Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La fruita seca en la dieta infantil

S'aconsella que els menors de dos anys no mengin fruita seca per evitar riscos d'atragantamiento i d'al·lèrgies

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 16deFebrerde2009
Img frutos secos Imatge: Chris Chidsey

La fruita seca són aliments molt complets des del punt de vista nutritiu. Sobresurten pel seu valor energètic, l’abundància i qualitat dels seus greixos, el reseñable contingut proteic i pel seu contingut en nutrients reguladors com a varietat de vitamines, minerals i fibra. Incloure’ls en la dieta infantil és una sana opció perquè els nens s’acostumin al seu sabor, encara que amb precaució si són molt petits: poden ennuegar-se, en ser aliments de grandària petita; són difícils de digerir per la seva concentració grassa, i poden desencadenar al·lèrgies.


Quan els nens tenen menys de dos anys, el consum de fruita seca els suposa més inconvenients que avantatges que mereix la pena tenir en compte. Un d’ells és el risc d’atragantamiento. Cal observar i conèixer bé el ritme evolutiu del nen a l’hora de mastegar. Com a norma general, no s’aconsella que els menors de dos anys mengin fruita seca ja que, en general, no coordinen bé els moviments de masticació i, si no masteguen molt bé, existeix el risc que s’ennueguin.

Per això, quan se li ofereixen fruita seca a un nen petit és important vigilar-ho mentre menja i insistir-li que mastegui molt abans d’empassar-los per evitar un contratemps. Una forma d’incloure’ls en la seva alimentació és triturarlos amb una mica d’aigua o oli i preparar una mantega (com la de cacauet) per untar el pa o les galetes. Per fer la dieta més variada i que el nen s’habituï al sabor es poden barrejar la fruita seca amb el iogurt, les amanides, les fruites, la sopa, els plats de verdura o elaborar salses per acompanyar els trossets de carn o de peix.

Difícils de digerir i molt calòrics
La fruita seca, donat el seu elevat contingut en greixos, són aliments que, a més de calòrics, són difícils de digerir. Les quantitats que han de consumir els nens (també les persones adultes) han de ser petites -una ració és un grapat-, per evitar que després dolgui el budell. En ser molt apetecibles, moltes vegades resulta difícil que deixin de menjar-los, encara que cal insistir que no s’excedeixin amb la quantitat.

Al·lèrgia a la fruita seca
Per als nens, la fruita seca són, juntament amb la llet, el peix i l’ou , aliments problemàtics per la seva capacitat de provocar al·lèrgies alimentàries. De tota la fruita seca, semblar ser que els cacauets, en general, són els que major nombre d’al·lèrgies provoquen.

Alguns símptomes d’alerta que ajuden a identificar l’al·lèrgia a la fruita seca pot ser el degoteig nasal, la urticaria per tot el cos, el formiguejo en la llengua o la sensació d’opressió en la gola. Els símptomes poden empitjorar ràpidament si el nen té dificultat per respirar, inflamació de la gola o altres parts del cos, arribant a produir-se una reacció anafiláctica, que si no es tracta a temps pot tenir conseqüències fatals.

LES VIRTUTS NUTRITIVES

La fruita seca destaquen pel seu elevat contingut energètic. Cent g de fruita seca aporten més de 500 calories (excepte la castanya, que conté unes 200 calories). Aquest important valor energètic deriva del seu escàs contingut en aigua (menys del 10% de la seva composició), i de la seva notable quantitat de greixos (més del 50% del seu pes) i proteïnes (al voltant del 20%). En la composició dels greixos predominen els àcids grassos insaturats i, entre ells, l’àcid linolénico i el linoleico. Tots dos nutrients són essencials i l’organisme humà és incapaç de sintetitzar, i s’han d’aportar pels aliments.

Aquests àcids grassos resulten vitals per a la formació de les membranes cel·lulars, particularment de les cèl·lules nervioses, que en els nens estan en ple creixement i desenvolupament. La fruita seca no contenen colesterol, la qual cosa, unit al seu saludable perfil de greixos, els converteix en aliments que, consumits habitualment, ajuden a prevenir trastorns cardiovasculars des de la infància.

Juntament amb els llegums i els cereals, la fruita seca formen un equip molt bé avingut: aporten una excel·lent quantitat de proteïnes vegetals (ben combinats aquests aliments donen lloc a proteïnes completes equivalents a la proteïna animal), varietat de vitamines del grup B (B1, B3, B6 i folatos), vitamina I (potent antioxidant) i minerals com el ferro i calci (aquests dos minerals de pitjor absorció), potassi, fòsfor, magnesi i zinc. Les vitamines del grup B són necessàries per al desenvolupament del sistema nerviós del nen, la formació dels seus glòbuls vermells i l’aprofitament de l’energia que contenen els aliments.

Part de la vitamina B1 i de la I es destrueixen durant el procés de torrat que se sol aplicar amb freqüència a la fruita seca envasada, raó suficient per acostumar als nens a menjar fruita seca de la manera més natural. A més, aquests aliments són rics en fibra, per la qual cosa faciliten el trànsit intestinal, i prevenen o milloren el restrenyiment que amb freqüència es dona entre els més petits.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions