Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La margarina és saludable? És millor que la mantega?

Les margarines estan constituïdes principalment per greixos vegetals, però no totes són iguals. En aquest article responem als principals dubtes sobre el seu paper en la salut

grasa margarina saludable Imatge: Couleur

Les margarines estan constituïdes sobretot per greixos. La quantitat d’hidrats de carboni, sucres, proteïnes i fibra és pràcticament nul·la. Per tant, les dades més rellevants en aquests productes són l’energia, la quantitat de greixos i la proporció de greixos saturats. Elles són les que determinen la puntuació en el sistema Nutri-Score, que té en compte la quantitat de greix i de greixos saturats, però no considera el contingut d’altres tipus de greixos (omega 3, monoinsaturadas…) ni la seva procedència (lli, coco…). Per això, sempre hem de complementar aquesta informació amb la qual es mostra en la llista d’ingredients i en la taula nutricional. Amb elles a la mà analitzem a continuació si les margarines són saludables i si és millor la margarina que la mantega. T’ho expliquem aquí.

Les margarines són totes iguals?

Si ens centrem en els detalls, és molt complex fer una avaluació nutricional d’aquest tipus de productes. Sabem, per exemple, que l’oli d’oliva verge extra és saludable (encara que perd part de les seves virtuts durant l’escalfament al que és sotmès durant l’elaboració d’aquests productes, a causa de la deterioració d’alguns dels seus compostos, com els antioxidants), però és més difícil avaluar altres olis i greixos que són d’ús menys comú, com el greix de karité, perquè hi ha pocs estudis sobre aquest tema.

A més, en els productes analitzats que contenen barreges de diversos olis i greixos diferents en un format concret, emetre un veredicte és gairebé missió impossible; més encara quan no indiquen la proporció concreta en la qual es troben aquests ingredients (solament és obligatori quan algun d’ells es destaca d’alguna manera en l’envàs). Al seu torn, moltes de les marques analitzades en la Guia de Compra de margarines no mostren en la informació nutricional la proporció de greixos monoinsaturadas i poliinsaturadas. Es tracta d’una informació de caràcter voluntari, però en aquest tipus de productes s’agrairia la seva inclusió, perquè té especial rellevància.

El que sabem és que els greixos no són tan dolentes com es pensava en el passat. I alguna cosa semblat es pot dir dels greixos saturats. Malgrat el seu demonización, no es poden ficar en el mateix sac, perquè no totes són iguals ni tenen el mateix efecte sobre la salut. En qualsevol cas, les recomanacions més conservadores indiquen que reduir el consum de greixos saturats o substituir-les parcialment per greixos insaturats pot reduir en certa manera la incidència de malalties cardiovasculars. És aquesta perspectiva la que hem utilitzat en la nostra guia de compra per avaluar aquests productes amb la finalitat de simplificar i fer assumible l’anàlisi.

Entre els productes que mostren informació nutricional més completa, les que presenten valors més interessants a primera vista són Flora Original, Flora Proactiv i Puleva, ja que la seva proporció de greixos poliinsaturadas és notable, superant a la de greixos monoinsaturadas i saturades. En aquest sentit, el pitjor seria Tulipa Original, que és la que presenta major proporció de greixos saturats (34 %). Això es deu no solament als ingredients que la componen (greix de palmell i oli de girasol), sinó també a la quantitat en la qual es troben (80 %). Li segueixen Artua i Puleva (ambdues amb un 19 %). En l’extrem oposat es troben Ligeresa, amb un d’11 % de greixos saturats, i Tulipa sense oli de palmell, amb un 12 %, que presenten baixos valors d’aquest tipus de greixos a causa que són també les que contenen menys quantitat de greix total.

La margarina és saludable?

La margarina s’ha utilitzat tradicionalment com un substitut de la mantega. Per això se sol enriquir amb vitamines que estan presents en greixos d’origen làctic, com A i D. A més, moltes contenen vitamina I de forma natural, ja que aquest compost està present en olis i greixos. La presència de vitamines és interessant, però això no ha de desviar la nostra atenció sobre el producte que tenim davant (una matèria grassa) i tampoc convé pensar que hem de consumir aquest tipus de productes per cobrir aquestes necessitats, ja que aquests nutrients es troben de forma natural en aliments més saludables, com els ous o el peix.

Això també és important en el cas dels àcids grassos omega 3 i omega 6. La seva presència permet incloure el missatge “contribueix a mantenir nivells normals de colesterol”, com ocorre en Puleva i Delínea, però això no significa que el seu consum aporti beneficis extraordinaris. Podem trobar aquests àcids grassos en altres aliments, com el peix. En dues racions de Delínea (20 g) hi ha 0,07 g d’omega 3, mentre que en la mateixa quantitat de salmó (20 g equivalen a la desena part d’una rodanxa) hi ha uns 0,5 grams.

Amb els esteroles vegetals la cosa és diferent. Aquests compostos es troben de forma natural en molts aliments que consumim habitualment, com a fruites i verdures, però el seu contingut és molt baix comparat amb l’aportació que proporciona un producte enriquit, com ocorre amb Flora Proactiv. S’estima que l’aportació a partir d’una dieta normal és de 150-400 mg, mentre que tres racions d’aquest producte (30 g), aporten 2.000 mg (és a dir, 2 g). Si consumim de forma habitual aquesta quantitat, es reduirà el nostre nivell de colesterol, perquè els esteroles vegetals tenen una estructura química semblant i competeixen amb els mecanismes d’absorció, és a dir, l’hi posen difícil al nostre organisme per absorbir colesterol.

Ara bé, és necessari tenir precaució amb aquests productes perquè no convé ingerir més de 3 g diaris d’aquests compostos (no més de 4,5 racions diàries de Flora Proactiv) i perquè aquests productes no són adequats per a dones embarassades, lactants i nens menors de 5 anys ni tampoc per a les persones que no necessiten controlar el seu colesterol. A més, les persones sota medicació relacionada amb el colesterol han de consultar amb el seu metge. No cal oblidar, a més, que la malaltia cardiovascular és multifactorial, així que reduir el nivell de colesterol en la sang no significa necessàriament que es redueixi el risc a patir aquesta patologia.

Margarina o mantega: què és millor?

comer matequilla pan
Imatge: congerdesign

Quan es parla de margarina sempre sorgeix l’eterna pregunta: és millor aquest producte o és preferible optar per la mantega? Al llarg del temps ha anat canviant la forma en la qual percebem aquests productes i també els coneixements entorn d’ells.

Fins a fa uns anys la mantega estava mal vista en certa manera pel fet d’estar composta per greixos d’origen animal, que tradicionalment es van associar amb major risc de malalties cardiovasculars. Per això s’optava per la margarina, composta en molts casos per olis i greixos d’origen vegetal, encara que aquesta tampoc ha gaudit de bona fama, per ser “menys natural” que la mantega.

En els últims deu anys el consum de mantega ha anat augmentant a poc a poc (des dels 0,24 kg per persona en 2010 fins als 0,34 g/persona en 2019), potser perquè cada vegada té millor imatge, mentre que el de margarina no ha descendit notablement (des dels 0,81 kg/persona en 2010 fins als 0,59 kg/persona en 2019). En qualsevol cas, aquesta última segueix sent més consumida que la primera.

Les característiques de la mantega són uniformes, és a dir, totes les marques tenen més o menys la mateixa composició (encara que puguin existir diferències entre elles pel que fa a aspectes com el sabor). No obstant això, la composició de la margarina canvia molt d’un producte a un altre.

Avui dia sabem que la mantega no és tan dolenta com es pensava en el passat, encara que encara molts estudis indiquen que és preferible reduir el consum de greixos saturats i substituir-ho per greixos insaturats. Per això algunes entitats com la Fundació del Cor d’Estats Units o la Universitat d’Harvard indiquen que és preferible consumir margarina tova (és a dir, rica en olis en lloc de greixos), baixa en greix i sense grasses trans.

En qualsevol cas, no hem d’oblidar que el debat entre mantega i margarina és un fals dilema. En el seu lloc és preferible, sens dubte, l’oli d’oliva, que és més saludable i accessible en el nostre entorn.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions