Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La patata

Les 80 calories per 100 g que aporta una patata, rostida o cuita, es poden triplicar si es consumeix fregida o guisada

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 20deFebrerde2001

Nom científic:

Solanum Tuberosum.

Família:

La patata o papa és un tubercle; un engruiximent subterrani
de la tija de certes plantes del gènere de les Solanáceas. Est
terme comprèn unes 2000 espècies, de les quals la majoria
són verinoses pel seu contingut d’alcaloides tòxics. Són comestibles
i de gran rellevància en l’alimentació humana, a més de la patata,
el tomàquet, el pebrot i l’albergínia.

Producció, temporada de cultiu i recol·lecció:

La patata
o papa, és un aliment saludable, apetible i molt nutritiu. Avui dia
resulta un aliment bàsic conreat a les regions temperades de tot
el món. La planta es conrea com a herbàcia anual. Els tubercles
de carn lleugera i suau prefereixen els sòls francs, arenosos i rics; els sòls humits i pesats donen lloc a tubercles de carn més
ferm. Són aliments presents en els nostres mercats durant tot l’any.

Valor nutritiu:

La patata conté un elevat percentatge d’aigua (77%), és font important
de midó; un hidrat de carboni complex (18%), i de substàncies minerals
com el potassi. El seu contingut en proteïnes (2,5%), fibra i vitamines
és escàs. Destaquen les vitamines B6 i C en el moment de la recol·lecció
(en la pell) però durant l’emmagatzematge i la cocció d’aquest aliment,
el seu contingut es veu significativament reduït. D’altra banda, la papa o patata
de carn groga té major contingut en pro-vitamina Al fet que la de carn blanca.
El seu valor calòric no és elevat; 80 calories/100 g, però si es
consumeix fregida o guisada, pot triplicar aquest valor ja que absorbeix gran part
del greix que s’empra durant el seu cuinat. L’ideal és prendre-les bullides
o cuinades al vapor o rostides al forn amb la seva pell, ja que és la forma en què
conserven millor les seves propietats nutritives.

Taula de composició nutritiva (per 100 g de porció
comestible)

Kcal (n)
Proteïnes (g)
Grasses (g)
Hidrats de carboni (g)
Fibra (g)
Potassi (mg)
Vit. B6 (mg)
Vit. C (mg)
80
2,5
0,2
18
2
570
0,26
18

Avantatges i inconvenients del seu consum:

La patata és un aliment ric en hidrats de carboni complexos (midó)
i altres substàncies nutritives, de gran importància en la nostra alimentació
quotidiana. Els experts en Nutrició recomanen el seu consum diàriament;
juntament amb verdures, amanides, llegums, purés… com a primer plat,
o bé, com a guarnició dels segons, això sí, no sempre fregides
sinó també al vapor, al forn o papillote, en forma de puré…
menys grasses, calòriques i de millor digestió.
Donat el seu elevat contingut de potassi, aquelles persones que pateixen del ronyó
i que sota prescripció mèdica precisen d’una dieta baixa en dita
mineral, hauran de tenir en compte que abans del seu consum, s’han de deixar
les patates en remull major de 10 h (canviant l’aigua quantes vegades sigui possible)
perquè el potassi passi a l’aigua, la qual s’haurà de rebutjar sempre.

Criteris de qualitat en la compra, manipulació i higiene:

Per a
conservar al màxim les seves propietats nutritives, una vegada comprades es
recomana emmagatzemar-les el menor temps possible en llocs frescos i secs,
protegits de la llum i a l’hora de cuinar-les: no posar-les en remull ni coure-les
durant molt de temps ni amb massa aigua i en la mesura del possible, coure-les o preparar-les
rostides amb la seva pell i utilitzar l’olla de pressió. Haurem de rebutjar qualsevol
patata massa vella que tingui parts verdes ja que contenen l’alcaloide
tòxic anomenat solanina.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions