Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La millor nutrició davant el desordre

Nous estudis busquen solucions nutricionals per a les persones que treballen a torns o que viatgen sovint i canvien horaris

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 31 de Juliol de 2014

Treballar a la nit, dormir de dia, viatjar a altres països amb un horari diferent, tenir un bebè que es desperta cada poques hores… Les condicions de vida i treball afecten el ritme biològic de moltes persones, que veuen com es modifiquen els temps naturals per als processos més bàsics, com dormir, menjar o digerir els aliments. L’alteració del ritme biològic -també anomenat ritme circadiano- és una circumstància cada vegada més comuna. Per això, diversos investigadors intenten trobar la manera de sincronitzar la dieta amb les exigències, entre ells, el doctor en nutrició Jonathan D. Johnston, del departament de Salut i Ciències Mèdiques de la Universitat de Surrey (Regne Unit). En aquest article es mostren quins són les seves apreciacions, així com els avanços en el terreny de la cronobiología.

Imatge: Kai Hendry

El treball per torns i el jet-lag: desafiaments moderns per a l'alimentació

Des de la industrialització, l'ésser humà ha adquirit la capacitat de regular les circumstàncies ambientals i amb això alterar els patrons temporals de la conducta. Ja no depèn del sol, del dia i la nit, ni tan sols de les condicions atmosfèriques ni climàtiques per viure d'una determinada manera. Això ocasiona que les activitats laborals d'una gran part de la població no estiguin alineades amb el dia solar: es treballa fins a tarda, fins i tot de nit, perquè la falta de llum natural ja no és un problema.

Una altra causa comuna de desalineació circadiana abrupta és el jet lag, viatjar a través de fusos horaris. Encara que aquesta experiència és un fenomen rar i transitori per a la majoria, afecta a un nombre important de persones, i en alguns casos, com per als membres d'una tripulació, pot ser un esdeveniment habitual. A més dels viatges, el terme s'utilitza també per descriure canvis bruscs de pautes de somni entre dies laborables i festius, i fins i tot l'alteració que es viu quan s'està criant a un bebè.

En aquestes situacions és molt freqüent prescindir de menjars principals, o fer-les a hores intempestivas, com a meitat de la nit (com si fos l'esmorzar de mig matí), si es treballa de nit; no desdejunar perquè se surt a les sis del matí del treball i, en arribar a casa, un es fica al llit sense passar per la cuina; aixecar-se a les dues de la tarda i prendre llavors l'equivalent al desdejuni, perquè no ve de gust recentment aixecat el menjar principal; berenar alguna cosa, i fer un sopar consistent per afrontar el nou dia de treball... de nit, etc.

Davant aquest desordre alimentari (i horari), amb tan sol un menjar substancial al dia, és evident que la salut a curt, mitjà o llarg termini es ressentirà. Tampoc hi ha dubte dels problemes de salut associats a aquestes alteracions horàries. S'inclou un major risc de malalties cardiovasculars i metabòliques i també un augment de risc d'obesitat, ja que la ingesta total d'energia es distribueix malament i es realitzen menys menjars substancials, o la distància entre elles no és la necessària, ja que transcorre massa temps o molt poc.

En definitiva, la falta de ritme circadiano dificulta pautar una dieta que sigui compatible. En aquests casos, el nutricionista té un gran repte per dissenyar un plantejament dietètic més saludable i negociar amb la persona uns mínims.

Sincronitzar la dieta amb el ritme fisiològic

La recerca del doctor Johnston, publicada en Nutrition Research Reviews, assenyala que els ritmes circadianos milloren molts aspectes de la nostra biologia i, amb això, garanteixen que els processos fisiològics es produeixin al moment apropiat. La importància de controlar els temps radica en les fortes associacions que existeixen entre la interrupció circadiana, la morbiditat i el risc de sofrir una patologia. Dit d'una altra manera: mantenir el ritme circadiano està lligat amb el bon funcionament del metabolisme i una correcta nutrició. L'ordre proporciona salut. El desordre, problemes.

Les conclusions científiques avancen que la relació entre el ritme circadiano i les vies metabòliques és recíproca. Els canvis desordenats i abruptes alteren els perfils de greix i sucre. No obstant això, si les variacions es produeixen de manera més gradual i si s'ajusten a un horari regulat dels menjars, l'adiposidad i el pes corporal no es veuen afectats.

Així, el repte científic està a descobrir la capacitat de l'alimentació no ordenada per sincronitzar els ritmes circadianos amb els teixits de l'organisme que s'encarreguen de processar els nutrients. Aquesta relació ja s'està estudiant amb animals i, si bé les conclusions són encoratjadores, encara queda treball per aconseguir traduir les dades biològiques bàsiques als éssers humans. El que es busca és determinar què dieta ajudarà a restaurar la sincronia circadiana i el correcte funcionament de l'organisme, assumint que el desordre és inevitable. Els condicionants dietètics, els aliments i els nutrients concrets podrien proporcionar millores generalitzades en la salut.

Canvi de torns, millor cada mes

En aquest context, un grup d’investigadors de l’Harvard Medical School de Boston va realitzar una proposta: fer torns mensuals i no setmanals. En general, es creu que la recuperació de pèrdua crònica de somni precisa més d’una nit, fins i tot més d’un cap de setmana. No obstant això, els estudis apunten al fet que els sistemes circadianos es resincronizan en retornar a l’ús horari en una mitjana d’una hora per dia que s’ha alterat. Admesa aquesta certesa, els científics encara analitzen com ha de ser la dieta necessària per recuperar la salut després de diversos anys d’interrupció circadiana i falta de somni. Per això, apunten a la necessitat de reduir la freqüència de torns, ja que si ben no hi ha gens definitiu, sí hi ha indicis que el treball a torns que canvien cada mes podria ser menys perjudicial que els torns que varien després d’uns quants dies. És important anotar, a més, que les persones amb ritmes trencats tendeixen a realitzar poc exercici, la qual cosa perjudica encara més el seu estat nutricional.

Etiquetas:

Dieta

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte