Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’abús de dolços i la deficiència de vitamines

Les vitamines B1 i B2 participen en l'obtenció d'energia a partir dels hidrats de carboni, per la qual cosa l'excés de dolços augmenta els requeriments d'aquestes vitamines

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 11deJunyde2004

Els aliments dolços suposen una temptació per a la gran majoria
de les persones i, en general, el seu consum es veu accentuat durant la infantesa
i l’adolescència. En alguns casos els pares i mares els utilitzen a manera
de recompenses o premis que ofereixen als seus fills, convertint als dolços
en aliments habituals de la seva dieta. En arribar a l’adolescència aquests hàbits
són difícils de bandejar i encara que no és necessari eliminar la presència
de dolços de l’alimentació, sí que convé el seu consum esporàdic.


Conseqüències de l’abús de dolços
Diversos estudis nacionals sobre hàbits alimentaris en
nens i adolescents, coincideixen en el consum excessiu d’aquest sector
de població de llaminadures, brioixeria industrial i tot
tipus de dolços. Els mitjans de comunicació, les modes i la falta de temps,
entre altres factors, fa que nens i adolescents, cada vegada amb més
freqüència, substitueixin un esmorzar o berenar equilibrats, composts per exemple
per fruita, sucs, derivats lactis, entrepans o sandvitxos variats
etc., per productes d’alta aportació calòrica i elevades concentracions
de sucres simples, que a més estan pràcticament
exempts de vitamines, minerals i fibra.

L’abús dels dolços pot tenir conseqüències sobre la salut de la població
infantil i juvenil. L’elevada concentració de sucres simples
que presenten aquests aliments afavoreix l’aparició de càries, ocasiona
problemes d’excés de pes, augmenta el risc de desenvolupament de diabetis mellitus
en l’edat adulta i contribueix a reduir la concentració de nutrients
de la dieta, per la qual cosa augmenta la probabilitat de deficiències nutricionals.
En general, aquests aliments poden considerar-se font de calories buides ja que a penes aporten altres nutrients (proteïnes, vitamines,
minerals o fibra), excepte hidrats de carboni simples. A més, com a conseqüència
de l’abús de dolços, és freqüent que durant l’adolescència tinguin lloc deficiències
de vitamines B1 (Tiamina) i B2 (Riboflavina).


Major requeriment de vitamines B1 i B2
La tiamina i la riboflavina són vitamines hidrosolubles, és a dir, són
solubles en aigua i formen part de les vitamines del grup B. Ambdues exerceixen
importants funcions, entre elles la d’actuar com a cofactors de diferents
sistemes enzimàtics relacionats amb l’obtenció d’energia
a partir dels hidrats de carboni o sucres. En tots els aliments
dolços abunda un ingredient comú, el sucre refinat, a l’igual
que en galetes, brioixeria, pastisseria, etc. Per tant, prendre amb
freqüència i en quantitat abundant aquest tipus de productes, fa que l’organisme
necessiti una aportació extra de vitamina B1 i B2. A més, durant el procés
d’elaboració dels aliments refinats, s’elimina la part del gra
del cereal més rica en aquestes vitamines. El refinat també provoca
una pèrdua en el contingut d’altres vitamines i minerals a més
de fer que un percentatge important de la fibra present de manera natural
en l’aliment s’elimini.


Dieta equilibrada per a evitar deficiències
En alguns casos la deficiència de vitamines
B1 i B2 es pot manifestar amb estats d’apatia, fatiga i feblesa,
entre altres. I en concret la manca de vitamina B2 en la dieta pot provocar
trastorns oculars, bucals i cutanis.

Dur a terme una alimentació sana i equilibrada, resulta suficient
per a obtenir les quantitats necessàries de tiamina i riboflavina. Són aliments
rics aquestes vitamines, el llevat de cervesa, els vegetals de fulla verda,
el germen de blat, la fruita seca i els llegums, així com els cereals
integrals o enriquits. En la carn de porc i les vísceres abunda
la tiamina i en els lactis la riboflavina.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions