Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’amaranto, una planta amb beneficis dietètics

Les fulles i llavors d'aquest pseudocereal contenen beneficioses propietats nutricionals per a la salut cardiovascular
Per EROSKI Consumer 3 de novembre de 2008
Img amaranto 3 hd

L’amaranto, també conegut amb el nom de “huautli”, va començar a conrear-se a Amèrica fa més de 7.000 anys pels mayas, els qui ho consideraven una planta sagrada. En l’actualitat, no solament està present en països on el seu consum és tradicional, com Mèxic, Perú o Bolívia, sinó que uns altres com Xina, EUA i, sobretot, Índia, han començat a produir-ho gràcies al redescubrimiento de les seves propietats. La planta de l’amaranto s’aprofita íntegrament, des de les llavors a les fulles, i té un perfil nutricional molt interessant i beneficiós per a la salut. A continuació es descriuen els seus principals característiques i es ressenyen algunes idees gastronòmiques per incloure-ho en la dieta.

Fulles i llavors d’amaranto, molt riques en nutrients

De l’amaranto s’utilitzen tant el gra com les fulles. S’ha demostrat que les fulles d’amaranto són una excel·lent font de proteïnes, amb la seva màxima acumulació en la fase de florida. A més, les fulles contenen bona quantitat de provitamina A i de vitamina C. També posseeixen diferents minerals, entre els quals destaquen el calci, el ferro i el magnesi, encara que convé tenir en compte que l’organisme absorbeix millor el calci i el ferro d’origen animal que el procedent de vegetals. La quantitat de fibra de les fulles és, així mateix, rellevant, per la qual cosa el seu consum pot resultar beneficiós per a persones amb problemes de restrenyiment.

El gra de l’amaranto té una major concentració de proteïna que altres llavors de cereals

El gra de l’amaranto es considera un pseudocereal perquè les seves característiques són similars a les dels grans dels veritables cereals. No obstant això, botánicamente no pot englobar-se dins d’aquest grup vegetal. El valor nutritiu de l’amaranto ha estat molt estudiat, i de la recerca es desprèn que el gra té una major concentració de proteïna que altres llavors de cereals. Així, el contingut de lisina (aminoàcid limitant en els cereals) és major, amb una concentració que ronda el 15%-18%, més alta que la que es troba en el blat, l’arròs i el blat de moro. A la seva rellevant proporció proteïca se sumeixi la seva elevada aportació de carbohidrats, atès que el midó és el seu major component i representa entre el 50% i el 60% del seu pes.

El contingut en greix del gra d’amaranto també és superior al d’altres grans; varia entre un 7% i un 8%, si bé en la composició d’aquests greixos destaca la presència d’àcid oleic i àcid linoleico, que suposen al voltant del 75% del greix total present en el gra i que exerceixen una acció beneficiosa sobre els gots sanguinis i el cor. En concret, l’àcid oleic augmenta l’HDL-c o “bon colesterol” i redueix el colesterol total, a costa del LDL-c o “colesterol dolent”. L’àcid linoleico té la capacitat de disminuir els nivells de triglicèrids, el colesterol total, tant l’HLD-c com el LDL-c, el risc de formació de trombes i, a més, posseeix una acció vasodilatadora.

Amaranto per a la salut

En els últims anys s’ha investigat més a fons la composició química de l’oli dels grans d’amaranto que les de les fulles. No obstant això, s’observa que aquestes contenen una quantitat molt més elevada de minerals com a calci, ferro, fòsfor i caretonoides, en comparació de la majoria de les verdures. També s’ha determinat que diverses espècies d’amaranto, com l’Amaranthus cruentus i l’Amaranthus paniculus, són bones fonts de flavonoides antioxidants.

Des de fa més d’una dècada s’està treballant en la producció de nous productes elaborats a partir de fulles i gra d’amaranto, dirigits a la prevenció de malalties cardiovasculars. Són diverses les recerques, entre elles la que es va dur a terme de manera coordinada entre el Functional Foods Center de Dallas (EUA), la Universitat Estatal de Voronezh (Rússia) i l’Institut Estatal de Nutrició de l’Acadèmia Russa de Ciències Mèdiques, a Moscou, que indiquen el valor preventiu i terapèutic de l’oli d’amaranto per al sistema cardiovascular.

En aquest estudi clínic aleatorizado controlat amb placebo van participar 125 pacients que havien tingut algun trastorn coronari o que sofrien hipertensió acompanyada d’obesitat. Els pacients, homes i dones d’entre 32 i 68 anys, van ser escollits a l’atzar per consumir entre 3 i 18 ml d’oli d’amaranto diaris. Tots els participants van seguir les mateixes recomanacions dietètiques d’una dieta controlada en sal.

Les dades més rellevants van ser que el consum d’oli d’amaranto va disminuir la quantitat de colesterol total, de triglicèrids i de LDL colesterol (dolent) de forma significativa. La seva acció beneficiosa va ser major quan es va usar en una dosi de 18 ml al dia. Per tant, i encara que són precises més recerques, els resultats indiquen que l’oli d’amaranto podria ser considerat com un complement eficaç per a la protecció cardiovascular.

Cuinar amb amaranto: idees per incloure-ho en la dieta

Img alegrias amarantoLa planta de l’amaranto pot utilitzar-se íntegrament. Les tiges es consumeixen com a verdura i les seves fulles es poden afegir a diferents guisats o emprar per a l’elaboració de sopes, cremes o truites. Amb les seves llavors s’elaboren diversos aliments, com a galetes o el “dolç d’alegria”, un plat molt popular a Mèxic que es fa amb llavors d’amaranto, mel, panses i nous. En Amarantum (l’Associació Mexicana de l’Amaranto) proposen diverses receptes per preparar amb aquest aliment. Entre elles, la sopa asteca, el pollastre en salsa d’amaranto, la crema d’amaranto o les truites. Cal tenir en compte que la farina d’amaranto no serveix per fabricar pa, tret que es barregi amb farina de blat, ja que el gra d’aquesta planta no posseeix gluten (proteïna que fa que la farina sigui panificable). En contrapartida, té l’avantatge que pot formar part de la dieta en cas de celiaquía.