Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’albergínia

Nutritiva, saborosa i carnosa, admet múltiples preparacions culinàries...

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 24deSetembrede2001

Classificació científica

L’albergínia pertany a la família de les Solanáceas (Solanaceae).
L’espècie silvestre és Solanum melongena i la varietat de fruit globós és
Solanum melongena varietat esculentum.

Origen i zones de cultiu

L’albergínia és una baia de manera variable (esfèrica, ovoide o oblonga) i color
morat més o menys intens.
L’origen d’aquesta hortalissa és oriental, concretament de l’Índia. La seva introducció
a Europa data de l’Edat mitjana, quan els àrabs la van portar a Espanya. Sense
embargament, des de la seva introducció a Europa i durant segles després, l’albergínia
va ser estimada únicament com a adorn exòtic, a causa de la creença que el
consum d’aquesta hortalissa provocava malament alè, lepra i càncer.
L’albergínia, en climes temperats es conrea molt com a anual. Creix a poc a poc
i li danyen les temperatures inferiors a 10 °C.

Diversitat i tipus

Segons les varietats, el fruit és globós, nan o llarg, prim i corb. Les
més conegudes són la Long Purple, llarga i estatge; Easter Egg, de color blanc
i forma ovoide, Black Enorma, una de les varietats de major grandària, i Serpentinum,
de forma allargada i color verd clar.

Valor nutritiu:

Conté una elevada quantitat d’aigua, mentre el seu percentatge d’hidrats de
carboni, proteïnes i greixos és molt baix. Manca de fibra, excepte una petita
quantitat en la pell i les llavors. El mineral majoritari és el potassi, a més
de petites quantitats de calci, magnesi i fòsfor. Respecte al contingut
vitamínic destaca la seva petita quantitat de vitamina C, provitamina A i folatos.

Taula de composició (100 g de porció comestible):

Energia (Kcal)
Aigua (g)
Proteïnes (g)
Hidrats de carboni (g)
Fibra
(g)
Potassi (mg)
16,56
1,24
2,66
1,37
210,0
Calci (mg)
Fòsfor (mg)
Vitamina C (mg)
Folatos
(mcg)
Provitamina A
(mcg) *
13,1
21,4
5,0
16,0
5,17

* mcg= micrograms.

Avantatges i inconvenients del seu consum

Pel seu escàs valor calòric pot formar part de qualsevol dieta de
aprimament. Per a això s’ha de consumir rostida o cuita, en forma de crema,
sola o al costat d’altres verdures, ja que si es fregeix absorbeix gran quantitat
de l’oli de la fritada, augmentant considerablement el seu valor calòric.
A més, l’albergínia cuita i pelada és molt fàcil de digerir,
apropiada fins i tot per als qui presenten trastorns digestius. Cuinada amb
poc greix, estimula la funció de fetge i vesícula biliar,
afavorint suaument el vaciamiento de la bilis, per la qual cosa es pot considerar
com a tònic digestiu.
L’albergínia crua conté certa quantitat de solanina, un alcaloide tòxic
que es troba en major quantitat en els fruits poc madurs. Aquest alcaloide
tòxic pot provocar migranya i alteracions gastrointestinals.

En la cuina

Aquesta hortalissa s’ha de consumir cuinada (mai crua) en les seves moltes preparacions
culinàries, per a eliminar les substàncies tòxiques que conté. Es pot salar
abans de la seva cocció per a eliminar el seu contingut en sucs amargs, reduir el seu
humitat i aconseguir una polpa més densa que absorbeixi menys oli durant el seu
preparació culinària. Es deixen reposar d’aquesta manera durant uns 30 minuts
perquè deixin anar els sucs, i posteriorment s’esbandeixen per a eliminar l’excés
de sal, s’assequen amb paper absorbent i es couen al més aviat possible. En cas
que no se surt es pot afegir una mica de suc de llimona amb la finalitat d’eliminar
l’amargor.
La seva carn es consumeix a manera de verdura, cuita, fregida o arrebossada en rodanxes o
farcides de carn, verdures, pernil, peix, etc., que finalment es poden
gratinar amb formatge abans de servir.
L’albergínia fregida és la forma menys digerible i la més calòrica perquè
absorbeix important quantitat de l’oli de la fritada.

Criteris de qualitat en la compra i conservació

En general, les albergínies més saboroses
són les més tendres i fermes, d’uns 5-8 centímetres de diàmetre, amb la pela
llisa i brillant. El color, que varia segons la varietat, haurà de ser sempre
uniforme, sense taques, arrugues ni zones toves. Les més grans i madures solen
resultar fibroses i amargues.
Un truc per a saber si està bé madura consisteix a fer una lleugera pressió
amb els dits sobre la vora d’aquesta; si els dits deixen petjada, l’albergínia
està madura; si després de la pressió no queden marques, encara no ha aconseguit la maduresa
òptima.
En tractar-se d’un aliment perible, convé manipular-la amb cura i conservar-la
en refregeración fins al seu consum, que ha de ser al més aviat possible. Mai es deu
embolicar en un film transparent, perquè impedeix la seva respiració. Convé mantenir-la
aïllada de la resta de verdures i fruites, ja que reacciona amb el gas etilè
produït per la respiració d’altres vegetals i s’espatlla abans.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions