Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’all

Un ingredient estavella en l'elaboració de molts plats, indicat en el tractament de malalties com la hipertensió, la taquicàrdia i l'arterioesclerosi

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 06deMarçde2006

L’all és una arrel formada per 12 o 15 bulbillos o “dents d’all” embolicats
en capes fines, i a aquest conjunt se li coneix com a “cap”d’all . Confereix als
plats una aroma peculiar a més d’un fort sabor i el més important,
té molts efectes beneficiosos per a la salut.

Classificació científica


L’all pertany a la família de les Liliáceas, espècie Allium
sativum
. Dins del gènere Allium, a més dels alls, estan
les cebes, les cebolletas, el cebollino i el porro.

Diversitat i tipus


En el supermercat es poden trobar alls de 3 tipus en funció
del color de la seva coberta.
All rosat o morat: el color de la seva coberta li dona el nom i són alls que
no es conserven tan ben com els alls blancs.
All blanc o comú: la seva grandària és més gran que l’all morat
i la seva conservació és bona. Té un sabor molt marcat i una aroma persistent.
– Ajete o all tendre: est és el tipus d’alls que s’utilitza molt per elaborar
truites i regirats.

Valor nutritiu


Els alls estan formats principalment per aigua i hidrats de carboni.
Quant a vitamines, destaca el seu contingut en vitamina C i algunes del
tipus B, com a B1 i B3. Els minerals més destacats són potassi,
calci, fòsfor i magnesi. cal ressaltar que la quantitat d’all que es pren és
tan petita que és insignificant l’aportació de nutrients a través
del seu consum. No obstant això, l’all conté uns components rics en sofre que són els que veritablement li confereixen les propietats saludables; encara que la desagradable olor que provoca menjar all, sobretot cru, fa que molta gent sigui poc inclinada a incloure-ho en la seva dieta.

Taula de composició (100 g de porció comestible)

Energia (Kcal)
Proteïnes (g)
Hidrats de carboni (g)
Fibra (g)
Potassi (mg)
Magnesi (mg)
Fòsfor (mg)
Vit. C (mg)
Vit. B3 (mg)
119
5,7
23.4
2.1
446
23
134
22
0.46

Avantatges i inconvenients del seu consum


L’all té sobre l’organisme molts efectes positius: ajuda a eliminar de l’intestí bacteris nocius, té una acció diurética, alleuja les congestions i entre altres efectes ajuda al fet que la sang flueixi millor per les artèries. Per tot això, el consum d’all com a ingredient dels menjars és molt recomanable per a totes les persones, i en particular,
per els qui pateixen hipertensió arterial, taquicàrdia i arterioesclerosi.

L’all encara que té múltiples beneficis també té algunes contraindicacions. Es desaconsella
prendre-ho a l’excés quan hi hagi una tendència a sofrir hemorràgies, perquè a causa del seu efecte vasodilatador fa que la sang flueixi amb major rapidesa.
En casos en els quals hi hagi deficiència d’àcids gàstrics pot ser que no es digereixi ben i provoqui flatulència. Per un altre
costat, un consum excessiu d’all pot provocar cremors
de boca, esòfag i estómac. No obstant això, el principal inconvenient
que té l’all és el mal alè que provoca.

En la cuina


L’all és un ingredient bàsic en la cuina de molts països;
s’usa tant sencer com picat, rallado o en pols, i forma part de nombroses salses,
adobats i altres preparacions.
Els experts en la cuina adverteixen que quan es vagin a fregir els alls, l’oli
no ha d’estar molt calent, ja que en aquest cas els alls adquireixen un sabor
fort.
Algunes de les salses que s’elaboren amb all són l’alioli -all
i oli d’oliva- i l’atrotinada o allada -all i pimentón-. També constitueix plats típics
com l’ajoblanco malagueny -un tipus de gaspatxo que inclou molt all-, la sopa d’all, etc.

Criteris de qualitat en la compra i conservació


Els alls de millor qualitat són els que tenen els caps ferms, sense brots i
amb un embolcall sec. Convé escollir els caps petits, compactes
i pesades. Els alls blancs es conserven menys temps que els de color, que
en general poden emmagatzemar-se fins a un any.

A l’hora de conservar-los en
casa, els alls han de mantenir-se en un lloc sec, fresc i ben ventilat, per evitar
que es rovellin i comencin a germinar. Es poden penjar en el mateix rest
conservant-se així fins a 6 mesos. Si s’opta per separar les dents,
es poden conservar els alls sense pelar en un pot amb forats o pelats en
un pot de cristall en el frigorífic recoberts d’oli, que a més de conservar-los
bé, confereix a l’oli un sabor exquisit per compondre diversos plats. Encara que
resulti estrany, també es poden congelar aproximadament 2
mesos, si prèviament se separa la pell exterior, encara que perden
les seves propietats culinàries.

Etiquetes:

all

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions