Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La fruita seca envasada, a debat

La fruita seca poden perdre gran part de les seves propietats si es consumeixen fregits i envasats

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 07deAbrilde2008
Img frutos secos Imatge: Chris Chidsey

La fruita seca són llavors pobres en aigua i riques en greix. Per les seves particularitats nutricionals són aliments especialment interessants per a esportistes o per a aquelles persones el treball de les quals exigeixi un esforç físic intens, ja que tenen un alt contingut energètic. No obstant això, resulten molt calòrics i, en certa mesura, indigestos, per la qual cosa són poc recomanables en persones amb problemes digestius. No obstant això, en dosis moderades (un grapat), poden formar part de la dieta de qualsevol persona sana.

Interessants qualitats
Des del punt de vista nutricional, un dels aspectes relacionats amb la fruita seca que més crida l’atenció és el seu alt contingut energètic: aporten més de 500 calories per cada 100 g d’aliment (excepte la castanya, que ronda les 300 Kcal per 100 grams).

Això és a causa del seu baix contingut en aigua (menys del 10% de la seva composició), i a la seva considerable aportació de greixos (més del 50% del seu pes). Per aquesta raó, les persones amb problemes de vesícula biliar i pàncrees, o que presentin dificultat per a l’absorció dels greixos, no han de consumir amb freqüència la fruita seca. El seu consum també ha de ser moderat en cas de sobrepès i obesitat.

La fruita seca menys grassa que baixen del 40% de lípids en la seva composició són les castanyes i els dátiles. No obstant això, cal tenir en compte que en la composició dels greixos presents en la fruita seca predominen els àcids grassos insaturats, concretament l’àcid oleic i el linoleico, que suposen el 75 % de l’aportació grassa. A més, són aliments que no contenen colesterol, per la qual cosa tenen la capacitat de prevenir l’aparició de malalties cardiovasculars.

L’àcid oleic està present sobretot en ametlles i avellanes, mentre que el linoleico predomina en les nous i cacauets. La presència d’aquests àcids grassos fa que el consum habitual de fruita seca ajudi a reduir els nivells de colesterol LDL (colesterol ‘dolent’) i a augmentar els de colesterol HDL (colesterol ‘bo’), a més de protegir a l’organisme enfront del desenvolupament d’arterioesclerosi.

La fruita seca és rica en fibra, vitamines i minerals
Al contrari del que moltes persones puguin pensar, la fruita seca són aliments que amb prou feines contenen hidrats de carboni, ja que només suposen un 5% de la seva composició. Encara que en el cas de la castanya ocorre el contrari, és a dir, el seu component principal són els hidrats de carboni, mentre que el seu contingut lipídic és molt inferior al de la resta de fruita seca.

En general, són aliments rics en fibra, per la qual cosa faciliten el trànsit intestinal, prevenint o millorant els símptomes relacionats amb el restrenyiment. També contenen quantitats notables de proteïnes, que representen al voltant del 20% del seu pes. Aquestes proteïnes tenen un aminoàcid essencial limitant, la metionina (present en menor quantitat), per la qual cosa necessiten combinar-se amb cereals per aportar proteïnes d’alt valor biològic, equiparables a les de l’ou (aliment proteic de referència). A més són una bona font de vitamines i minerals, rics en vitamina I, de potent acció antioxidant que està present sobretot en avellanes i ametlles. També aporten quantitats apreciables de vitamines del grup B, com folatos, vitamina B1, B2, B3 i B6, i d’alguns minerals com a calci, magnesi, ferro, coure, potassi, seleni i zinc.

Finalment, la fruita seca contenen esteroles i altres elements fitoquímicos que contribueixen a la reducció dels nivells de colesterol, així com a reduir el risc de l’aparició de malalties cardiovasculars. No obstant això, cal tenir en compte que, malgrat la seva riquesa nutritiva, normalment es consumeixen de forma ocasional i en petites quantitats, per la qual cosa, en general, l’aportació a la dieta de la majoria dels seus nutrients és poc significatiu.

Fruita seca envasada, igual de saludables?
Molts dels beneficis de la fruita seca al natural desapareixen quan es consumeixen fregits, salats i, en general, envasats. Generalment, la fruita seca fregida no es venen a orri, com ocorre en el cas dels crus, sinó que es presenten al mercat ja envasats. El consumidor moltes vegades desconeix el greix utilitzat en la fritada, ja que en ocasions les etiquetes no presenten tota la informació que el consumidor requereix. En aquests casos, simplement s’informa dels ingredients amb el terme ‘grassa vegetal’, la qual cosa pot portar al consumidor a confusions.

Freqüentment, aquest terme es relaciona amb efectes beneficiosos sobre la salut per la procedència vegetal del greix. No obstant això, quan el fabricant no concreta el tipus d’oli utilitzat sol ser perquè aquest procedeix del coco o del palmell, que resulten bastant més econòmics que altres olis vegetals. Realment, els olis de coco i palmell són olis vegetals, però el seu alt contingut en greixos saturats, fa que el seu consum a l’excés augmenti els nivells de colesterol, per la qual cosa no presenten els efectes cardiosaludables que ofereixen altres olis com el d’oliva o de llavors (girasol, blat de moro i soia). És interessant, per tant, llegir les etiquetes dels productes que es van a adquirir i escollir, si és possible, aquells en els quals s’indiqui el tipus d’oli utilitzat.

A més de fregits, la fruita seca també poden presentar-se torrats o salats. L’inconvenient que presenten la fruita seca que han estat torrats és que parteix de la vitamina B1 i de la I es destrueixen durant el procés. En el cas de la fruita seca salada cal tenir en compte que el seu consum ha de moderar-se si se segueixen dietes controlades en sodi (hipertensió o retenció de líquids, entre uns altres).

SI SÓN CRUS, MILLOR

Des del punt de vista nutritiu és més saludable consumir fruita seca que es presenten crus i que, per tant, van a contenir tots els nutrients i avantatges per a la salut que caracteritza a aquest tipus d’aliments. Si han sofert un procés de fritada, a més d’augmentar el seu valor calòric, es perden part de les seves propietats saludables, a causa de la utilització d’olis vegetals rics en greixos saturats. Igualment, tant crus com a fregits, cal tenir en compte que donat el seu elevat valor energètic, es recomana consumir-los en quantitats moderades.

La fruita seca poden formar part d’amanides i postres o acompanyar a plats de verdura i carn com el pollastre o el be, ja que són molt més que un simple aliment per menjar entre hores. Les amanides amb fruita seca són molt suggeridores i originals, com la d’escarola i taronja, la de cogollos amb vinagreta de fruita seca o la de recula. Postres o tentempiés molt saborosos són el formatge va matar amb canyella i fruita seca torrada, la salsa de iogurt amb caramel i fruita seca o les pomes i taronges rostides amb fruita seca.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions