Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’alimentació en vacances

Aplicar el sentit comú durant les vacances és fonamental per a evitar que els excessos provoquin males digestions

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 06deSetembrede2002

Els dies de descans conviden a estar més relaxat i ser més complaent amb aliments poc saludables: més gelats, llaminadures i dolços, begudes refrescants, fregits i altres aperitius calòrics a deshora… Aquests excessos, encara que succeeixin en pocs dies, poden ser suficients per a provocar, com a poc, males digestions. En el pitjor dels casos, els menjars desproporcionats poden descompensar la salut dels qui tenen malalties cròniques com a diabetis, hipertensió, colesterol i àcid úric alts, o obesitat.

Img camping
Imatge: Dieter Weinelt

La visita a altres llocs o països amb diferents cultures culinàries durant les vacances porta implícit un canvi, a vegades radical, en els costums i en els horaris dels menjars. A vegades, suposa el consum d’aliments mai abans provats o el contacte amb nous sabors, espècies i condiments, que poden fer que es ressenti l’estómac. Qualsevol que sigui el lloc de destinació, per molt pròxim que estigui del propi entorn, tindrà una gastronomia particular capaç de sorprendre el viatger.

Vacances de càmping

El càmping és una forma particular d’allotjar-se que permet gaudir de la naturalesa i de la platja d’una manera directa. Al juny de 2007, CONSUMER EROSKI va analitzar les prestacions de 101 càmpings de 18 províncies espanyoles. En general, els usuaris es mostraven satisfets després de valorar l’assistència, encara que es van detectar manques en serveis, accessibilitat per a discapacitats, seguretat i assistència sanitària. En qüestió alimentària, el càmping, bé sigui en règim de bungalow, botiga o caravana, permet mantenir el mateix tipus d’alimentació que se segueix a casa. Això és així sempre que l’usuari cuini, en el propi allotjament, els aliments que també consumeix la resta de l’any.

L’equilibri en els menjars passa per organitzar els menús setmanals amb les mateixes pautes que se segueixen a casa

Per a treure el màxim profit i economitzar les vacances respecte al menjar, convé disposar dels equips adequats: cuines amb cremadors múltiples, utensilis d’acer inoxidable, neveres amb capacitat suficient, recipients isoterms per a mantenir el menjar a una temperatura segura i evitar que es contamini amb gèrmens patògens. Assegurar-se que l’aigua de beguda és potable, és fonamental. En cas de dubte, s’optarà per usar, tant per a cuinar com per a beure i esbandir-se la boca, aigua mineral, tret que es disposi d’un dispositiu potabilitzador. Una gerra filtradora també resulta útil per a assemblar, en un pla digestiu, la diferent composició de les aigües segons el lloc.

L’equilibri en els menjars passa per organitzar els menús setmanals de la mateixa manera que a casa, encara que hi hagi imprevistos i canvis d’última hora, tant en horaris com en mena de menjar. La clau està a no recórrer sempre a les conserves industrials, sobretot si són fortes en la seva preparació i condimentació (llegums amb ensopegades, calls o estofats). Una possibilitat són les conserves casolanes, encara que és convenient assegurar-se de la correcta manipulació i conservació d’aquestes.

La varietat en la dieta obliga a no menjar només pasta, pizza, lasanyes, arrossos o altres preparats precuinats. La majoria dels càmpings disposen de supermercat en les mateixes instal·lacions. Si no és així, al poble o a la ciutat més pròxima hi haurà un establiment on es pugui fer la compra diària o setmanal d’aliments frescos. No obstant això, els frescos (carns, peixos, ous, hortalisses i llet) són els aliments més problemàtics si no es conserven en bones condicions de refrigeració.

És fonamental tenir en compte unes normes bàsiques d’higiene i de seguretat alimentària, amb la finalitat d’evitar toxiinfeccions alimentàries. La llet o la resta d’aliments frescos, una vegada oberts, no han de mantenir-se a temperatura ambient. Es pot optar per llet en pols o condensada i deixar la líquida només per a quan se sàpiga que es consumirà en el moment.

En qualsevol cas, cal disposar d’una nevera amb capacitat suficient, o en defecte d’això, comprar cada dia els productes que es menjaran. La clau per a evitar problemes de contaminació microbiana està a saber manipular amb seguretat i higiene els aliments. En el cas que es mengin crus, cal rentar-los i desinfectar-los abans, mentre que els cuinats han d’estar al punt.

De camp i muntanya

El camp i la muntanya són altres dues destinacions turístics molt demandats. Les excursions d’un dia o les travessies de major durada per la muntanya tenen com a assignatura obligatòria pensar i planificar els menjars. Per norma, no convé fer excursions difícils i llargues sense previsió de menjar i de beguda. Per a les sortides curtes de diverses hores, convé començar per petites excursions i allargar-les segons la capacitat física, tret que tot el personal estigui en bones condicions. En aquests casos, ha de guardar-se en la motxilla tot el menjar i beguda que es necessitarà durant el dia, encara que cal aconseguir que ocupi i pesi el mínim, ja que haurà de quedar espai per a roba de recanvi (d’abric o impermeable), cantimplora, càmera de fotos, navalla, capell o visera o guants.

Abans de començar l’excursió, és imprescindible un bon desdejuni amb cereals (arròs, musli, pa, bescuit, galetes), líquids i fruita fresca i/o dessecada. Per a reposar forces a meitat de jornada, són adequats els entrepans o sandvitxos. Són més recomanables els farciments amb ingredients poc grassos com a pernil serrà o york, gall dindi o pollastre, formatge semigràs, tonyina i barrejats amb vegetals (enciam, tomàquet, pastanaga, ceba…). Els aliments grassos (embotits, botifarres, formatges curats, patés…) entorpeixen la digestió i minven el rendiment físic. Si es té l’oportunitat, resulta més saborós comprar pa del dia i portar els ingredients nets, preparats i tallats per a muntar els entrepans al moment. Si això no és possible, és preferible torrar el pa del dia anterior o utilitzar pa de motlle.

Els tentempiés energètics com a galetes, fruites dessecades, fruita seca, barretes de cereals i fruita fresca són recursos que no han de faltar en la motxilla. Aquests aliments s’han de contemplar com una aportació extra en cas que s’allargui l’excursió o que el nivell sigui superior a l’esperat, però no és l’excusa per a atipar-se d’ells amb el pretext que “la muntanya augmenta l’apetit”.

La pájara és la baixada física sobtada que impedeix a l’esportista mantenir el ritme i, sovint, afecta als qui no s’alimenten prou abans i durant l’exercici físic. Les causes principals són dues: no menjar aliments rics en hidrats de carboni ni prendre líquids (aigua o begudes isotòniques) amb regularitat. De tornada al lloc de descans, el saludable és fer almenys un menjar equilibrat al dia. És la manera de compensar la dieta i recuperar els nutrients energètics amb plats d’arròs o pasta, barrejats amb amanides i verdures, i la quantitat justa de carn, peix o ous.

Dies de sol i platja

Si la platja és la destinació triada per a passar els dies de festa, els aliments que s’emportin s’han de seleccionar amb summa cura per a evitar risc de toxiinfeccions alimentàries que puguin espatllar l’estada.

El tipus i la quantitat de menjar depenen del temps que es tingui previst estar al sol. Hi ha aliments que poden resultar problemàtics si no es disposa d’una nevera que garanteixi el manteniment dels productes freds en condicions de refrigeració (entre 0° i 5 °C) o recipients isoterms que mantinguin el menjar calent com a mínim a 65 °C. Aquestes temperatures s’aplicaran als aliments de major risc, com són els plats preparats amb ou (les truites de patata són poc segures pel risc de salmonel·la que suposen), les preparacions de carn picada (mandonguilles, filets russos, salsitxes fresques, hamburgueses…), els peixos poc cuinats o el marisc.

Si no es poden garantir les temperatures de seguretat, s’aconsella recórrer a altres aliments de menys risc com les amanides variades (de pasta, d’arròs, de llegums) sense ou ni peix i amb l’amaniment a part; els entrepans de pernil, formatges, companatges, tonyina i vegetals; a més de la fruita fresca. Una norma bàsica d’higiene és rentar-se les mans abans de manipular qualsevol aliment o utensili de cuina.

A més de les toxiinfeccions alimentàries, el major risc en menjar a la platja és el tall de digestió. Aquest malestar és possible en banyar-se sense que hagin transcorregut dues o tres hores després d’haver menjat o si es prenen begudes molt fredes de manera ràpida.

MENJAR DE QUIOSQUET

Les vacances a la costa suposen, en la majoria dels casos, la visita obligada als bars i restaurants més pròxims a la platja i als quiosquets. A vegades, els plats i les tapes que allí se serveixen es converteixen en el menjar principal del dia. Per això, convé seleccionar amb un bon criteri gastronòmic i dietètic els establiments, que han de cuinar menús variats i saludables.

Els peixos i els mariscos, les maioneses i altres salses, així com les truites de patata elaborades amb ou fresc (haurien de cuinar-se amb huevina o ou pasteuritzat) són els aliments que representen major risc de toxiinfecció ja que no compten amb la màxima qualitat, frescor, manipulació higiènica i bon fer. Els quiosquets disposen d’apetibles tapes variades (olives, patates fregides, xoriços o embotits, fregits variats…), que si no es trien amb sentit comú ni es mengen amb mesura, es poden convertir en un aperitiu excessivament calòric i desequilibrat.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions