Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La gelatina de fruites i les seves propietats nutritives

Aquest aliment, de suau textura i sabors nous, conté una bona dosi de proteïnes, encara que de baixa qualitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 09deFebrerde2009

Recullen els historiadors que en temps dels egipcis ja s’elaboraven productes similars a la gelatina i que fa alguns segles era un aliment imprescindible en els grans banquets, on es considerava tot un manjar. La gelatina és una substància d’origen animal que s’extreu de pells, ossos/ossos i altres teixits animals.


Les gelatines són productes que resulten atractius als nens per la seva consistència suau i la seva textura tova així com pels seus cridaners colors i variats sabors. Aquest aliment es pren tal qual després de reconstituir-ho amb aigua, encara que també serveix com a ingredient de preparacions diverses, dolces o salades. Quant a la seva composició nutricional destaquen les proteïnes (encara que de baix valor biològic) i l’absència de greixos i colesterol.

Proteïnes de baixa qualitat

Moltes persones arriben a l’edat adulta sense provar aquest aliment i algunes d’elles fins i tot desconeixen quin és la seva composició. La gelatina és una substància d’origen animal que s’obté del col·làgen, una proteïna que abunda en el teixit connectiu de pells, ossos/ossos i teixits animals. Les proteïnes són el seu component natural més abundant, no obstant això, són de baix valor biològic perquè manquen d’alguns aminoàcids essencials. Això fa que la qualitat d’aquestes proteïnes no sigui tan bona com les de la carn, el peix, els ous o els làctics.

Per aquest motiu, a les gelatines no cal considerar-les un aliment amb gran aportació nutritiva, máxime quan la majoria de les quals es comercialitzen al mercat porten una quantitat elevada de sucres afegits per endolcir i donar sabor a l’aliment, de per si mateix, neutre. El seu contingut nutritiu no és comparable al de les fruites fresques que, a més de vitamines, contenen fibra, substàncies antioxidants i minerals

Les gelatines que han servit tradicionalment per preparar receptes diverses posseeixen un valor calòric mínim, ja que manquen de greixos en la seva composició i amb prou feines se li afegeix sucre. No obstant això, a les noves varietats, sobretot dirigides als nens, se’ls afegeixen abundants sucres: sucre, glucosa o dextrosa, xarop de glucosa o xarop de fructosa. Aquestes últimes contenen el doble de sucre que la versió tradicional. Per això, convé contrastar bé les etiquetes dels productes sense deixar-se arrossegar per la publicitat.

D’acord a aquestes consideracions, poden servir com una oferta de dolç per als nens o per els qui pateixen problemes de masticació (persones majors) per ser una forma d’hidratar-se amb més sabor. Es recomana prendre-les de tant en tant, i no com a part habitual de la dieta.

Poden substituir a la fruita?

Al mercat hi ha una àmplia varietat de gelatines amb sabors de fruites i amb colors que les imiten, gràcies a l’addició d’additius variats. Es pot comprar gelatina amb sabor a llimona, taronja, maduixa, gerd, kiwi, plàtan, entre unes altres. Moltes d’elles estan enriquides en vitamines A, C i I, si ben el seu contingut nutritiu no és comparable al de les fruites fresques. Una porció de gelatina de fruita conté aproximadament 30 mil·ligrams de vitamina C, tres vegades menys que una taronja.

A més, l’excés de sucre que porta afegit el producte desmereix el valor nutricional en augmentar de forma notable les calories. Una porció de gelatina, elaborada amb uns 40 g de gelatina en pols, aporta al voltant de 150 calories. Per tant, la gelatina amb sabor a fruita no es pot considerar com un apropiat substitut de la fruita, ja que a més de vitamines, les fruites fresques posseeixen fibra, substàncies antioxidants i diferents minerals, que no contenen aquests productes.

Les gelatines s’obtenen de la barreja amb aigua d’un element en pols anomenada grenetina, una substància sòlida, incolora, translúcida i poc saborosa que s’obté a partir del col·làgen en bullir-se en aigua. L’aigua es pot substituir per llet, iogurt, cremes batudes o sucs i, fins i tot, es poden afegir a la barreja trossos de fruita com la gelatina de taronja o la de figues fresques amb la finalitat de millorar el seu valor nutritiu. Aquesta pot ser la manera que els nens mengin més fruites i làctics d’una manera original.

A més, pot ser l’oportunitat d’incloure fruites diferents perquè els nens s’animin a provar nous sabors. Per obtenir la gelatina n’hi ha prou amb barrejar el producte en pols amb la quantitat de líquid indicada en l’envàs en funció de les racions que es vulguin obtenir. Una vegada preparada la barreja s’ha d’esperar unes dues hores al fet que es qualli en la nevera. Gràcies al líquid que s’afegeix per formar les gelatines, aquestes resulten una opció per a la hidratació, sobretot per als nens i els majors, a els qui costa més beure aigua.

PLATS AMB GELATINA

Les gelatines tenen molts usos culinaris, es poden prendre per a postres o utilitzar-se com a ingredient de variats plats dolços i salats. És un incondicional en l’elaboració de plats de rebosteria, com poden ser pastissos, gelats de pol, sorbets, mousse, entre altres receptes dolces. Fins i tot serveixen per donar el toc decoratovo final. L’habitual és comprar làmines de gelatina, que solen ser de colors, si l’objectiu és decorar el plat, o incolores si es volen emprar com un ingredient més de la recepta.

Si es barregen amb sucs de fruites o batuts, actuen com espesantes i modifiquen la textura originària dels plats als quals s’afegeixen. En menor mesura, també s’usa la gelatina en plats salats, com a ingredient de purés, per espessir els brous, per obtenir unes salses més cremosas o per elaborar flams com el de gambes i espàrrecs. Entre les receptes que es poden elaborar amb gelatina està la gelatina de verdures o l’escuma de tomàquet. Totes aquestes preparacions tenen l’avantatge que resulten fàcils de digerir.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions