Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La menopausa

Una etapa més de la vida de la dona entre els 40 i els 50 anys

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 14deFebrerde2003

La menopausa s’identifica amb un punt d’inflexió en la vida de la dona. És un esdeveniment en la història personal de cada dona, en la qual intervenen una sèrie de canvis hormonals que provocaran alteracions de gran repercussió en la seva fisiologia corporal. Per sort, les connotacions negatives estan en declivi. Aquelles que fins fa poc temps relataven l’arribada a aquesta situació com la transició a dos fets dramàtics: el començament de la vellesa i la impossibilitat de la maternitat. Avui, en ple segle XXI, els papers han canviat. La dona ha de viure la menopausa com una etapa natural, que li ofereix noves possibilitats en molts àmbits de la seva vida.

Amb freqüència s’utilitzen com a sinònims les paraules menopausa i climateri, encara que el seu significat no és el mateix. El terme menopausa es refereix específicament al moment en què cessa la menstruació, que es presenta a una edat aproximada de 50 anys (dos anys abans o dos després). Per part seva, el terme climateri fa referència al període anterior i posterior a la presentació de la menopausa, i té una durada que oscil·la entre 5 i 15 anys.
La funció ovàrica no s’interromp de manera brusca, sinó que, en general, disminueix amb lentitud.

La importància de cuidar l’alimentació

A partir dels 40 anys les necessitats metabòliques d’energia de les dones disminueixen un 5% per cada dècada. Això es tradueix directament en la necessitat d’una aportació calòrica menor.
Si no existeixen complicacions o malalties associades durant aquest període, l’alimentació haurà de seguir els patrons de dieta equilibrada en funció d’aspectes individuals com l’edat, la talla i l’activitat física, entre altres.

Els vegetals, prioritaris

Els aliments rics en hidrats de carboni complexos (cereals i derivats com l’arròs, la pasta, el pa i els cereals, llegums i patates) han de constituir la base de l’alimentació en una quantitat modesta.
Les fruites i les verdures s’han de contemplar en el menú diari. Els vegetals crus són més abundants en vitamines, minerals i fibra, la qual cosa contribueix a mantenir un bon estat nutritiu.

La qualitat del greix

Cuidar la qualitat del greix és tan important com considerar la quantitat. Per a això, s’ha de reduir el greix d’origen animal (greix saturat) per la seva capacitat d’augmentar els nivells de colesterol en sang i, conseqüentment, d’afavorir el desenvolupament d’arterioesclerosi. El greix saturat abunda en: embotits, bacon, llard, mantega, nata, llet sencera, productes lactis elaborats amb llet sencera, productes de pastisseria, galeteria i brioixeria.

Com a contrapartida, es potenciarà el consum setmanal de peix blau. L’oli d’oliva (de preferència); i els olis de llavors i la fruita seca com a complement dietètic, són aliments són rics en greix insaturat, amb qualitats per a reduir els nivells de colesterol plasmàtic.

Respecte als dolços també convé ser prudent. Es recomana reduir el seu consum habitual per la seva riquesa en sucres simples i calories, i de manera més estricta si existeix obesitat, diabetis o dislipèmies.

El calci, fonamental

Resulta fonamental el paper del calci en la prevenció de l’osteroporosis postmenopáusica. Per aquesta raó, és recomanable prendre tres racions de llet o derivats, font de calci per excel·lència, a fi de conservar la massa òssia. La vitamina D, abundant en els lactis enters, la mantega, la nata i l’ou, s’estima imprescindible per a fixar el calci
en els ossos.

La hidratació

Qualsevol persona per a mantenir una hidratació apropiada requereix l’aportació d’almenys un litre i mig de líquid, i a aquesta quantitat se suma l’aigua que proporcionen els aliments que ingereix. Les alternatives són múltiples i van des de l’aigua de beguda fins a infusions, brous de verdures, sucs de fruites, etc.

Planificar el menjar diari

Fer menjars irregulars i deixar passar massa temps entre elles produeix hipoglucèmia que podria ser la causa dels fogots. Per tant, distribuir l’alimentació total diària en 4 o 5 menjars més lleugers és una bona mesura.

Tractament mèdic de la menopausa: THS o teràpia
hormonal substitutiva

Per a pal·liar les conseqüències físiques o psíquiques que comporta la menopausa a moltes dones se’ls prescriu un tractament mèdic hormonal amb estrògens (teràpia hormonal substitutiva).
La teoria més senzilla que recolza el tractament amb estrògens és que l’administració de petites dosis ajuda a compensar els alts i baixos que es creen al llarg del període de transició hormonal.

Aquest tractament només disminueix alguns dels símptomes de la menopausa: els fogots, la sequedat vaginal i pot detenir o reduir la descalcificació dels ossos (pèrdua de massa òssia), però pot tenir certes contraindicacions. Per tant, la valoració individual es torna obligatòria.

Algunes dones no poden sotmetre’s a aquests tractaments. No s’han d’administrar en aquelles que tinguin predisposició a malalties com el càncer de mama, d’endometri, problemes cardíacs, de tensió arterial, hemorràgies de causa desconeguda, malalties del fetge o fumadores.

En general, el tractament amb estrògens només ha de ser utilitzat quan les molèsties de la menopausa incapacitin a la dona per a portar una vida satisfactòria i s’ha de tenir sempre present que aquest tractament cal fer-lo amb prudència i amb supervisió mèdica profunda i continuada.


Tractament alternatiu

Estudis epidemiològics realitzats en poblacions asiàtiques ofereixen com a resultat que les dietes que inclouen de manera habitual aliments rics en fitoestrógenos -com és el cas de la soia i derivats (llet de soia, tofu o quallada de soia, shoyu o salsa de soia…)-, poden exercir un paper beneficiós. D’una banda, en relació amb els símptomes s’ha evidenciat que les dones orientals que es trobaven en aquesta etapa de la vida tenien una menor incidència de fogots, dolors articulars i musculars, irritabilitat, canvis d’humor, augment de pes, etc. D’altra banda, els resultats obtinguts amb aquests estudis semblen indicar que les poblacions amb una aportació habitual de soia en la seva dieta gaudeixen d’un menor risc d’aparició de malalties cardiovasculars i fractures com a conseqüència de l’osteoporosi.

Els efectes positius es deuen a la presència en la soia d’uns compostos amb activitat estrogénica, és a dir, amb acció similar als estrògens de la dona. Això es tradueix en accions positives de tipus estrogénico sobre determinats òrgans i teixits com la paret
vascular, l’os, el tracte urogenital baix (vagina) i el sistema nerviós. Aquesta acció estrogénica dels compostos de la soia en el sistema nerviós seria la responsable de la significativa disminució dels fogots.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions