Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La dieta dels futbolistes per mantenir-se en forma

Una dieta adequada garanteix un millor rendiment físic, retard en la fatiga i menor risc de lesions musculars quan es practica esport

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 21deSetembrede2011

Què mengen els futbolistes d’elit per mantenir-se en forma i estar tota la temporada en ple rendiment? Entre el col·lectiu de futbolistes aficionats que cada setmana entrenen per superar al rival en el partit de finalització de setmana es comença a sentir un major interès per l’alimentació com a eina complementària a l’entrenament per a una millora del rendiment físic. Les consideracions nutricionals bàsiques són les mateixes que les dels esportistes d’elit, excepte en el consell d’acompanyar la dieta d’algun complement dietètic específic a causa de l’alt rendiment físic que exigeix la competició.

Img
Imatge: Little Baby G

Els estudis sobre l’estat nutricional, la ingesta de nutrients i els hàbits alimentaris dels futbolistes, tant en l’àmbit aficionat com d’elit, són escassos. El professor Eduardo Iglesias, del Departament de Ciències Farmacèutiques i de l’Alimentació de la Universitat CEU San Pablo de Madrid, i el seu grup de treball, comproven després de revisar alguns estudis sobre hàbits amb futbolistes els “millorables” hàbits alimentosos d’aquests professionals de l’esport.

Errors dietètics comuns

Les preferències i aversions alimentàries es consideren els principals determinants de la selecció d’aliments i, en conseqüència, de la ingesta de nutrients. En relació amb els futbolistes, el grup d’Iglesias ha realitzat una anàlisi amb futbolistes de categories inferiors d’un equip de Primera Divisió de la lliga espanyola de futbol, en el qual s’ha comprovat que les preferències alimentàries d’aquest col·lectiu coincideixen amb la tendència mostrada per la població general en una recent enquesta nacional sobre hàbits alimentaris.

Les preferències i aversions alimentàries determinen la selecció d’aliments i la ingesta de nutrients

Els aliments preferits són els grups de la carn i derivats cárnicos (el 25% dels futbolistes li va assignar la posició 1, el 33% la posició 2 i el 83% una posició inferior al 5). La pasta va ser el segon aliment de major preferència (25% posició 1, 25% posició 3 i 58% entre 1 i 5). Per contra, les principals aversions alimentàries es van mostrar cap a les verdures (46% posició 15, 27% posició 14, i 82% entre 11 i 15) i el peix (18% posició 15, 18% posició 13 i 64% entre 11 i 13).

Els inadequats hàbits alimentosos d’aquest grup d’esportistes posa en evidència la necessitat de desenvolupar programes d’educació alimentàries en els equips de futbol. L’objectiu seria promoure uns hàbits alimentosos saludables que permetin optimitzar el rendiment i que perdurin en el temps, més enllà del final de les carrereas esportives dels futbolistes.

Els futbolistes d’elit són conscients que són un col·lectiu molt mediàtic, que creen gran afició i que són referència per a molts nens. La promoció que facin sobre el valor de la bona nutrició com a part d’un estil de vida saludable i com a eix important per a un major i millor rendiment físic es convertiria en un missatge amb un impacte positiu entre la gran pedrera de futbolistes aficionats de diferents categories, i entre els qui practiquen futbol com a diversió, i que tendeixen a imitar les conductes dels seus ídols.

Fundació Alicia i el FC Barcelona acaben de desenvolupar una campanya de promoció d’una bona alimentació entre nens i joves per la qual Gerard Piqué i Leo Messi han cedit la seva imatge. La campanya, titulada Som el que mengem (som el que mengem), transmet missatges molt clars: menjar bé és essencial per trobar-se bé, per estar fort, poder practicar esport, pensar, estar despert, estudiar i jugar… Fer-ho no és complicat!

Nutrició òptima per a tots

El major desenvolupament biomèdic relacionat amb el futbol que s’ha registrat en els últims anys ha permès a científics, metges i nutricionistes tenir més coneixement de les demandes fisiològiques d’aquest esport, de la influència en la utilització i biodisponibilidad dels nutrients energètics (carbohidrats, proteïnes i grasses), així com els efectes de diferents suplements nutricionals sobre alguns paràmetres relacionats amb el rendiment.

Des del Milanlab,el Centre de Recerca Científica creat per l’AC Milan, un dels equips de futbol referent mundial, per optimitzar la gestió psico-física dels atletes, el bioquímic Alberto Dolci i el nutricionista Francesco Avaldi, al costat de la resta d’especialistes del Centre, aposten per un major control físic (proves físiques), metge (avaluació de la funció renal, hepàtica, endocrina) i nutricional (examen bioquímic i test nutrigenéticos) dels futbolistes.

Després de desenvolupar un programa específic d’alimentació i nutrició adequada als períodes previs a la competició i durant els dies concrets de competició, els atletes tenen garantit en la seva oferta alimentària diària (desdejunis, esmorzars, menjars, berenars, sopars i tentempiés, a més de les begudes), les calories i els nutrients que necessiten per a l’esforç físic previst. Les següents consideracions dietètiques i nutricionals serveixen perquè tant el futbolista d’elit com l’afeccionat assenteixen la seva alimentació sobre una bona base.

  • Més hidrats de carboni complexos. Hi ha estudis centrats en futbolistes que han comprovat el paper positiu d’una dieta rica en hidrats de carboni en exercicis intermitents com el futbol. Està demostrat que quan s’ingereix una dieta amb un alt contingut en hidrats de carboni, es pot cuadruplicar el temps d’exercici. Els futbolistes amb una mínima educació nutricional reconeixen la facilitat d’accés als aliments rics en hidrats de carboni complexos en cada menjar principal.
  • Menys dolços i sucres senzills. Gran part dels elevats requeriments energètics dels futbolistes (entre 2.700 Kcal i 4.900 Kcal, segons diversos estudis) són resolts per un consum superior al recomanat d’aliments dolços, rics en sucres simples. El gust pel sucre, els dolços i la brioixeria, els sucs, els refrescs, les begudes isotòniques i les barritas, amb l’objectiu d’aconseguir una aportació d’energia immediata, explica que sigui millorable aquest aspecte de la dieta dels esportistes.
  • Proteïnes abans d’exercici. En relació a la ingesta de proteïnes, des del Milanlab han comprovat com la ingesta de proteïnes abans de l’exercici pot ajudar a la síntesi de proteïna muscular durant l’exercici. Aquest fet redunda en un retard de la fatiga i en un menor risc de lesió muscular.

Nutrició d’elit

En l’esport d’elit, en els últims anys els grans clubs esportius expliquen en el seu equip amb un dietista-nutricionista com a responsable de l’alimentació i la nutrició dels futbolistes. Una proposta pionera arriba des de MilanLab. Els especialistes del centre milanès han fet una aposta seriosa per la nutrició esportiva: després de la valoració de l’estat físic, metge i nutricional de cada futbolista, configuren el pla d’alimentació individual i, segons el cas, contemplen la ingesta de complements dietètics específics.

Segons va assegurar el bioquímic Alberto Dolci en una entrevista a Eroski Consumer, amb la combinació de pla de dieta i la ingesta diària de complements nutricionals “s’aconsegueix evitar el dany muscular, es retarda l’aparició de la fatiga, es garanteix una major rapidesa en la recuperació, i el resultat final és un major rendiment físic”, que queda demostrat en una gran temporada i més títols aconseguits.

ANTIOXIDANTS, IMPRESCINDIBLES

L’avaluació de l’estat nutricional d’esportistes d’elit posa en relleu que els nivells d’antioxidants estan baixos en aquest grup d’atletes. L’estrès oxidatiu és major a major intensitat de l’exercici, i aquesta situació genera una major formació de radicals lliures, i en conseqüència una major oxidació i dany cel·lular.

Segons explica Micheline Vargas, investigadora de Nutrilite, marca capdavantera de complements dietètics, durant les primeres 24 hores després de la pràctica d’exercici intens es produeix una significativa reducció dels nivells d’antioxidants. Es tracta d’un “període crític” en el qual l’experta en nutrició recomana als atletes ingerir antioxidants a través d’una dieta rica en vegetals o de complements dietètics antioxidants específics.

En l’àmbit aficionat, pugues no ser precís un complement antioxidant si la dieta aporta la quantitat suficient d’aliments rics vegetals rics en aquests fitoquímicos com en particular són les fruites, les verdures i les hortalisses. La labor dels nutricionistes esportius és crear consciència en els futbolistes que l’entrenament també inclou posar en pràctica una alimentació més saludable, que inclogui major varietat i quantitat de fruites i hortalisses, com a principals fonts naturals d’antioxidants i micronutrientes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions