Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La panxa: perillosa “corba de la felicitat”

L'excés de greix abdominal augmenta el risc d'infart de miocardi, infart cerebral, diabetis, disfunció eréctil i altres dolències

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 12deGenerde2012
img_barrigas list 1

L’excés de greix acumulat en l’abdomen rep diversos noms: panxa cervecera, roda de recanvi, forma de poma i corba de la felicitat, entre uns altres. Des del punt de vista tècnic, es denomina obesitat abdominal o obesitat androide. Sigui el que sigui la denominació, el tret comú és el risc que confereix: segons el blog de salut de l’Escola de Medicina d’Harvard, augmenta el risc d’infart de miocardi, infart cerebral, diabetis, disfunció eréctil i altres serioses dolències.

Img barrigas arti def
Imatge: geo cristian

El greix corporal és imprescindible per a l’organisme. Serveix per emmagatzemar energia i per aïllar i protegir el cos i els òrgans vitals, entre altres funcions transcendentals. Per això, en un home adult sa, entre un 12% i un 20% del seu organisme està compost per greix, una proporció que ascendeix fins a un 20% o 30% en el cas de la dona. Quan el percentatge de massa grassa supera el 25% en els homes i el 33% en les dones, es considera obesitat, ja que si ben sovint es defineix l’obesitat com un excés de pes, aquest excés de massa corporal ha de ser a costa de greix. Per valorar el grau de risc associat a una quantitat excessiva de greix abdominal, s’utilitza el perímetre de la cintura. S’estimen paràmetres de risc a partir de 95 cm en homes i 82 cm en dones i un risc molt elevat, a partir de 102 cm en homes i 88 cm en dones.

Causes i riscos de l’obesitat

Malgrat la denominació popular “panxa cervecera”, aquesta beguda fermentada no és la responsable de l’obesitat abdominal. O almenys no és l’única responsable. Són les conclusions d’un estudi elaborat entre la població de la República Txeca, on es va detectar que la ingesta de cervesa no estava relacionada amb un major índex de massa corporal ni amb un índex cintura/maluc superior. L’excés de calories global, provinents de begudes calòriques (cervesa, va venir, begudes ensucrades) i d’aliments, combinat amb la falta d’activitat física, és el responsable que s’acumuli l’excés d’energia en les cèl·lules grasses.

La ingesta de cervesa no està relacionada amb un major índex de massa corporal, segons un estudi

Tal com indica el recent Consens FESNAD-SEEDO, “Recomanacions nutricionals basades en l’evidència per al tractament i prevenció del sobrepès i l’obesitat en adults”, des de 1996 fins a 2011 s’han identificat diversos estudis dirigits a establir associacions entre el consum d’alcohol i el guany de pes o increments en el perímetre abdominal. A pesar que mostren observacions contradictòries i inconsistents, algunes evidències sí suggereixen certa associació entre el consum d’alcohol (sigui o no en forma de cervesa) i el guany de pes.

És ben sabut que l’obesitat confereix riscos per a la salut. Per analitzar aquest risc de morbimortalidad associat a aquesta malaltia, ha de tenir-se en compte el grau d’excés de pes, altres factors de risc i altres malalties, així com la distribució del greix corporal. La majoria d’estudis coincideixen que aquests perills són majors quan l’excés de greix es localitza a la zona abdominal, ja que es relacionen amb factors de risc cardiovascular com a hipertensió o dislipemia i comporten més complicacions metabòliques, especialment, malalties cardiovasculars i diabetis tipus 2.

La millor arma contra l’obesitat: la prevenció

Activitat física, alimentació saludable, no fumar i no beure alcohol. Un estil de vida saludable és, sens dubte, la millor manera per gaudir d’una bona salut. Per evitar l’obesitat abdominal, les evidències disponibles suggereixen que un major seguiment de la dieta mediterrània previndria l’augment del perímetre abdominal.

L’altre component essencial en el manteniment del pes corporal és l’activitat física, la qual provoca una disminució preferencial de greix abdominal. Segons l’Associació Internacional per a l’Estudi de l’Obesitat, la pràctica preventiva recomanable (perquè les persones amb sobrepès no derivin cap a obesitat) seria realitzar entre 45 i 60 minuts d’activitat física diària. En les etapes de manteniment (per evitar la recuperació del pes perdut), s’hauria d’invertir de 60 a 90 minuts diaris d’activitat física d’intensitat moderada.

PERA O POMA?

Una de les denominacions col·loquials de l’obesitat abdominal és “obesitat en forma de poma”. Aquest qualificatiu fa referència a l’acumulació de greix en l’abdomen, molt més freqüent en els homes que en les dones, en els qui l’excés de greix es distribueix de forma preferent en les natges i en les cuixes. En aquest últim cas, es denomina obesitat en forma de pera o ginoide (femenina) i, encara que és millor evitar qualsevol excés anòmal de greix, no comporta tants riscos per a la salut com l’acumulació de greix abdominal.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions