Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’apetit emocional

Les emocions, com l'estrès, l'avorriment o la tristesa, condicionen la manera en què ens relacionem amb el menjar

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 18deOctubrede2012
Img bombon Imatge: greenchild

L’estat d’ànim pot alterar les nostres eleccions alimentàries i viceversa: haver consumit (o deixat de consumir) determinats aliments pot influir en l’estat anímic. Diferents estudis apunten que la tristesa, l’avorriment o l’estrès condicionen la manera en què ens relacionem amb el menjar. Unes vegades, ho fan de forma òbvia i evident; i unes altres, de manera subtil i inconscient. No obstant això, aquestes interaccions són tan complexes, que és difícil establir amb claredat com és el vincle entre emoció i ingesta, què és conseqüència i què és causa. A més, no es reacciona igual davant l’avorriment -que sembla incidir en un augment de la ingesta-, que enfront de la tristesa -segons els estudis, tendeix a reduir les nostres ganes de menjar-. A continuació es descriu la relació primària entre les emocions i el menjar, com influeix l’estrès en les ganes de menjar i quins són els sabors que provoquen plaure.

Img bombon
Imatge: greenchild

Les emocions i el menjar

La nostra actitud abans o havent dinat és, amb molta probabilitat, la forma més habitual i explícita de la relació que existeix entre el menjar i l’estat d’ànim. Quan tenen gana, molts animals, entre ells els humans, tendeixen a estar agitats, en alerta, i fins i tot, irritables, ja que aquesta condició estimula i fomenta la cerca d’aliment. Una vegada més, els nostres gens ancestrals recobren protagonisme.

Havent dinat, el sistema nerviós genera una sensació de calma i l’humor té més probabilitats de ser positiu

En canvi, després d’un menjar que ens sadolla, els nutrients absorbits arriben al cervell: a través del sistema nerviós es genera una sensació de calma, un estat letárgico en el qual l’humor té més probabilitats de ser positiu que negatiu.

No ocorre el mateix sempre, això sí. Les emocions són de tristesa, vergonya o ansietat després d’haver consumit un aliment que no havíem de, que sabem que no és sa o que no forma part del nostre pla alimentari per perdre pes. I és que en alimentació mai hi ha blancs i negres. Si a més es relaciona amb la complexa psicologia humana, la gamma de colors s’amplia de forma exponencial.

L’estrès i les ganes de menjar

L’estrès afecta a la salut de manera directa a través de múltiples processos fisiològics, però també és capaç de canviar comportaments que es relacionen amb la salut, com la selecció i la ingesta d’aliments. Els estudis indiquen que la majoria de les persones experimenten canvis en la conducta alimentària en resposta a una situació d’estrès. No obstant això, aquesta resposta no és la mateixa en tots els individus. És més, pot ser l’oposada.

Un treball publicat en la revista científica Appetite va calcular, a partir de dades de diverses recerques, que mentre un 30% dels subjectes estudiats van manifestar un augment en el seu apetit, gairebé un 50% van revelar una disminució de les ganes de menjar. Aquests efectes semblen ser diferents en funció del tipus de persona que sent estrès: els qui restringeixen la ingesta de manera habitual solen respondre amb més apetit i ganes de menjar que els qui no la limiten de forma quotidiana.

Els sabors que provoquen plaure

La sensació plaent associada al sabor dolç és innata, mentre que l’amarg i el picante es rebutgen de forma natural pels bebès. Diversos estudis així ho han demostrat en analitzar les expressions facials de nounats a els qui se’ls van administrar líquids amb sabors dolços o amargs. Les seves mostres de gaudi en beure el líquid amb sucre contrasten amb expressions que els investigadors associen a emocions negatives i que coincideixen amb el moment de provar el sabor amarg.

Les reaccions davant un aliment estan influenciades per les experiències prèvies i per les expectatives que es tenen sobre el seu consum

No obstant això, quan les persones són majors, les expectatives i prediccions sobre les reaccions al menjar estan molt influenciades per les experiències prèvies. Les reaccions enfront d’un aliment tenen molt a veure amb quin ha passat les anteriors vegades que ho hem consumit, però també amb el que esperem d’aquest consum o com afecta aquest aliment a altres persones.

Alguns estudis han comprovat que en consumir begudes que contenien aigua amb edulcorants no calòrics, tipus sacarina o aspartamo (sense sucre, solament amb sabor dolç) i amb diferents graus de dulzor, es detectaven majors pujades de glucosa sanguínia després d’haver consumit la beguda amb el sabor més dolç. Això porta a pensar que, si ben el sabor dolç pot agradar de forma innata, també pot veure’s afectat pel que esperem d’ell en consumir-ho.

Un bon exemple plasmat al cinema és la típica escena de pel·lícula en la qual, després d’un disgust sentimental, la protagonista busca consol en un pot de gelat. Fer el mateix en la vida real, de debò ens fa sentir millor o estem condicionats per aquestes escenes? Estarem més relaxats després d’haver consumit un aliment que potser no havíem de menjar o, per contra, tindrem amb això un altre motiu d’estrès emocional? Convé fer-se aquestes preguntes abans de prendre la decisió.

Vuit claus per superar l'estrès i l'ansietat sense recórrer a el menjar

Ja sigui per regular la ingesta o per minimitzar les conseqüències de l’estrès, l’ansietat i les emocions negatives sobre la salut, és convenient conèixer tècniques i estratègies de relaxació. A més dels aliments que ajuden a combatre l’estrès, el gabinet psicopedagògic de la Universitat de Granada proposa les següents idees per fer front a les situacions que generen tensió:

  1. Realitzar activitats que permetin renovar-se des del punt de vista físic i psicològic: descans, vacances, esports i activitats d’oci, tècniques de relaxació.
  2. Practicar exercici físic. Activitats com caminar, nedar, o fins i tot, netejar la llar, reparen forces i reanimen.
  3. Evitar l’automedicació, l’abús de cafeïna, alcohol i els menjars excessius.
  4. Establir límits, aprendre a dir”no” i suspendre les activitats que són menys prioritàries.
  5. Organitzar el temps. Prioritzar i estructurar les activitats i expectatives.
  6. Intentar mantenir expectatives realistes. Esperar massa d’un mateix o dels altres, exigir-se perfecció o ser inflexible amb les prioritats pot generar molta frustració.
  7. Compartir les emocions: buscar algú amb qui conversar i expressar les emocions, tant les positives com les negatives.
  8. Anticipar les situacions estresantes i preparar-se per a elles, imaginar la situació i practicar les respostes i reaccions.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions