Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La xicoira

La xicoira es pot considerar una verdura amb efectes aperitius i tonificants sobre l'estómac i les funcions digestives

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 02deOctubrede2003

La xicoira, la denominació científica de la qual respon al nom
de Cichorium intybus, és una espècie de verdura que pertany a la família
de les Compostes (Compositae), amb més d’un miler de gèneres.
Aquesta família es caracteritza perquè les seves flors estan compostes per la
fusió de centenars i fins i tot milers de flors diminutes. Existeixen varietats
de xicoira silvestres i conreades, aquestes últimes es distingeixen
per les seves fulles dentades i el seu sabor amarg característic. De la xicoira
silvestre s’utilitzen les fulles i l’arrel amb finalitats medicinals.


Diversitat i tipus:

La xicoira és una planta medicinal de la qual
s’usen les tiges, les fulles, les cabezuelas i les arrels. Atenent
al seu ús, sigui medicinal o culinari, la xicoira es pot classificar en dues
grups:
– Xicoira d’arrel,
la qual es va començar a utilitzar la seva arrel,
torrada i polvoritzada, com un succedani del cafè, anomenat cafè
de xicoira. També s’emprava com a planta farratgera.
– Xicoira d’amanida, és la que es consumeix principalment com a verdura.
Dins d’aquest grup s’inclouen les espècies conegudes com a pa de sucre,
xicoira de fulles, cicorino, endívia i radicchio.
El pa de sucre és una varietat que es cull habitualment
per a consumir-la en amanida. Les seves fulles són amples, no són dentades i sembla
més un enciam que una xicoira. A pesar que és una de les varietats
més amargues, si es deixa madurar durant més temps, el fred
destrueix la intibina, substància responsable de la seva amargor, i s’obté una
verdura de sabor més suau amb lleuger gust de nous.
La xicoira de fulles o “catalogna” és molt adequada per a la seva
cultiu en tots els països mediterranis, i es conrea especialment
a Itàlia. Té fulles primes, dentades i de color verd fosc amb un sabor
bastant amarg, perquè és la varietat més rica en intibina, la substància
amarga.
El cicorino es conrea principalment a Itàlia, on és una verdura
molt benvolguda. Té les fulles en forma de roseta, amb varietats de color vermell
i verd, i és una verdura més pròpia de la primavera.


Valor nutritiu:

La xicoira té forma de roseta formada per 50 o més fulles dentades
de color verd clar a fosc amb una nervadura central blanca molt fibrosa.
Aquestes fulles, que presenten un lleuger sabor una cosa amarga característic,
es poden prendre fresques en amanida on s’aprofiten al màxim les seves
components nutritius, sent l’aigua la substància més abundant, seguit
d’hidrats d’hidrats de carboni. Quant a vitamines aquesta verdura és bona
font de provitamina A o betacaroteno, certes vitamines del grup B (B2 i
en menor quantitat folatos i vitamina C), a més de minerals com el
potassi i el magnesi. Les fulles contenen intibina, un principi amarg present
principalment en els nervis de les mateixes que li confereix a la xicoira les seves
propietats digestives.


Taula de composició (100 g de porció comestible):

Energia (Kcal)
Proteïnes (g)
Hidrats de carboni (g)
Fibra
(g)
Potassi (mg)
Calci (mg)
Magnesi (mg)
Fòsfor
(mg)
Folatos
(mcg)
Pro
-vit.
A (mcg)
17,9
0,5
2,8
0,9
170,0
21,0
6,0
27,0
14,0
266,7

mcg: mmicrogramos


Avantatges i inconvenients del seu consum:

La millor manera d’aprofitar els components nutritius de la xicoira
és consumir-la crua com a ingredient de les amanides.
Igual que la majoria de verdures, el component majoritari de la
xicoira és l’aigua, per la qual cosa el valor calòric és escàs, i això
la converteix en un aliment perfecte per a incloure en dietes de control de greixos
i calories, tenint en compte la manera de cuinar i sense abusar del
oli o altres ingredients calòrics.

El contingut de beta-caroteno o provitamina A de les xicoires, d’acció
antioxidant, els converteix en una verdura de consum recomanat per a la prevenció
de malalties cardiovasculars, degeneratives i del càncer. El beta-caroteno
es transforma en vitamina A en el nostre organisme conforme aquest el necessita.
Aquesta vitamina és essencial per a la visió, el bon estat de la pell,
el cabell, les mucoses, els ossos i per al bon funcionament del sistema
immunològic.

La xicoira es pot considerar una verdura amb efectes aperitius i tonificants
sobre l’estómac i les funcions digestives, a causa de diversos dels seus
components. D’una banda, la inulina, és un hidrat de carboni abundant en
les fulles i en l’arrel de la xicoira que estimula l’apetit i afavoreix
la digestió. A més, les fulles de les xicoires contenen intibina,
una substància que confereix el sabor amarg en major o menor proporció
a totes les varietats. Aquest compost s’usa amb finalitats medicinals pel seu efecte
colagogo, és a dir, facilita el vaciamiento de la vesícula biliar, i
en conseqüència millora la digestió dels aliments. Per això, el consum
de xicoira convé a les persones que pateixen trastorns de la vesícula
biliar, fetge mandrós, dispèpsia, etc.

Així mateix, la xicoira s’utilitza com a succedani del cafè, i es
prepara amb les arrels de xicoira, sent la infusió digestiva
a causa de la presència en la seva composició de principis amargs. A més,
no conté cap substància excitant, com la cafeïna en el cafè
o la teína en el te.


En la cuina:

La xicoira és una verdura que es presta a servir d’ingredient en delicioses
amanides, combinada amb altres aliments que contrarestin el seu particular sabor
amarg. També es poden cuinar com qualsevol altra verdura, tenint
en compte que amb la cocció es perden part de les seves vitamines i una
quantitat important de les sals minerals queden dissoltes en el brou. Per
aquest motiu, convé aprofitar el brou, bé per a prendre’l directament o
per a utilitzar-ho com a base per a cuinar altres plats. La cocció al vapor
redueix la pèrdua de vitamines i de sals minerals, al no estar les
verdures en contacte amb l’aigua, per la qual cosa resulta una alternativa interessant
per a cuinar la xicoira. Així mateix, la xicoira saltada amb uns ajitos i
uns tacs de pernil també resulta deliciosa, i pot servir
com a primer plat o com a guarnició d’un segon plat de carn, peixos
o ous. També es pot afegir al final de la cocció
de les sopes o dels brous per a donar sabor a aquests plats.
Sigui com sigui la manera de degustar la xicoira, és convenient rentar minuciosament
les fulles abans de consumir-les, evitant el remullo, per a reduir així
la pèrdua de nutrients. Les fulles més externes són dures i amargues,
per la qual cosa és convenient prescindir d’elles, ja que proporcionen molts fils
(fibra) i un desagradable sabor amarg als plats.

Criteris de qualitat en la compra i conservació:

La xicoira és una verdura pròpia dels mesos de tardor, si bé es
pot gaudir d’aquest aliment fresc fins a molt entrada la primavera. Els
exemplars de major qualitat són aquells que mantinguin les seves fulles sanes, fermes
i de colors vius.
La llum afecta al contingut vitamínic i el sabor amarg de les xicoires
es fa més intens, per aquest motiu les fulles s’hagin de guardar en
llocs frescos, ventilats i protegits de la llum, o en la part menys freda
del frigorífic, dins d’una bossa de plàstic perforada. Les
arrels, per contra, han d’assecar-se al sol abans del seu ús.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions