Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La nutrició de la dona embarassada vegetariana

Per a nutrients compromesos en aquesta etapa, com el ferro i el calci, la clau està a millorar la seva biodisponibilidad, més que a augmentar la seva quantitat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 19deMarçde2010

Les necessitats energètiques i de nutrients de les dones vegetarianes embarassades no són diferents de les gestants no vegetarianes. La principal excepció està en les recomanacions superiors de ferro per a les primeres, no tant en la quantitat que s’ha d’aportar com en l’optimització de les formes d’absorció i aprofitament. Les dietes vegetarianes es poden planificar per satisfer amb total garantia les necessitats nutricionals de les dones embarassades.

Nutrició segura i de qualitat


Les dietes de les dones vegetarianes embarassades i lactants haurien de contenir fonts fiables de vitamina B12 diàriament, a més d’una aportació segura i de qualitat en calci, ferro, iode i folatos.

Vitamina B12. Si s’és ovo-lacto-vegetariana, els ous i els làctics són aliments que garanteixen els requeriments d’aquest nutrient. Davant una dieta més estricta, s’haurà de recórrer a aliments enriquits (derivats de soia, cereals de desdejuni) i suplements de vitamina B12 activa. Les algues espirulina, nori i fermentats de la soia com el tempeh es publiciten per la seva riquesa en vitamina B12, però sovint contenen anàlegs de la vitamina B12 i no la cianocobalamina (la vitamina activa), tal com afirmen en el seu document de posicionament sobre les dietes vegetarianes l’Associació de Dietistes Americana (ADA) i Dietistes de Canadà.

Calci de fàcil assimilació. La fruita seca i llavors com el sèsam, les fruites dessecades i els llegums es converteixen en els vegetals més rics en calci, encara que de pitjor absorció. Les algues són un bon recurs per augmentar l’aportació mineral. Les millors apostes són la iziki (1400 mg/100 g), la wakame (1300 mg/100 g) i l’arame (1170 mg/100 g). El seu ús diari moderat en receptes de sopes, amanides o guisats de llegums millora la qualitat nutricional de la dieta de les dones vegetarianes.

Ferro de fàcil assimilació (hemo o ferroso). Les dades suggereixen que hi ha un major risc que el nen neixi prematur i amb poc pes si les reserves de ferro són baixes durant el primer trimestre. S’han descrit diverses substàncies presents en els vegetals que milloren o inhibeixen l’absorció del ferro no hemo o fèrric (en vegetals).

La fermentació de la soia augmenta la biodisponibilidad d’aquest oligoelemento, igual que la vitamina C i l’àcid cítric abundant en fruites i hortalisses. El segó dels cereals integrals i els oxalats abundants en espinacs, així com els taninos del te, inhibeixen l’absorció del ferro. L’addició de julivert cru (ric en vitamina C) a les diverses receptes augmenta l’absorció del ferro vegetal. Les algues també són bona font de ferro assimilable, en particular la dulse (150 mg/100 g), la ració de la qual pot ser de 20 grams.

Conèixer l’evidència

En relació a les necessitats nutricionals de les gestants vegetarianes, l’ADA s’ha posicionat en un informe que dona respostes a qüestions que han servit per analitzar l’evidència. Es planteja si hi ha diferència en la ingesta d’energia i nutrients entre les embarassades vegetarianes i les omnívores, la biodisponibilidad dels nutrients segons la modalitat dietètica i les diferències en l’evolució de l’embaràs, el part i el pes i talla del nounat.

En el seu llibre “Nutrició vegetariana”, Joan Sabaté, director del Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública de la Universitat de Lloma Bufona (Califòrnia, EUA), fa un recorregut a la recerca d’evidència científica que ajudi a precisar si hi ha necessitats energètiques i nutricionals diferents segons se segueixi o no una dieta vegetariana (en les seves modalitats més o menys estrictes) durant el període de gestació.

A tenor de la bibliografia consultada, el primer estudi exhaustiu sobre l’alimentació de les dones embarassades que va valorar l’estat nutricional, anàlisi dietètica i història clínica completa, ho va realitzar en 1954 Mervyn G. Hardinge de l’Escola Universitària de Salut Pública d’Harvard (EUA). Les comparacions es van fer entre dones ovo-lacto-vegetarianes i omnívores, sense que es registressin diferències significatives de pes (guany o pèrdua) en les mares durant l’embaràs, ni complicacions en el part en tots dos grups, ni en la talla i pes dels nounats.

Vint anys més tard, J. Thomas i F. R. Ellis, del Kingston Hospital (Surrey, Regne Unit), van comparar els resultats de 28 embarassos de vegetarianes estrictes i 41 embarassades no vegetarianes d’aquest país, amb una llarga tradició en la pràctica del vegetarianismo. Tampoc van detectar diferències substancials. No obstant això, estudis posteriors han coincidit a assenyalar un menor pes en els bebès de mares vegetarianes estrictes i que segueixen dieta macrobiótica. El pes del bebè està relacionat amb els quilos que guanya la mare durant l’embaràs. Aquest factor serà determinant per a les dones vegetarianes estrictes, amb la finalitat d’evitar trastorns futurs en el bebè nascut amb baix pes.

Respecte als patrons d’ingesta d’energia i macronutrientes (carbohidrats, proteïnes i lípids) segons la modalitat alimentària, els quatre estudis seleccionats per l’ADA per a la seva avaluació indiquen un consum similar entre tots dos grups, excepte en dos aspectes: menor aportació proteïca en les vegetarianes i, a conseqüència, ingesta superior de carbohidrats. No obstant això, els estudis són escassos com per concloure que l’aportació proteïca és de forma significativa menor.

Una aportació nutricional acurada evita diferències de pes en l’embaràs, complicacions en el part i problemes de talla i pes en els nounats

Els valors de micronutrientes (vitamines, minerals, oligoelementos) també van ser objecte de rigorosa revisió científica. Després de la selecció de deu estudis realitzats en diferents països (EUA, Regne Unit i Alemanya), es va constatar una menor ingesta entre les vegetarianes per a les vitamines B12 i C i per als minerals calci i zinc en, almenys, un dels estudis analitzats, si bé les deficiències no coincidien en tots els assajos. Destaca la informació relativa a la vitamina C, ja que la major ingesta procedeix de vegetals crus, com a fruites i hortalisses, molt consumits en una dieta vegetariana tradicional.

Segons l’ADA, els resultats de l’anàlisi basada en l’evidència suggereixen que les dietes vegetarianes poden ser adequades des de l’òptica nutricional per a l’embaràs i poden conduir a resultats positius en el part. cal tenir en compte, no obstant això, la manera d’optimitzar la biodisponibilidad dels nutrients de risc com el calci i el ferro.

MILLOR BIODISPONIBILIDAD, NO MÉS QUANTITAT

Només sis estudis han avaluat la biodisponibilidad dels diferents micronutrientes en la dieta de les vegetarianes embarassades. La biodisponibilidad del calci, el ferro i l’àcid fólico, tots ells nutrients de risc pel seu paper rellevant durant la gestació, no va ser inferior després de seguir una dieta vegetariana no vegana (la dieta vegana és la modalitat més estricta, en la qual no es consumeixen productes o subproductes d’origen animal ni productes testats sobre animals). Fins i tot es planteja la hipòtesi que els nivells d’àcid fólico en plasma poden ser superiors entre alguns grups de dones vegetarianes en comparació d’els qui no ho són, pel seu major consum de vegetals rics en aquesta vitamina.

Segons la revisió, només els nivells séricos de vitamina B12 van ser inferiors en les vegetarianes (no veganas) respecte a les no vegetarianes. Per a la vitamina D, essencial en el metabolisme ossi del calci, es dubta si la síntesi orgànica en les gestants, amb independència del tipus de dieta, és suficient si l’exposició a la llum solar és escassa, en funció de l’estació o si s’usa protector solar.

Es desconeix l’evidència sobre la necessitat de suplements de vitamina D o aliments enriquits amb aquesta, ja que cap estudi revisat va examinar l’estat de vitamina D durant l’embaràs en dones vegetarianes.

Els omega 3, en concret el DHA o àcid docosohexaenoico, es considera també un nutrient rellevant per al desenvolupament neurològic i visual del futur bebè. Alguns estudis han mostrat nivells menors en plasma i en el cordó umbilical en les embarassades vegetarianes. En una dieta ovo-lacto-vegetariana, la font dietètica directa d’aquest nutrient essencial són les algues i els aliments enriquits, i indirectament, les nous (riques en àcid alfa-linoléico que en l’organisme es transforma en DHA).

El consum de suplements específics de DHA és interessant si no s’aconsegueix un consum dietètic suficient durant el segon i tercer trimestre de gestació, que coincideix amb el major desenvolupament neuronal i visual del bebè.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions