Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La pinya

Una fruita amb poques calories però rica en fibra i vitamines, i molt digestiva

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 22deJunyde2005

Tant si és en forma per a postres com per acompanyar a diferents plats, la
pinya és una fruita tropical cada vegada més present en la nostra cuina. El seu agradable
dulzor i les propietats nutricionals que ens ofereix, l’han convertit en
una de les fruites més benvolgudes.

El seu interessant valor nutricional

El principal component de la pinya és l’aigua, que constitueix aproximadament
el 85 % del seu pes. Aquesta quantitat d’aigua converteix a la pinya en un aliment
amb un valor energètic molt baix, per la qual cosa persones amb problemes d’excés
de pes o obesitat poden incloure-la en la seva alimentació sense cap problema.
El nutrient principal de la pinya són els hidrats de carboni simples, que
suposen aproximadament l’11 % del seu pes, mentre que les proteïnes i les
greixos amb prou feines estan presents en aquesta fruita, igual que en la resta.

Quant al contingut en vitamines cal destacar la presència de vitamina
C, responsable de nombroses i importants funcions en l’organisme com el seu
participació en la formació del col·làgen (proteïna present en ossos/ossos, dents
i cartílags), dels glòbuls vermells, dels corticoides (hormones) i dels
àcids biliars. A més la vitamina C afavoreix l’absorció de ferro per
part del nostre cos i posseeix una important funció immunològica ja que
potencia la resistència de l’organisme enfront de la infeccions. La vitamina
C és una substància amb acció antioxidant, és a dir, ens protegeix enfront de
els radicals lliures, associats a l’envelliment i a algunes malalties.
A més de vitamina C, la pinya posseeix en quantitats inferiors, vitamina B1
i B6. En relació amb els minerals, potassi, magnesi, coure i manganès,
són els més abundants.

Rica en fibra

Encara que la pinya presenta una composició interessant de vitamines i minerals,
el seu component més significatiu és la fibra. Aquesta fruita aporta 1,2 g
de fibra per cada 100 g de porció comestible. Una quantitat considerable
que converteix a la pinya en un aliment idoni, tant per prevenir com para
millorar els símptomes del restrenyiment. A més la fibra disminueix l’absorció
del colesterol i retarda la d’altres nutrients com la glucosa, per la qual cosa
el seu consum serà beneficiós tant per a persones amb nivells elevats de colesterol
en sang com para els qui tenen diabetis.
La fibra també té la capacitat d’allargar el temps de buidatge gàstric
pel que aporta sensació de sacietat, la qual cosa la converteix en un bon complement
per a persones que duen a terme dietes de control de pes.

Una fruita que facilita
les digestions

La pinya conté un enzim conegut amb el nom de bromelina o bromelaína.
Aquesta és un enzim proteolítica, la qual cosa vol dir que és capaç de “trencar”
les proteïnes deixant lliures les unitats que les formen, els aminoàcids.
Per tant, es pot dir que la pinya ajuda a l’estómac a digerir els aliments
rics en proteïnes com les carns, el peix, els làctics o l’ou. A més,
gràcies a la presència d’aquest enzim, el consum de pinya està aconsellat
en persones amb hipoclorhidria (falta d’àcid clorhídric en el suc del
estómac), els símptomes del qual són la pesadez d’estómac i les digestions lentes.
També és recomanable la pinya en casos d’atonia gàstrica, o el que és el
mateix, quan l’estómac presenta dificultats per buidar-se. En qualsevol
d’aquests casos, la pinya va a resultar beneficiosa tant si es pren abans com
després dels menjars, sempre que estigui fresca i ben madura.

Si és en almívar…

Si la pinya es consumeix en almívar el seu contingut calòric augmenta, pràcticament
es multiplica per dos. Això es deu al contingut en sucre de l’almívar, el
que converteix a aquest tipus de conserves en aliments a limitar o evitar per
part de persones amb problemes d’excés de pes o obesitat, diabètics,
o els qui presentin nivells elevats de triglicèrids en sang.

La pinya en almívar presenta un altre inconvenient, en aquest cas relacionat
amb les seves propietats digestives. La bromelina present en la pinya fresca no
es troba en la pinya en almívar ja que aquest enzim es degrada fàcilment
amb la calor, per la qual cosa el tractament tèrmic al que se sotmeten les conserves
la destrueix. Per tant, la pinya en conserva amb prou feines actua com a estimulant
digestiu.

Està desaconsellada en
algun cas?

Encara que la pinya ajuda a l’estómac a fer la digestió, el seu consum no està
aconsellat en persones amb gastritis o úlcera gastroduodenal, ja que hagut de
al seu contingut en àcids órganicos de fruites i a la seva capacitat para
afavorir la producció de sucs gàstrics, pot aguditzar la simptomatologia
d’aquestes malalties.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions