Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La importància del potassi

El consum equilibrat de vegetals proporciona la quantitat necessària de potassi per cobrir els requeriments diaris

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 20deAbrilde2005
Img garbanzos Imatge: Emi Yañez

El potassi és un mineral amb interessants funcions orgàniques. Participa en la transmissió de l’impuls nerviós i, juntament amb el sodi, regula el nivell d’aigua dins i fora de les cèl·lules. El contingut de potassi del múscul està relacionat amb la massa muscular i l’emmagatzematge de glucògen (reserva energètica de glucosa). La correcta aportació d’aquest mineral a través de la dieta és essencial, sobretot, mentre el múscul es forma. Verdures, fruites, llegums, cereals integrals, patates, fruites dessecades i fruita seca són les seves principals fonts alimentàries.

En la seva justa mesura

El requeriment diari de potassi per les persones adultes i nens a partir de 10 anys és de 2.000 mil·ligrams. Per a nens d’edats entre 1 i 9 anys, les necessitats oscil·len entre 1.000 i 1.600 mil·ligrams. Els vegetals són els aliments que brinden a la dieta aquest mineral. Verdures i hortalisses, fruites, llegums i cereals integrals, patates, fruites dessecades i fruita seca contenen, en major o menor mesura, quantitats excel·lents de potassi. Dins de cada grup hi ha aliments destacats com a bleda (378 mg/100 g), card (400 mg), espinac (529 mg) i carabassa (450 mg), entre les hortalisses. La soia (1.730 mg), les mongetes blanques (1.718 mg) i els cigrons (1.000 mg) són els llegums més rics en potassi, també abundant en la patata (525 mg).

De les fruites destaquen el plàtan (385 mg), el raïm negre (320 mg) i el meló tipus cantalupo (297 mg). Entre les fruites dessecades ressalten els orejones d’albercoc (1.520 mg), el préssec sec (1.000 mg) i la pruna passa (950 mg). La fruita seca tenen de mitjana uns 600 mg/100 g, entre ells, destaca el festuc (1.050 mg), les ametlles fregides o torrades (800 mg) i els pinyons (780 mg).

Per cobrir els requeriments de potassi d’una persona adulta és suficient amb seguir les indicacions de dieta sana en consum de fruites i hortalisses; cinc aldia : tres fruites fresques i dues racions de verdures. Una podria ser una amanida.

Conseqüències de la seva manca

La deficiència de potassi originada per una ingesta inadequada no és freqüent en persones sanes, a causa que aquest mineral és freqüent en una àmplia varietat d’aliments. La deficiència de potassi en l’organisme pot originar-se si se segueixen dietes estrictes i sense control, per vòmits i diarrees persistents i per baixades excessives de pes associades a la presa de diuréticos. Si ben aquests fàrmacs eliminen líquids, també forcen la pèrdua de potassi a través de l’orina en quantitats superiors al normal. Si aquestes no es compensen amb una ingesta adequada, es corre el risc que apareguin símptomes com a debilitat muscular, taquicàrdia, hipotensió, sigueu i falta d’apetit.

POSSIBLE TOXICITAT

La major part de l’excreció de potassi, així com el control de les quantitats d’aquest mineral en l’organisme, són accions que realitzen els ronyons. Si la funció renal està alterada, és necessari analitzar els nivells de potassi per detectar una possible acumulació d’aquest mineral. L’excés de potassi en l’organisme provoca l’entumecimiento de braços i cames, arrítmies, dilatació cardíaca i, en casos extrems, fallada cardíaca.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions