Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La fruita seca amb més i menys calories

La fruita seca són aliments calòrics, però poden ajudar a controlar el pes corporal i tenen un perfil nutricional molt interessant per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 19deOctubrede2015
img_frutos secos mas calorias hd

La fruita seca són un dels aliments més benvolguts a la tardor i hivern. Moltes receptes clàssiques d’aquests mesos els incorporen entre els seus ingredients, des del pa i les amanides fins a la carn i els dolços. Amb el començament dels dies freds i, sobretot, en els receptaris de Nadal, la fruita seca guanyen protagonisme en els fogons i les taules. I, al costat d’ells, sorgeixen tot tipus de mites, dubtes i rumors, com que engreixen perquè tenen molt greix i massa calories. En aquest article es llisten quins són la fruita seca més i menys calòrics, s’explica què tipus de greixos contenen i quin ha de ser la seva presència en la dieta perquè siguin beneficiosos per a la salut.

 

Img frutos secos mas calorias 01
Imatge: Olyina
Img aceite frsecos

Imatge: Migle Seikyte

La fruita seca són aliments calòrics. I, no obstant això, són molt sans. Contenen fibra, vitamines i minerals, esteroles vegetals i també grasses, encara que saludables. Est és un detall crucial ja que, a diferència d’altres aliments o productes molt calòrics, la fruita seca aporten al cos diversos nutrients beneficiosos, incloses els seus greixos. Com explica la dietista-nutricionista Isabel Megías en l’article ‘Tot sobre els greixos’, alguns tipus de greixos són imprescindibles per a un òptim estat de salut: posseeixen àcids grassos essencials -necessaris per a un correcte funcionament de l’organisme-, són vehicle d’algunes vitamines (A, D, I i K) i precursors de molècules amb importants funcions biològiques. D’acord a la base de dades del Departament d’Agricultura d’EUA, la següent fruita seca habitual es troben entre els més i menys calòrics.

Fruita seca amb més calories

Entre la fruita seca més calòrica, estan els següents cinc:

  • Nous de Macadamia: 718 kcal / 100 grams.
  • Nous pacanas: 691 kcal / 100 grams.
  • Pinyons: 673 kcal / 100 grams.
  • Nous: 654 kcal / 100 grams.
  • Avellanes: 646 kcal / 100 grams.

Aquests aliments tenen una important densitat calòrica, la qual cosa genera cert recel en la població, que tem engreixar en menjar-los. No obstant això, són molt nutritius i aporten grasses cardiosaludables, proteïnes, fibra, minerals, vitamines i antioxidants. El consum regular de fruita seca és beneficiós per a la salut -especialment, per al cor-, ajuda a controlar els nivells de colesterol i prevé diverses malalties. A més, al contrari del que es creu, la fruita seca no engreixen. Rigorosos estudis apunten, de fet, que aquests aliments poden contribuir a controlar el pes corporal. La clau està en la quantitat de fruita seca que es mengin.

Fruita seca amb menys calories

Entre la fruita seca menys calòrica, es troben aquests cinc:

  • Ametlles: 579 kcal / 100 grams.
  • Festucs: 562 kcal / 100 grams.
  • Anacards: 553 kcal / 100 grams.
  • Gles: 387 kcal / 100 grams.
  • Castanyes: 369 kcal / 100 grams.
Img alimento energia

Imatge: jules:stonesoup

Qualsevol d’aquests fruits conté menys calories que els primers cinc. I, així i tot, hi haurà qui observi que segueixen sent “molt calòrics”, sobretot si els hi compara amb la fruita fresca, com a pomes, taronges, plàtans o peres. Com és possible que un aliment tan calòric sigui capaç de controlar el pes corporal? Existeixen diverses explicacions per a això. Com assenyala el dietista-nutricionista Julio Basulto en l’article ‘A més fruita seca, menys mortalitat’, d’una banda, el major contingut en fibra dietètica en la fruita seca disminuiria la velocitat del procés digestiu i augmentaria la sensació de sacietat; i, per un altre, l’increment en el consum de fruita seca redueix la ingesta d’altres aliments insans, molt processats i més calòrics, la qual cosa es tradueix en una menor ingesta calòrica total. Però, a més, aquest expert esmenta altres factors, com que l’energia de la fruita seca és poc accessible per a l’intestí i la seva digestió -i, per tant, requereix molta inversió d’energia per part del sistema digestiu- o que les persones que els consumeixen de forma habitual són més proclius a seguir un patró de dieta saludable.

Quanta fruita seca cal menjar i com incorporar-los a la dieta

El secret per gaudir de la fruita seca i beneficiar-se de les seves propietats nutricionals és incloure’ls en el marc d’una dieta sana i conèixer quins són les racions de consum recomanades. Des de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC) i la Societat Espanyola de Medicina de Família i Comunitària (SEMFYNC) aconsellen menjar entre 75 i 200 grams de fruita seca a la setmana; és a dir, entre una i cinc racions setmanals (una ració equival a 25 grams).

I convé prendre’ls al natural, millor torrats que fregits i sense sal afegida. Una bona manera d’aconseguir-ho és incorporar a la fruita seca com un ingredient més en les receptes quotidianes. De la mateixa manera que es mengen ametlles o avellanes en el torró, és possible fer pa de nou, agregar fruita seca als guisats i estofats, a les amanides i a altres postres menys calòriques, com les pomes rostides. A més de ser bons per a la salut, li donaran un toc exquisit als plats més senzills.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions