Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La importància de menjar bé i dormir el necessari per a reduir l’obesitat infantil

Un descans suficient i adequat i una alimentació basada en productes saludables són claus per a combatre l'obesitat infantil. Les xifres a Espanya necessiten millorar

influencia de la alimentación y el sueño en la obesidad de los niños Imatge: Getty

Els canvis socials estan trastocant els hàbits saludables i, per tant, obrint les portes a l’obesitat. La falta de temps en una societat que ha trepitjat l’accelerador ha afavorit que els ultraprocesados i el menjar ràpid hagin substituït en els nostres menús a la dieta mediterrània. Considerada per la Unesco com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, aquest patró d’alimentació saludable també inclou entre les seves recomanacions exercici físic i un descans adequat.

Conscients d’això, les institucions han accelerat el ritme per a actuar en aquests fronts. A l’octubre de 2021, el ministre de Consum, Alberto Garzón, va anunciar que regularia els horaris per a emetre publicitat d’aliments i begudes no saludables, dirigida a la població infantil i adolescent.

I unes setmanes després, el mateix Ministeri publicava en col·laboració amb la nutricionista Marián García, la popular Apotecària García, el receptari ‘Menjar ràpid, barata i saludable’, basat en el model del Plat d’Harvard, una guia dissenyada per l’Escola de Salut Pública d’Harvard per a crear menjars saludables i equilibrats, que defensa que l’aportació principal del dia ha de procedir de fruites, vegetals i hortalisses.

El poder de la indústria alimentària

Aquestes mesures, que busquen incentivar el consum de productes més saludables, han rebut crítiques per cert sector de la indústria alimentària. Una indústria que està controlada per 10 grans multinacionals: la suïssa Nestlé, la francesa Danone, la britànica Associated British Foods i les estatunidenques PepsiCo, Unilever, Coca-Cola, Mars, Mondelez, General Mills i Kellogg’s. Es tracta de grans conglomerats amb una àmplia oferta de productes, sovint poc recomanables i en grandàries que distorsionen la idea de ració.

Darrere dels aliments favorits entre els nens hi ha molt de sucre, però també sal i greix. La indústria no crea aquesta necessitat en els petits, però l’aprofita i amplifica afegint sucres. També abusa del sabor fàcil del salat o de les textures sucoses que aporten els aliments grassos.

Una indústria que empra estratègies de neuromarketing per a augmentar les seves vendes i guanyar-se a aquest públic. Regals, promocions, descomptes, avals de societats científic-sanitàries i al·legacions com a “fresc”, “natural”, “bo per als ossos” o “ajuda al creixement dels nens”.

A Espanya existeix una guia per la qual la pròpia indústria autoregula la publicitat d’aliments dirigida a menors de 12 anys, el codi PAOS, però els experts coincideixen que no funciona. “Els acords voluntaris només seran efectius si les autoritats els supervisen i compten amb sancions. Caldria establir una regulació específica per als productes dirigits a menors de 16 anys, com ja fan a Portugal”, explicava l’expert en Alimentació, Seguretat Alimentària i Nutrició Rafael Urrialde en el número de maig de 2021 d’EROSKI Consumer.

CCAA con peor nutrición infantil España
Imatge: Eroski Consumer

La dieta mediterrània

Una bona alimentació, és a dir, una dieta suficient i equilibrada, combinada amb exercici físic regular, és clau per a combatre l’obesitat i altres malalties. Per això, hem d’anar amb compte amb el que ens emportem a la boca. Per a Andreu Raya Demidoff, president de l’ONG Esport per a l’Educació i la Salut, la recepta màgica per a menjar saludable és cuinar. “La falta de temps i de ganes per a cuinar impedeixen seguir la dieta mediterrània, que tan bons resultats ofereix en matèria de salut i sostenibilitat”, explica.

A fi de demostrar que aquest tipus d’alimentació és eficaç per a combatre l’obesitat juvenil i per a promoure un estil de vida més saludable, el centre tecnològic Eurecat va iniciar l’any passat en el projecte europeu Med4Youth, el primer estudi clínic d’intervenció nutricional que avalua els efectes de la dieta mediterrània enfront de l’obesitat en adolescents d’entre 13 i 17 anys a Espanya, Portugal i Itàlia.

Auge dels ultraprocesados

L’obesitat no deixa de ser una malaltia social que té a veure amb aspectes econòmics i culturals. En les últimes dècades ha crescut de manera exponencial el consum d’ultraprocesados per la combinació de baixos preus, alta palatabilidad que estimula una major ingesta i agressives campanyes de publicitat, que converteixen a aquests productes en “un problema de salut pública de primer ordre”, admet Miguel Ángel Royo-Bordonada, president de l’Associació Madrilenya de Salut Pública.

En 2019, l’Informe ‘del Consum Alimentari a Espanya’, del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, revelava que una de cada tres persones tria el menjar ràpid enfront d’opcions més saludables a l’hora de menjar fora de casa. Aquest mateix informe reflectia que, de mitjana, cada espanyol consumeix 5,81 quilos de brioixeria a l’any.

En aquest sentit, el Ministeri de Consum ha començat a treballar en una llei que limitarà els anuncis d’aliments perjudicials per als nens i nenes patrocinats per famosos, augmentarà el target d’edat fins als 15 anys i restringirà el marge del que es considera “menjar saludable”. L’objectiu és evitar la sobreexposició dels nens a la publicitat de productes que contribueixen al sobrepès i a la mala nutrició.

La incorporació a la dieta d’aquesta mena de productes, unit a una escassetat de nutrients com a àcids grassos omega 3, ferro, calci i vitamines A, C i D, demostra que la pauta d’alimentació que segueixen els nens i nenes espanyoles “és millorable”, segons ha revelat recentment l’estudi ‘EsNuPI’, promogut per la Fundació Iberoamericana de Nutrició (FINUT) i la Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN). Aquesta recerca indica, a més, que les seves dietes tenen un dèficit de lactis i que ingereixen excessius greixos saturats, sucres i proteïnes.

De manera complementària, l’estudi sobre ‘Conductes dels Escolars Relacionades amb la Salut’ (Health Behaviour in School-aged Children, HBSC), publicat en 2020 i reconegut com a estudi col·laborador per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), revela que només el 34,7% dels espanyols d’entre 11 i 18 anys menja fruites diàriament, que el 15,2% consumeix cada dia dolços i el 24,6%, refrescos.

Aquests dos últims indicadors són un exemple d’aliments i begudes riques en sucres, sal i greixos de baixa qualitat que, per a Royo-Bordonada, són el principal factor causant de la malnutrició en el món. “Els productes ultraprocesados i el seu consum no sols provoquen obesitat per excés d’ingesta calòrica, sinó també alimentació insalubre i desnutrició per mala qualitat nutricional i desplaçament en la dieta d’aliments saludables, frescos o mínimament processats”, explica.

consumo diario de fruta en España
Imatge: Eroski Consumer

Segons l’estudi, que es basa en una enquesta a 40.495 adolescents espanyols, s’observen diferències entre les comunitats del nord i del sud. País Basc i La Rioja són les que obtenen millors notes en bons hàbits alimentosos. A aquests se sumen Navarresa, que destaca pel baix consum de dolços i refrescos; Astúries i Aragó, per superar la mitjana del consum de fruites diàries, i Cantàbria, per ser la segona comunitat on menys dolces mengen els joves, després de Navarra.

En l’altre extrem, es posicionarien els dos arxipèlags i Catalunya com les regions que menys fruites consumeixen; Andalusia, Castella-la Manxa i Extremadura destaquen per la notable ingesta de dolços i refrescos.

El somni afecta al sobrepès

La relació entre el somni i l’obesitat porta a penes uns anys damunt de la taula. Estudis com l’elaborat per la neurofisióloga Teresa Canet i publicat en la Revista de Neurologia mostrava ja en 2016 aquest estret vincle i concloïa que els nens que dormien menys del necessari des dels tres anys tenien més probabilitat de patir sobrepès als set anys.

El somni regula l’equilibri entre la leptina, l’hormona que disminueix l’apetit, i la producció de grelina, hormona que l’augmenta. Si dormim poc o malament, augmenta la grelina i, per tant, el nostre apetit. No obstant això, aquesta hormona, com explica Canet, és capritxosa i sent predilecció per aliments d’alta densitat energètica com els greixos o hidrats de carboni refinats. Això afavoreix la prevalença del sobrepès i l’obesitat i, a llarg termini, de la diabetis tipus 2. Més encara, “en estar més cansats es redueix l’exercici físic i augmenta el sedentarisme durant el dia”, assegura.

I com dormen els nostres joves? Segons l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), els adolescents necessiten dormir entre 8 i 10 hores diàries. Cap comunitat autònoma ho compleix. L’Estudi ‘HBSC’ revela que dormen entre les 7 hores i 49 minuts dels joves bascos i les 7 hores i 29 minuts dels murcians.

La salut s’ensenya

Inculcar els bons hàbits passa per educar en les famílies i a les escoles. En algunes comunitats aquesta educació nutricional ja ve recollida en els plecs de contractació dels menjadors escolars, encara que les associacions de pares i mares insisteixen que és insuficient.

Castella i Lleó va anunciar al novembre que el pròxim curs posarà en marxa una xarxa que fomentarà un estil de vida saludable entre els escolars. El projecte ‘Hàbits saludables a l’escola‘ se centra en l’alimentació, l’activitat física, la prevenció del consum de substàncies addictives, la seguretat viària i l’autocura. Aquells col·legis i instituts que apliquin amb èxit aquestes mesures rebran un increment de la partida per a despeses de funcionament.

Un altre exemple és el ‘Programa Educatiu en Alimentació i Hàbits de Vida Saludables’ (PEAHS), que la Fundació EROSKI va posar en marxa en 2013 i en el qual, fins avui, han participat més d’un milió d’escolars. Aquesta iniciativa dota d’eines als centres educatius i a les famílies per a poder gaudir d’una vida saludable i sostenible a través de l’alimentació i l’exercici físic. Galícia, Balears, Aragó i Catalunya són les quatre comunitats autònomes amb més escolars que participen en aquest programa. A la cua se situen Madrid i València.

Valoració final

Els bons hàbits s’estenen pel País BascEl País Basc es desmarca pels seus bons hàbits en alimentació i somni, segons l’estudi elaborat per EROSKI Consumer. És la comunitat els joves de la qual consumeixen més fruita, beuen menys refrescos i dormen més temps. A més, està molt ben posicionada quant a hores que dediquen a la pràctica esportiva fos de les aules i no abusen del consum de dolços. Després d’ella, a certa distància, se situen Galícia, Navarra i La Rioja.Els menors andalusos, els que pitjor s’alimentenEls joves andalusos abusen dels productes ultraprocesados, segons les dades analitzades. Són dels quals més consumeixen dolços i refrescos. A més, és la quarta comunitat que menja menys fruita i practica menys esport.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions