Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La paleodieta: alimentar-se com l’home primitiu

La dieta paleolítica, que s'ha posat de moda entre els esportistes, és rica en falses promeses i suposa un risc per a la salut

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 02deOctubrede2012

L’any 2002 es va publicar el llibre “La dieta paleolítica” i en 2005, “Paleodieta per a esportistes”. Tan sol cinc anys després, el doctor Gerard I. Mullin detallava en la revista científica Nutrition in Clinical Practice que una de les dietes prescrites de forma habitual pels terapeutes alternatius era la “paleodieta”. La dieta segueix avui de moda, sobretot entre esportistes, malgrat que està desaconsellada per la major organització mundial de professionals de l’alimentació i la nutrició, l’Acadèmia de Nutrició i Dietètica (antiga Associació Americana de Dietètica). El següent reportatge explica en què es basa la paleodieta i desglossa quins són les seves falses promeses, juntament amb deu consells pràctics per detectar i mantenir allunyades les “dieta miracle”.

Img paleodieta
Imatge: Christopher Bulle

En què es basa la dieta paleolítica?

La proposta de dieta omet que l’esperança de vida durant el paleolític no passava dels 20 anys

“La dieta paleolítica” (també cridada “paleodieta”, “dieta de l’home de les cavernes” o “dieta de l’edat de pedra”) proposa consumir de forma exclusiva els aliments que prenien els nostres avantpassats, els caçadors-recol·lectors del paleolític. Segons el seu autor, aquests aliments donaven als nostres ancestres “una salut vibrant, cossos prims i absència de malalties cròniques”. S’omet que l’esperança de vida durant el paleolític no passava dels 20 anys i que el sedentarisme era impensable.

En qualsevol cas, el llibre inclou les “regles bàsiques” per seguir aquesta pauta alimentosa. Entre elles:

  • Menjar totes les carns magres, peixos i mariscs que es pugui.
  • Menjar totes les fruites i verdures no feculentas que es pugui.
  • Gens de cereals.
  • Gens de llegums.
  • Gens de productes làctics.
  • Cap aliment processat.

El llibre també promou el consum freqüent de “carn vermella, asaduras i carn d’animals de caça”. Les recomanacions per a esportistes són similars: se’ls aconsella quantitats il·limitades de carn magra, aus, peixos, fruita fresca i vegetals, i es prohibeixen els cereals, els làctics, determinades fruites i verdures, els llegums i els aliments processats.

Són unes “regles” contràries al proposat per la totalitat de les autoritats sanitàries o entitats de referència en nutrició humana i dietètica, incloses les especialitzades en nutrició esportiva. L’última enquesta dietètica espanyola (estudi Enide) revela que s’ha de disminuir l’actual ingesta de cárnicos, promoure la ingesta de cereals integrals i llegums i potenciar el consum de làctics descremats. Convé disminuir la ingesta d’aliments processats, però no és en absolut recomanable prohibir-los de forma taxativa.

Què promet la paleodieta?

La llista de promeses de la paleodieta és larguísima, ja que garanteix disminucions en l’apetit, millores en el colesterol i en els triglicèrids, pèrdues reeixides de pes (“sense fer cap canvi en els teus hàbits d’exercici”) i millores en el rendiment esportiu. També assegura ser eficaç per prevenir o tractar la diabetis tipus 2, la malaltia cardiovascular, la hipertensió, els càlculs renals, l’osteoporosis, l’asma, la malaltia celíaca, la dermatitis herpetiforme, l’artritis reumatoide, l’esclerosi múltiple, el càncer, els problemes digestius i fins a l’acne.

El llibre està ple de falsos mites. La densitat energètica de fruites i hortalisses és molt baixa, així que prohibir la ingesta de cereals i llegums (un dels “pilars” de la dieta) suposarà ingerir grans quantitats de proteïnes animals per cobrir les demandes energètiques del cos. Això afectarà de forma negativa a les reserves musculars d’energia (glucògen muscular), la qual cosa pot perjudicar el rendiment esportiu en atletes i augmentar el risc de lesió.

És una dieta hiperproteica, cara per a la butxaca, però també cara per a la salut

El propi autor assenyala en el seu llibre que “l’element més important de la paleodieta és l’elevat consum de proteïna, gairebé quatre vegades major que la recomanada oficialment”. Es tracta, sens dubte, d’una dieta hiperproteica, cara per a la butxaca, però també cara per a la salut. El més recent consens de la FESNAD-SEEDO assenyala, referent a això, que “les dietes hiperproteicas poden incrementar a molt llarg termini el risc de mortalitat total i cardiovascular, sobretot quan la proteïna és d’origen animal”.

Els seguidors de la paleodieta afirmen que està “recolzada per milers d’estudis clínics de nutrició”. Malgrat això, el Grup de Revisió, Estudi i Posicionament de l’Associació Espanyola de Dietistes-Nutricionistes no va trobar en 2011 cap estudi que sustentés els seus quiméricas promeses. Tampoc els va trobar l’equip d’US News & WorldReport . El GREP-AEDN considera que aquesta dieta “és totalment desaconsellable, tant per a atletes com per a la població general”. Aquest grup elabora en aquests moments un document de postura sobre aquest tema, que es publicarà en breu a la seva pàgina web.

En resum, seguir aquesta dieta pot comparar-se a pujar-se a un avió el pilot del qual utilitza un sistema de vol que contradiu a totes les normes bàsiques d’aviació.

Deu consells per detectar i mantenir allunyades les dietes miracle

L’Aliança de Ciències dels Aliments i de la Nutrició (Food and Nutrition Science Alliance), que engloba a set societats professionals científiques de referència, enumera deu banderes vermelles que permeten identificar a la junk science (ciència escombraries) en relació amb la nutrició humana i dietètica. Val la pena revisar-les davant plantejaments com la paleodieta (les compleix totes) o davant qualsevol altra dieta que faci promeses difícils de creure:

  1. Recomanacions que prometen un èxit ràpid.
  2. Advertiments alarmistes de perill sobre un determinat producte (com “el pa engreixa”) o règim (com “la dieta occidental ‘produeix’ càncer”).
  3. Declaracions que sonen massa bones com per ser certes.
  4. Conclusions simplistes extretes d’un estudi científic complex.
  5. Recomanacions basades en un únic estudi.
  6. Afirmacions refutadas per organitzacions científiques de gran reputació.
  7. Llistes d’aliments bons i dolents.
  8. Recomanacions encaminades a la venda d’un producte.
  9. Recomanacions basades en estudis sense revisió per parells.
  10. Recomanacions a partir d’estudis que ignoren diferències entre individus o grups.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions