Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La taronja

El cítric destaca pel seu contingut elevat en vitamines com la C, l'àcid fólico i minerals com el magnesi i el potassi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 09deNovembrede2006

La taronja és el fruit del taronger dolç del gènere Citrus. Aquest fruit,
amb forma arrodonida, es compon d’uns 8 o 12 grillons que es tanquen en una
pela que no és comestible. La polpa, com es coneix als grillons de
la taronja, recull abundant suc de sabor dolç amb matisos àcids.
Entre la pela i la polpa, la taronja té com una segona pell de
color blanc que protegeix la polpa i és comestible.

La taronja i les seves varietats
El taronger dolç procedeix del sud d’Àsia i es conrea a Xina des de fa milers
d’anys. Segons els historiadors, a Espanya es va començar
a conrear durant els segles XV i XVI. Existeixen moltes varietats de taronja
que es diferencien pel seu sabor, jugosidad i grandària, entre altres aspectes.
Això permet triar la més adequada per a cada ús. B


Existeixen moltes varietats de taronja que es diferencien pel seu sabor, jugosidad i grandària
all el nom de
taronges de taula es fa referència a les taronges dolces que es prenen com
fruita fresca, mentre que les taronges amargues se solen emprar per elaborar
melmelades i olis essencials, ja que posseeixen un intens sabor àcid.

Les taronges dolces es classifiquen en quatre grups:
– Navel: de gran grandària, fàcils de pelar i sense
llavors. Com a fruita fresca són d’excel·lent qualitat, però no són adequades para
preparar sucs, pel sabor amarg que adquireix el suc i el poc suc que
s’obté.
– Blanques: presenten unes gammes de colors que van des de groc
fins a taronja intens. Són molt interessants per fer suc, en canvi, com
fruita fresca l’excés de llavors en algunes varietats pot resultar un inconvenient.
– Sanguinas: són molt similars a les varietats Blanques, però
amb diferent tonalitat del fruit. Sintetitzen pigments anomenats antocianinas,
que li proporcionen una tonalitat vermellosa. El suc de les taronges sanguinas
té un sabor especial que recorda al de les cireres o els gerds.
– Sucreñas: Són les menys àcides i més
insípides, per la qual cosa avui dia amb prou feines es conreen.

Molt més que vitamina C
La taronja és una fruita amb elevat contingut en aigua pel que el seu valor energètic
és escàs. En la seva composició, a més del seu conegut contingut
en vitamina C, també abunden altres nutrients com l’àcid fólico,
el potassi i el magnesi.
Una taronja mitjana o un got de suc cobreixen el 100% de les recomanacions
diàries de vitamina C -60 mg per a una persona adulta-. Conté quantitats apreciables
de beta-caroteno, responsable del seu color característic, i d’àcid
cítric, que potencia l’acció de la vitamina C. La quantitat de fibra
és apreciable i aquesta es troba sobretot en la part blanca entre la polpa
i l’escorça, i que moltes vegades s’elimina.

Taula de composició per 100 g de porció
comestible

Energia (Kcal)
Hidrats de carboni (g)
Fibra (g)
Potassi (mg)
Magnesi (mg)
Provit. A (mcg)
Vit. C (mg)
Folato (mcg)
Ca (mg)
36,57
8,90
2,30
200,0
15,20
49,0
50,60
38,7
41,0

*mcg = micrograms

Avantatges i inconvenients del seu consum
Les taronges són una de les fruites més consumides per tota la població.
La seva grandària -entre 150 i 200 grams- és el d’una ració de fruita
i la seva pela evita que la polpa s’espatlli. A més no és necessari
un ganivet per retirar la pela, la qual cosa fa que sigui més còmode
menjar-les a qualsevol moment i lloc. El seu elevat contingut en vitamina C, flavonoides
i beta-caroteno, fan a les taronges unes fruites especialment interessant
per a la salut cardiovascular, ja que per efecte antioxidant d’aquests nutrients,
s’impedeix que el “colesterol dolent” o LDL-c s’acumuli en els gots
sanguinis.
En cas d’anèmia ferropénica, és molt recomanable prendre aquesta fruita juntament amb espinacs o musclos

En cas d’anèmia ferropénica, és molt recomanable prendre aquesta fruita junt
amb aliments rics en ferro o suplements d’aquest mineral, perquè augmenta
notablement l’absorció del ferro de l’organisme, per la qual cosa el medicament
fa efecte abans.

La taronja aporta una quantitat significativa de fibra soluble. En cas d’elaborar un suc és preferible afegir la polpa per evitar la pèrdua d’aquesta substància. El tipus de fibra que presenta afavoreix el trànsit intestinal, disminueix l’absorció de greix i colesterol, millora la
glucèmia -anivellis de sucre en sang- i té un efecte saciante.

Com triar-les i conservar-les
Gràcies a les diferents varietats de taronges, es pot gaudir d’aquesta fruita
durant tot l’any, encara que la seva millor època va des de mitjan tardor
fins al començament de l’estiu. Una taronja serà tant més sucosa
com més pesada sigui, no obstant això, el color de la pela no
assegura una bona qualitat doncs hi ha peces madures amb la pela de color
verd.
Una taronja serà tant més sucosa com més pesada, i el color de la pela no assegura una bona qualitat

Les taronges de classe extra s’emmagatzemen en caixes de fusta i algunes d’elles
es presenten embolicades en paper de cel·lofana, mentre que les de classe
I i II es venen en xarxes. Si les taronges es van a consumir en poc temps,
es poden deixar a temperatura ambienti. No obstant això, per conservar-les durant
setmanes convé conservar-les en el frigorífic. En qualsevol cas, s’han de
col·locar unes al costat d’unes altres, mantenint certa separació entre elles.

Des de fruita fresca a salses i rebosteria
La taronja a més de menjar-la fresca -en grillons o en rodanxes- i en suc,
permet moltes altres presentacions en la cuina. El suc natural si es barreja
amb aigua o soda es converteix en una autèntica taronjada, i si es congela pugues
ser el substitut perfecte dels gelats durant l’estiu.
També la taronja pot ser un ingredient més de pastissos, bescuits,
batuts, macedònies, gelats, amanides i salses -per exemple salsa agridulce-.
Fins i tot, amb les taronges amargues, es pot elaborar melmelada casolana.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions