb ells una gran varietat de plats. Si es va a coure la coliflor s’aconsella
no tapar la cassola ja que si no, la seva intensa aroma pot arribar a afectar al
sabor.
La coliflor pot preparar-se al vapor, rostida, fregida, estofada bullida o gratinada.
Pot servir-se com a acompanyament d’altres plats, com a llegums, arròs
o formant part d’una saludable menestra de verdures. També és un
bon acompanyant d’alguns peixos, com el bacallà, o fins i tot pot
formar part d’una original truita.
A més les coliflors poden constituir nutritius i saborosos plats
per si mateixes, acompanyant-les de patates, ou dur, un
refrito d’alls, una mica de maionesa o fins i tot fruita seca, com per exemple
ametlles.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions