Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La dieta després dels 60 anys

Una vegada complerts els 60 anys convé potenciar el consum d'aliments com a fruita, peix i verdures

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 13 de Agost de 2014

L’esperança de vida ha augmentat en la majoria dels països europeus, un fet que es reflecteix als parcs, en les residències, a les sales de les consultes mèdiques i, també, als hospitals. El temps no passa debades i els anys no solament s’endevinen en les arrugues sinó en la salut en general. Amb l’edat, l’organisme experimenta diverses modificacions físiques, fisiològiques i psicosocials que fan que les nostres necessitats nutricionals variïn. El següent article explica quins són els principals canvis que es produeixen en envellir, com organitzar la dieta per a aquesta etapa de la vida i quin la importància d’aquests petits capritxos a l’hora de menjar.

Imatge: Erik Starck

Quins canvis es produeixen en envellir?

El grup de persones majors és molt dispar, doncs comprèn tant a persones de 60 anys, que poden estar encara actives des del punt de vista físic i laboral, com a persones de més de 80 anys, que poden tenir la seva capacitat física o mental molt més deteriorada. Les pautes alimentàries per a cada tram d'edat hauran de ser adaptades segons les capacitats de cada individu. No obstant això, els següents són els canvis més habituals a partir dels 60 anys:

  • Problemes de masticació i salivació. Amb l'edat s'originen en la majoria d'individus pèrdues de peces dentarias i s'imposa la necessitat de pròtesi o dentadures artificials. Alguns poden presentar disminució de la secreció de saliva. Tot això fa que moltes de les persones d'edat avançada requereixin dietes toves o túrmix (triturada).
  • Falta d'apetit. Es produeix en part, a causa de la disminució de les necessitats energètiques a causa de la baixa activitat física, i per altres factors psicosocials.
  • Canvis en la composició de l'organisme. Amb els anys, el cos perd massa muscular i massa òssia i augmenta el seu contingut en greix.
  • Restrenyiment. És habitual en persones ancianes. Per evitar-ho cal promoure cert grau d'activitat física que incrementi el to muscular i una alimentació rica en cereals integrals, fruita i verdura.
  • Menor activitat física. Es va produint de manera progressiva, la qual cosa condiciona una menor despesa energètica. Si el consum en calories segueix sent el mateix, es pot tenir tendència a guanyar pes.
  • Factors psicosocials. La persona d'edat avançada pot trobar-se sola, la qual cosa limita la seva capacitat d'autogestió de la llar i els menjars, i també afavoreix la tendència cap a la depressió. En ocasions, els problemes econòmics limiten la seva adquisició de queviures.

A més, els canvis fisiològics de l'organisme fan que les persones majors puguin sofrir en moltes ocasionis problemes d'obesitat, diabetis, hipercolesterolemia o hipertrigliceridemia i hipertensió.

Organització bàsica de la dieta en persones majors

La dieta de les persones majors ha de ser variada per assegurar el plaure amb l'alimentació

Si es tenen en compte les circumstàncies citades, la dieta de les persones d'edat avançada hauria de ser suficientment energètica com per assegurar les necessitats de cada persona, però no gaire calòrica ni rica en greixos, per evitar l'augment de pes i l'excés de colesterol i greixos saturats. Hauria d'aportar també suficients proteïnes, i ser una dieta variada per garantir el plaure amb l'alimentació.

En el cas que l'individu pateixi diabetis, s'haurien de controlar tots els aliments amb sucres de la dieta, tals com el sucre, melmelades, begudes ensucrades, dolces i brioixeria. En individus amb excés de pes, hauria de vigilar-se l'aportació calòrica de la dieta, i en individus amb hipercolesterolemia o augment dels triglicèrids en sang, hauria d'assegurar-se un bon control dels greixos saturats, evitant aliments com els làctics enters, embotits grassos com el xoriço, mortadela o botifarra, carns grasses, brioixeria i pastisseria, mantega i margarines, precuinats i aliments amb oli de coco o palmell.

Així doncs, la dieta hauria de contenir tres o més racions de fruita al dia; almenys dues racions de verdura diària (uns 150 - 200 g); de tres a quatre racions setmanals de carns poc grasses (una ració de carn de 100 - 125 g de pes net); de tres a quatre racions setmanals de peix o marisc; de tres a quatre ous per setmana; i de quatre a sis racions de cereals i derivats al dia, sobretot integrals, repartint-los de la següent manera: dos a quatre racions per setmana de llegums (llenties, cigrons, mongetes, etc.), pasta de dues a tres vegades a la setmana i arròs també de dos a tres vegades a la setmana.

L'osteoporosis s'associa a un dèficit de calci mantingut durant llargs períodes de temps, de manera que en els ancians les necessitats de calci no estan augmentades, però sí s'hauria d'assegurar una ingesta mínima de 800 mg/dia. Són fonts de calci la llet i els seus derivats com el iogurt o els formatges. Es requereixen de dos a tres racions de làctics diàries per garantir aquestes necessitats. Altres fonts de calci són les ametlles i la llet d'ametlles, begudes de soia enriquides en calci, el tofu fermentat amb sals càlciques o l'alga wakame.

Per tot això, caldria promoure la varietat i la variació en la dieta, amb independència de la textura de la dieta que requereixi l'individu (normal, tova o túrmix) per fomentar una bona ingesta nutricional. S'haurà de fomentar, per tant, el consum d'aliments frescos i de temporada.

Un exemple de menú diari podria ser el següent:

  • Desdejuni.Cafè amb llet. Torrades de pa amb pernil dolç. Compota de poma casolana.
  • Menjar.Arròs salvatge amb verduritas. Rap a la planxa. Meló.
  • Berenar. Síndria amb iogurt natural.
  • Sopar. Truita francesa amb pebrot i albergínia al forn. Pa integral. Préssec.

Aspectes emocionals de l'alimentació

Per a les persones majors, l'alimentació constitueix una de les poques alegries de la seva rutina diària. És per això que evitar l'avorriment en la dieta és fonamental. Així, per exemple, molts dels individus que requereixen dieta túrmix acaben amb la sensació de que mengen cada dia el mateix. Si embargament, la palatabilidad i els canvis de textura no estan renyits. Es pot oferir a la persona major un croissant amb mantega en textura triturada, una torrada de pa amb tomàquet i pernil serrà triturados o un puré de mandonguilles en la seva salsa.

A més, certs aliments que no haurien de conformar part de la nostra dieta diària, com un croissant, gelats, dolços o fins i tot fregits i arrebossats, poden oferir-se amb moderació i de manera ocasional per assegurar un gaudi de l'alimentació.

Etiquetas:

Dieta vellesa

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte