Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La hidratació en els nens: l’aigua és la millor elecció

Triar el tipus de beguda és tan important com aconseguir que beguin, de manera que sucs i refrescs no han de substituir a l'aigua de forma habitual

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 12deAgostde2010
Img bebiendo agua Imatge: moyerphotos

Els nens no són conscients de tenir sigueu mentre estan entretinguts en altres activitats. No obstant això, durant els mesos d’estiu i vacances al moviment continu dels petits se suma la calor, dues circumstàncies que obliguen a mares, pares i cuidadors a estar atents de la seva hidratació. L’aigua, malgrat ser la beguda d’elecció per hidratar i calmar la set, sol ser poc apreciada pels nens pel seu escàs o nul sabor. Per això, un consell saludable és idear begudes naturals perquè els nens les prenguin entre hores. Tan important com aconseguir que beguin és escollir el tipus de beguda més adequada, de manera que els sucs i les begudes refrescants, amb o sense gas, no es converteixin en substituts de l’aigua, sinó que es considerin una llaminadura a prendre en moments puntuals.

La calor i la piscina

Img bebiendo agua2 art

Si alguna cosa caracteritza a un nen és que està en constant moviment, i més durant les vacances, que disposen de molt temps lliure per jugar. Per això, sempre que tenen oportunitat passen hores en l’aigua, i mentre estan mullats no tenen la sensació de suar ni tampoc asseguin sigueu, per aquest motiu no vegin clara la necessitat de beure aigua. Això també succeeix entre les persones adultes. De fet, segons els resultats de l’estudio “Hàbits d’hidratació de la població Espanyola” de l’Observatori Hidratació i Salut (OHS), el 34% dels enquestats majors de 18 anys pot passar-se diverses hores al sol sense beure. Per curiós que resulti, nedar genera pèrdues d’aigua que caldrà tenir en compte si el nen passa molt temps dins de la piscina o la
platja, o si la temperatura de l’aigua és de 24ºC o superior.

Si l’organisme dels nens està ben hidratat, realitzarà millor el transport dels nutrients a les cèl·lules i l’eliminació de les deixalles per l’orina, la femta, la suor i la transpiració. Al seu torn, com la femta són més toves i fluides és menor la possibilitat de sentirrestrenyiment, un malestar comú entre els més petits.
En els nens l’aigua corporal total suposa un major percentatge del pes corporal en comparació de l’organisme adult, i està constituïda per l’aigua extra i intracel·lular que abasta des de la qual està en els ossos/ossos i músculs fins a la qual contenen en el seu interior totes i cadascuna de les cèl·lules que conformen l’organisme. L’aigua ocupa el 74% del pes corporal d’una nena nounada, disminueix al 60% aproximadament als 6 mesos, i aquesta proporció descendeix fins a un 47-50% en la dona adulta d’uns 50 anys.

L’aigua corporal total pansa del 74% del pes total en un bebè nounat al 50% en la persona adulta

Una bona hidratació en els petits manté lubricadas les seves articulacions, tendons i mucoses, la qual cosa els prevé de dolors articulessis i musculars i d’afeccions respiratòries. L’aigua actua a més com a termoregulador en absorbir la calor i alliberar-ho a través de la transpiració de la pell, una funció essencial quan el nen està en ple moviment i en els dies de més calor.

Des de l’Observatori Hidratació i Salut (OHS) han desenvolupat una guia que ofereix informació pràctica sobre l’aigua i les seves funcions orgàniques, les formes d’hidratar-se, així com recomanacions per prendre líquids segons l’edat i consideracions especials en cas de majors esforços físics, altes temperatures o en condicions de salut especials que requereixin una major aportació hídrica.

Recomanacions per a una hidratació saludable en els nens:

* Taula adaptada de: Food and Nutrition Board (FNB) of National Academy of Sciences (USA), 2004.

L’ILSI Amèrica del Nord (Internacional Life Sciences Institute), en la seva monogràfic “Hidratació: líquids per a la vida”, explica com els requeriments d’aigua estan determinats pel metabolisme de l’individu, les condicions ambientals i el grau d’activitat. No obstant això, serveixen d’orientació les ingestes de líquids recomanades encara que es tingui en compte que els requeriments canvien d’un individu a un altre i fins i tot per a una mateixa persona d’un dia a un altre.

Signes d’alerta
L’organisme humà té diversos mecanismes per regular l’equilibri dels líquids, com la funció renal i l’acció hormonal. En general, una persona adulta sana respon ràpid davant una deficiència hídrica; per mitjà del mecanisme de la set augmenta el seu consum de líquids al mateix temps que concentra la seva orina per reduir l’eliminació d’aquests.
Però els nens no són capaços de controlar el mecanisme de la set, per la qual cosa tenen major risc de deshidratació que les persones adultes. Per això és fonamental que pares, mares i cuidadors coneguin els signes i símptomes d’aquesta deficiència en els nens i sàpiguen què fer en cada cas.

Els nens no atenen a la sensació de set pel que el risc de deshidratar-se és major

En els bebès i nens petits el vòmit i la diarrea són les causes més comunes de deshidratació. Els símptomes d’alerta inclouen el plor sense llàgrimes, pell, boca i llengua seques i esquerdades, ulls enfonsats, pell grisenca i disminució de l’orina. S’estima que l’orina normal de bebès menors de tres mesos es tradueix en un bolquer mullat almenys cada sis hores, mentre que els nens que caminen han de mullar almenys tres bolquers diaris.

AIGUA I SUCS NATURALS, NO REFRESCS

Img zumo natural1 art

L’aigua ha de ser la beguda d’elecció per oferir-los als nens a qualsevol moment. Però moltes vegades l’escàs o nul sabor d’aquesta fa que no sigui apreciada per ells, i prefereixen sucs i refrescs en el seu lloc. El sabor i la diversitat de les begudes són dos factors que afavoreixen la ingesta de líquids, i ajuden a millorar l’estat d’hidratació. Per això s’ha de pensar en begudes naturals per calmar la set dels nens i que les puguin prendre sense preocupació a qualsevol moment.

Ni les begudes refrescants, amb o sense gas, ni els sucs de fruites s’han de convertir en substituts de l’aigua, atès que el consum de begudes ensucrades entre hores és un hàbit insà que pot propiciar la càries i l’obesitat entre els més petits. Els sucs naturals es poden diluir en aigua amb la finalitat de donar-li un sabor diferent segons el tipus de fruita escollida. Els sucs frescos de síndria i taronja, pinya i síndria, gerd i cireres o pruna amb maduixes són una oportunitat per aprofitar-se de les virtuts nutritives i el sabor de les fruites de temporada. Els pols a força d’aigua i suc com el de maduixa o el de llimona agradarà als nens ja que poden ajudar a preparar-los. Els granissats els poden resultar igual de refrescants i el receptari d’EROSKI CONSUMER inclou proposades com el toc àcid del granissat de pinya a la canyella, el dolç del de síndria i llimona o l’original de préssec i llima-llimona.

Les sopes són una altra manera de prendre més líquids amb sabor, i en l’estiu es pot optar per oferir als nens sopes fredes com la d’api i poma, iogurt amb cogombre o un gaspatxo recentment fet i servit ben fresc.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions