Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La pastanaga

Crua o cuita, és de fàcil digestió i molt saludable pel seu excel·lent contingut en beta-caroteno (provitamina A)

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 06deMaigde2003

La pastanaga (Daucus carota) és una hortalissa originària de l’Afganistan.
La que es consumia en època de grigos i romans res tenia
que veure amb l’actual, ja que era de color porpra o groguenca i més
llarga i prima. Va ser en el segle XVII quan es va obtenir la pastanaga que avui està
present en el nostre mercats, robusta i de color ataronjat, de procedència holandesa.
Encara que generalment és ataronjada, avui dia existeixen varietats de color
blanc a vermell, groc; fins i tot algunes d’origen asiàtic poden tenir
la pell de color morat.


Diversitat i tipus:

El principal criteri per a classificar les pastanagues és en funció del
grandària de l’arrel. Les pastanagues d’arrel curta són varietats
de cultiu primerenques que poden presentar forma arrodonida, de la grandària
d’una pilota de golf, o forma allargada o cilíndrica, de la grandària
d’un dit. Les pastanagues d’arrel llarga són varietats gegants de forma
allargada i acabades en punta. No obstant això, les varietats més comunes
són les que pertanyen a les pastanagues d’arrel intermèdia, que solen
ser exemplars de forma cilíndrica i gruixuda, pell llisa i color ataronjat
fosc.


Propietats nutritives:

L’aigua és el component més abundant (88%), seguit dels hidrats
de carboni; nutrients que ens aporten energia, en quantitats superiors
a altres hortalisses, ja que es tracta d’una arrel. El seu color taronja es
deu a la presència de carotenos, entre ells el beta-caroteno o pro-vitamina
A. Així mateix és font de vitamina E, que intervé en l’estabilitat
de les cèl·lules sanguínies i en la fertilitat i d’acció
antioxidant, i de vitamines del grup B, com ara els folatos i la vitamina
B3 o niacina. Pel que fa al seu contingut de minerals destaca l’aportació
de potassi, calci, fòsfor i iode.


Taula de composició (100 g de porció comestible):

Energia (Kcal)
Proteïnes (g)
Hidrats de carboni (g)
Fibra
(g)
Potassi (mg)
Calci (mg)
Iode
(mcg)
Pro
-vit.
A (mcg)
Vit. E
(mg)
Folatos
(mcg)
40
0,90
7,30
2,90
260,0
33,0
10,0
1346,0
0,50
14,50

mcg: mmicrogramos


Avantatges i inconvenients del seu consum:

El consum regular de pastanagues contribueix a cobrir les necessitats de vitamina
Als requeriments diaris del qual són de 0,8 a 1 mg. El beta-caroteno o pro-vitamina
A, després de ser absorbit en el nostre cos es transforma en vitamina A o retinol;
essencial per a la visió, el bon estat de la pell, els teixits i per a
el bon funcionament del nostre sistema immunològic. A més,
com a substància d’acció antioxidant, igual que la vitamina E, neutralitza
els radicals lliures, per la qual cosa el consum freqüent de pastanagues contribueix
a reduir el risc de malalties cardiovasculars, degeneratives i de càncer.

L’àcid fòlic que aporten les pastanagues contribueix a tractar
o prevenir anèmies i a reduir el risc cardiovascular i d’espina bífida
en l’embaràs. La niacina intervé en el funcionament del sistema digestiu,
el bon estat de la pell, el sistema nerviós i en la conversió de
els aliments en energia.
Les persones que tinguin dificultats de masticació poden consumir la
pastanaga en forma liquada, beneficiant-se així de totes les seves vitamines
i minerals, això sí, convé prendre’s el suc recentment espremut.
També a la pastanaga se li atribueixen propietats vermífugas
(antiparasitàries) a causa de la presència d’un oli essencial. Aquest
oli, juntament amb les pectina (fibra soluble) present en quantitats considerables,
proporciona a la pastanaga un alt poder de gelificació i la seva acció
astringent.


En la cuina:

A l’hora de preparar-les per al seu consum, s’han de netejar amb cura. Resulta
més convenient raspar-les que pelar-les, en estar la major part de les
vitamines pròximes a la pell. El betacaroteno resisteix la calor (cocció),
però s’oxida fàcilment, per la qual cosa convé raspar-les i rallarlas just
abans de menjar-les crues. Així, conserven tots els seus nutrients. Es poden
consumir de molt diverses maneres: senceres, trossejades, ralladas, crues, cuites
o en puré.
Les taques verdes al final de l’arrel indiquen que la pastanaga ha estat
exposada al sol; aquestes zones presentaran un sabor amarg, per la qual cosa convé
eliminar-les. És una hortalissa que admet qualsevol mètode culinari de
preparació, però és convenient no cuinar-les massa perquè la seva
sabor i valor nutritiu no es vegin afectats. La indústria alimentària extreu
el pigment de les pastanagues per a utilitzar-lo com a additiu antioxidant i colorant
en margarines i altres productes alimentosos.


Criteris de qualitat en la compra i conservació:

Podem trobar pastanagues en el mercat durant tot l’any, si bé
les de temporada són les que es conreen a la fi de primavera, ja que són
petites, dolces i molt tendres. Les d’hivern són més gruixudes
i requereixen una prèvia cocció abans del seu ús.
A més de fresques, també es poden adquirir en el mercat en
conserva o congelades.
Els criteris de qualitat en la compra són els següents: seleccionar exemplars
de pell suau i petit o mitjana grandària, ja que solen presentar
un sabor agradable. El color ha de ser ataronjat viu, i la textura ferma. Les
fulles verdes indiquen frescor, mentre que es desaconsella comprar les pastanagues
amb arrugues, flaccidesa, taques o brots. La millor característica per a
determinar la qualitat de la pastanaga és la relació entre la carn de
l’escorça i el cos interior o “cor”. L’ideal és que
existeixi gran proporció d’escorça i petit cor, preferiblement
del mateix color de l’escorça.
Una vegada en la llar, les pastanagues fresques es conserven en bones condicions
organolèptiques i nutritives si es mantenen en un lloc fresc i airejat,
ja que una mala ventilació durant el seu emmagatzematge afavoreix el seu ràpid
deterioració. No obstant això, abans de guardar-les convé netejar la superfície sense
utilitzar aigua. La seva respiració és baixa, per la qual cosa aguanten ben vàries
setmanes en llocs frescos. L’etilè, substància gasosa que secretan en major
proporció certs vegetals durant la seva maduració, els confereix
sabors amargs. D’aquí, que no s’hagin d’emmagatzemar al costat de certs aliments
com a pomes, plàtans, melons, préssecs…
En la nevera, es poden conservar durant 2-3 setmanes si són fresques.
També es poden congelar perquè es conservin més temps, fins a
8 mesos. Per a això, convé llevar-los els extrems, raspar la seva superfície, trossejar-les
i escaldar-les en aigua bullint durant uns pocs minuts abans de conducta
a la seva congelació.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions