Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

“La nostra manera d’emmalaltir ve marcada en gran mesura per la nostra manera de menjar”

María Puy Portillo, presidenta de la Societat Espanyola de Nutrició i catedràtica del departament de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat del País Basc

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 23 de Juliol de 2020

La professora María Puy Portillo és catedràtica del departament de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat del País Basc (UPV/EHU) i membre del CIBEROBN de l’Institut de Salut Carlos III. Li preguntem pels nostres hàbits alimentaris, la manera en què han impactat els mesos de confinament per la covid-19 en ells i quins són les qüestions més rellevants en matèria de salut i nutrició. “Adquirir bons hàbits d’alimentació durant la infància també ajudarà al fet que la població adulta estigui més sana”, assenyala Portillo, qui des de 2018 presideix la Societat Espanyola de Nutrició (SEÑ).

Hem descurat la nostra alimentació en temps de la covid-19?

Alguns grups de població sí han descurat alguna cosa els seus hàbits d’alimentació, consumint en major mesurada aliments processats i productes de rebosteria elaborats a casa, i picant més entre hores, probablement per alleujar l’avorriment. No obstant això, afortunadament, una bona part de la població ha aprofitat el confinament per millorar els seus hàbits.

Per exemple?

La Societat Espanyola de Nutrició Comunitària ha dut a terme un estudi per analitzar els canvis en els hàbits alimentaris i en altres estils de vida durant el període de confinament en un grup de població a Espanya. Els participants en aquest estudi refereixen canvis alimentaris en el període de confinament amb tendència cap a un major consum de fruites, verdures, llegums i peixos, i un menor consum de productes de brioixeria, dolços, aperitius salats, begudes ensucrades i begudes amb alt contingut alcohòlic. També s’ha posat en evidència la pràctica de cuinar a casa en major mesura. Hi ha hagut més temps per planificar la compra i el menjar, per cuinar receptes saludables i també per elaborar receptes que comporten més temps.

Ara ens trobem amb més problemes de sobrepès?

Aquesta etapa de confinament ha estat especialment difícil i ha propiciat que una bona part de la nostra població hagi incrementat el seu pes corporal. Segons la Societat Espanyola d’Obesitat (SEEDO), s’estima que durant aquest període l’increment de pes podria oscil·lar entre tres i cinc quilos de més per persona.

A què s’ha d’això?

Les raons les trobem en la reducció de l’activitat física i en alguns casos, tal com explicava al començament, es deu a l’adopció de patrons d’alimentació poc saludables, en els quals pràctiques com el picoteo han pogut incrementar considerablement la ingesta d’energia. Això ha provocat l’aparició o l’empitjorament de certs problemes com la resistència a la insulina, la diabetis i la hipertensió, que són patologies freqüentment associades al sobrepès i l’obesitat i que empitjoren clarament amb el sedentarisme i la mala alimentació.

Què hi ha què fer per evitar-los?

Per reduir el sobrepès i els seus problemes associats, el més important és tenir un conjunt d’hàbits saludables, no aïllats. Hem d’evitar el sedentarisme i realitzar activitat sempre adaptada a la situació de cada persona. És recomanable practicar, cinc vegades per setmana, 45 minuts d’exercici aeròbic al dia, com pot ser sortir a caminar a bon pas o córrer. En alimentació, hem de seguir una dieta saludable, com és la Dieta Mediterrània.

Ha augmentat el consum d’alcohol i de rebosteria?

Durant el nostre temps a casa, ha augmentat el consum d’alcohol en les llars, segons els índexs de compra, probablement hagut d’en part al fet que s’ha substituït el consum en hostaleria pel realitzat en la llar. Els espanyols han traslladat a la llar l’oci que abans es feia fora de casa i han quedat de forma virtual amb els amics a prendre unes canyes o l’aperitiu. En el cas de la rebosteria, en tenir més temps lliure, moltes persones han tornat a cuinar en la llar i s’han preparat més postres; però això no implica que sigui una tendència que anem a continuar quan tornem a la nostra vida habitual, més que gens per la falta de temps en molts casos.

Què és el que més li preocupa com a experta en nutrició?

Que les persones que han augmentat el seu pes corporal durant el període de confinament, sobretot si són persones que ja tenien un excés de pes, no adoptin hàbits de vida que els permetin perdre els quilos guanyats. Si els adopten, significaria, d’una banda, que els mals hàbits que han pogut adquirir durant aquest període s’han deixat a un costat, i també un menor risc de salut davant un nou brot a la tardor, en cas de contreure el virus, ja que s’ha demostrat que l’obesitat és un important factor de mal pronòstic.

Recomani’m una dieta sana. Quins són els productes que mai haurien de faltar en els nostres rebosts i neveres?

Una dieta sana és, per exemple, la Dieta Mediterrània, integrada per aliments fàcils d’aconseguir al nostre país. Així hem de prioritzar el consum d’aliments frescos i de temporada com a fruites, verdures i hortalisses, que són fonts interessants de fibra, vitamines i minerals, i que es poden menjar crues, sobretot en aquesta època de l’any. Els llegums són també un aliment molt interessant. És cert que a l’estiu, a causa de la calor, pot resultar més difícil incloure-les en la nostra dieta, però també és veritat que en aquesta època de l’any podem incloure els llegums com a ingredient en les amanides. És important no oblidar-nos d’ingerir una quantitat adequada de proteïnes, pel que els peixos, les aus i els ous són una molt bona elecció. També és convenient assegurar la ingesta diària de làctics. A més, hem de parar esment a les preparacions culinàries, sent al forn, al vapor, a la graella, a la planxa o en papillote les més indicades, ja que no incrementen l’aportació calòrica dels aliments.

A l’estiu, amb la calor, quins són els aliments antiinflamatorios?

Crec que no hauríem d’etiquetar als aliments com antiinflamatorios, sinó més aviat dir que hi ha aliments que contenen compostos que, ingerits en determinades quantitats, poden tenir un efecte antiinflamatorio. Un exemple d’això són els peixos blaus pel seu contingut en àcids grassos omega 3 (DHA i EPA). Alguns d’ells són peixos propis de la temporada d’estiu com el bonic, les anxoves i les sardines. Un nutrient que també pot exercir efectes antiinflamatorios és la vitamina D, que es troba fonamentalment en els peixos blaus, així com en la llet sencera i els seus derivats com a iogurt i formatge.

Per què que hem de bandejar la tradició de la tapa compartida al centre de la taula i hem de sempre triar tapes o pinchos individuals?

En les circumstàncies actuals, prendre una ració de manera compartida, ficant tots els comensals la forquilla en la mateixa ració després d’haver-nos-ho portat a la boca, no és el més segur. Encara que l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) ha indicat que no hi ha proves que els aliments siguin una font o una via de transmissió del SARS-CoV-2, encara no sabem molt sobre aquest nou virus i és millor adoptar màximes precaucions per evitar el contagi. Així, es pot optar pel consum de tapes o pinchos individuals i, en el cas de prendre una ració per compartir, és necessari que sempre tinguem el nostre plat individual i ens ho servim allí amb coberts independents, abans de començar a menjar.

La pràctica de l’esport és complement imprescindible dels hàbits saludables d’alimentació?

Com dèiem, per reduir el sobrepès i els seus problemes associats, el més important és tenir un conjunt d’hàbits saludables, no aïllats, que inclouen alimentació i activitat física. Hem d’evitar el sedentarisme i fer una mica d’activitat, sempre adaptada a la situació de cada persona. La pràctica regular d’exercici físic no solament incrementa la nostra despesa energètica, ajudant-nos per tant a regular el nostre pes corporal, sinó que a més exerceix efectes molt beneficiosos en l’organisme per mantenir una correcta pressió arterial i una concentració adequada de glucosa en sang.

La gent jove vol aprendre a menjar bé. És un fenomen nou?

Segons les enquestes, sembla que les noves generacions estan preocupades per seguir una alimentació més saludable, es preocupen pels etiquetatges nutricionals, s’informen més sobre la qualitat i les aportacions nutricionals dels productes. Això és una bona notícia ja que redundarà en una millor qualitat de vida en el futur, menys problemes de sobrepès i una reducció del nombre de persones amb malalties associades, com la diabetis o la hipertensió.

Mengem bé els espanyols?

Tradicionalment, el nostre patró d’alimentació ha estat el mediterrani. S’ha demostrat científicament que es tracta d’un patró molt saludable, associat a menors taxes d’un gran nombre de patologies. No obstant això, cal saber que el patró mediterrani està subjecte a una sèrie d’amenaces, com la influència de patrons dietètics d’altres països —com el patró nord-americà— o la falta de temps en la nostra vida quotidiana, que exerceixen efectes negatius sobre ell. No obstant això, i malgrat això, sí podem dir que en general a Espanya una bona part de la població menja de manera saludable. De fet, som un dels països més longeus del món, i en això l’alimentació té molt a veure. Finalment, si parlem de menjar ben referint-nos a aspectes gastronòmics, és clar que comptem amb una gastronomia extraordinària i variada, que representa un dels pilars sobre els quals s’assenta el turisme.

Fins a quin punt és convenient acudir a les conserves?

L’ideal és incloure en la nostra dieta aliments frescos i de temporada, ja que presenten una composició òptima en nutrients i altres compostos beneficiosos per a la salut. No obstant això, per diverses raons, això no sempre és possible. Per a aquests casos, una opció poden ser les conserves. En el cas de les persones que pateixen hipertensió, cal tenir en compte que les conserves solen aportar quantitats elevades de sodi pel que no resulten recomanables, tret que siguin conserves hiposódicas, dissenyades pensant en aquest col·lectiu poblacional.

És vital l’educació sobre alimentació en la infància?

Efectivament, ho és. D’una banda, una correcta educació sobre alimentació en la infància aconseguirà que els nens i nenes estiguin més sans, evitant per exemple el sobrepès i l’obesitat, que fa uns anys eren problemes de l’edat adulta, però que avui dia afecten també al col·lectiu infantil. A més, adquirir bons hàbits d’alimentació durant la infància també ajudarà al fet que la població adulta estigui més sana. L’après en la infància i els hàbits adquirits en aquesta etapa són difícils de canviar, per la qual cosa l’educació en aquests anys és vital per aconseguir adults amb hàbits més saludables.

Per què hi ha coses que ens sentin bé i unes altres no?

En primer lloc, quan una persona té una determinada malaltia, hi ha alguns aliments que no ha d’ingerir o que han d’estar restringits perquè poden afectar-la de manera negativa. En aquests casos és evident que prendre aquests aliments ens va a asseure malament. Un exemple d’això seria prendre aliments flatulentos, si es pateix un problema inflamatorio en el còlon, o prendre aliments molt rics en greix, si es pateixen problemes biliars. Altres vegades, hi ha aliments que poden asseure’ns malament sense que patim cap malaltia. És el cas d’aliments o menjars que requereixen d’una digestió llarga i complexa en persones d’avançada edat que, sense sofrir cap malaltia digestiva, tenen ja, per la seva edat, una capacitat digestiva reduïda.

Quina relació hi ha entre el que mengem i les malalties que desenvolupem?

Existeix una molt estreta relació entre ambdues coses. Podem dir que la nostra manera d’emmalaltir ve marcada en gran mesura per la nostra manera de menjar. Són moltes les malalties freqüents en la nostra societat que estan relacionades a l’origen amb mals hàbits d’alimentació. Bons exemples d’ells són l’obesitat, la diabetis tipus 2 o les dislipemias (valors elevats de lípids en sang). També és important assenyalar que a través de la dieta podem ajudar a millorar moltes malalties.

El mal alè, les migranyes o la inflor abdominal poden tenir el seu origen en una mala digestió?

El mal alè i la inflor abdominal, a més d’altres causes, poden tenir el seu origen en una mala digestió. La inflor abdominal també pot deure’s a una intolerància a certs compostos dels aliments, com per exemple la intolerància a la lactosa. Quant a les migranyes, se sap que hi ha aliments que poden afavorir la seva aparició, però és important buscar altres causes no dietètiques.


Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions