Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La millor dieta per encarar la primavera

L'astènia primaveral sobrevé durant l'inici de l'estació, quan el cos s'està acostumant als dies més llargs i als canvis bruscs de temperatura i sensacions tèrmiques

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 07deAbrilde2006
img_ensalada manzana

Sensació de debilitat física i de cansament intens. Aquestes són les dues manifestacions habituals que sofreix una persona que se sent afectada pel que es coneix com a astènia primaveral. Sol acusar-se durant les primeres setmanes de l’estació, quan el cos s’està acostumant a l’allargament de les hores de sol i als canvis bruscs de temperatura i sensacions tèrmiques. Aquesta sensació de fatiga no és greu, però redueix notablement la capacitat per realitzar qualsevol tasca, per la qual cosa convé anticipar-se a la situació. Si no s’ha fet, hi ha fórmules de combatre-la. Mantenir una adequada alimentació és clau perquè ajuda a enfortir el sistema immune i contrarestar la manca de vitamina D.

Nodrir-se amb productes frescos és fonamental en qualsevol època de l’any, però en aquests mesos a més pot ser deliciós. Verdures, fruites, peixos i llegums estan al seu millor moment.

El desdejuni, consistent

Les substàncies excitants com el cafè o el te es poden substituir pels equivalents sense cafeïna o per preparats solubles a força de cereals (malt, xicoira…). Els aliments com el pa o derivats (galetes, cereals, pa torrat, de motlle…) són bàsics. És millor optar pels integrals que aporten més fibra i major densitat nutritiva. Afegir el consum d’una fruita fresca com les maduixes, riques en vitamina C, serveix per compensar part de les necessitats vitamínicas que s’han vist augmentades.

Els menjars, molt verds

Img ensalada manzana art
Començar cada menjar amb una amanida variada és una bona elecció. Continuar-la amb verdures fresques i llegums farà que els aliments proteics (carns, peixos o ous) siguin el millor complement. Acabar o començar els menjars amb una ració de fruites és tot un encert. El cafè de la sobretaula troba un substitut més encertat en les infusions digestives o relaxants.

Sopars, lleugeres i primerenques
Els sopars poden ser més lleugeres que a l’hivern, doncs es necessiten menys calories ja que les nits no són tan fredes. S’han de prendre almenys dues hores abans de ficar-se al llit perquè la digestió no interfereixi amb el somni, i aquest pugui ser reparador. Un sopar a força d’un brou vegetal o un puré clarito, una amanida completa juntament amb unes postres constitueix una alternativa saludable per a diversos dies. Es pot preparar una saborosa, exquisida i nutritiva amanida a força de fulles d’enciams diversos, escarola, endívies, espinacs, herba dels canonges, ceba, cogombre, all espolvoreado, pastanaga, remolatxa, tomàquet, espàrrecs, vegetals germinats… Quanta més varietat d’hortalisses i verdures inclogui l’amanida major és la riquesa nutritiva, i això es tradueix en major vitalitat i energia. Com a complement de l’amaniment, el llevat de cervesa, les llavors de sèsam o altres complements dietètics, a més d’enriquir en vitamines i minerals els plats, proporcionen agradables sabors.

Beure aigua i “picotear” entre hores
Mantenir el cos ben hidratat és fonamental per contribuir al bon desenvolupament de les diferents funcions orgàniques. D’aquesta manera, s’afavoreix la funció renal i intestinal i l’organisme no se sobrecarrega de substàncies de deixalla. Disposar d’una ampolla d’aigua en un lloc fresc i ben visible és la millor forma d’obligar-se a prendre la quantitat d’aigua necessària. Això es pot complementar amb infusions, sucs i sucs d’hortalisses i fruites.


Entre hores es pot optar per prendre aliments de major densitat en vitamines i minerals: fruites diverses, sucs d’hortalisses o de fruites, fruita seca, sandwich vegetals, macedònia de fruites i iogurt, batuts de fruita i llet, etc.


No obstant això, en ocasions el consum d’una dieta variada no és suficient, i cal recórrer a una aportació vitamínico o a un mineral complementari. Sempre ha de fer-se sota l’assessorament d’un professional de la salut: el metge de capçalera, un dietista, el farmacèutic.

Fruites de primavera

La primavera comença la seva marxa amb el vermell de les maduixes, el mes de maig dona pas als primers tons grocs de les nespres, als quals segueixen una mica més tard els préssecs, albercocs i nectarinas. La volta als tons vermellosos quan és a punt de començar l’estiu es dona a través de les cireres, prunes i síndries. En definitiva, una inundació de colors després dels quals es tanca una llarga i interessant llista de fitoquímicos, que no poden produir-se pel propi organisme, i que per tant només els podem obtenir mitjançant la ingesta d’aliments rics en ells.Les antocianinas són les responsables del color vermell o morat de prunes negres, maduixes, maduixots i gerds. Aquestes fruites han estat utilitzades popularment per millorar i tractar problemes circulatoris. Hi ha evidències experimentals que certes antocianinas tenen propietats antiinflamatorias. Se sap que tenen la capacitat de prevenir l’oxidació del LDL (colesterol dolent), a més de reduir la seva síntesi o la seva absorció pel que es consideren oficialment com a substàncies protectores del sistema cardiovascular. A més regulen la pressió arterial i prevenen l’envelliment cel·lular.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions