Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les begudes vegetals, engreixen menys i són més sanes que la llet?

Les begudes vegetals poden aportar més calories que la llet de vaca i, en ocasions, contenen sucres i greixos entre els seus ingredients

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 25deGenerde2016

L’auge de l’alimentació vegetariana i la cuina alternativa ha fet augmentar el consum i la varietat de les begudes vegetals. Avui dia, és fàcil trobar en els establiments comercials begudes de diferents tipus de cereals, leguminosas i fruita seca: de civada (sola o amb cacao), d’arròs (solament o amb maduixa), d’ametlles, d’ametlles amb arròs, d’arròs amb avellanes, de coco, de sèsam, de quinoa, d’avellanes… i de soia, una de les més utilitzades. Però l’àmplia varietat d’aquests productes poden fer dubtar sobre emprar-los per substituir la llet de vaca. Per ventura són més saludables? Engreixen menys? El següent article desvetlla els ingredients i les calories de les begudes vegetals.

Img bebidas vegetales sanas
Imatge: matka_Wariatka

Begudes vegetals: quins són els seus ingredients

El primer en el que cal fixar-se per conèixer el valor nutricional de les begudes vegetals són els ingredients utilitzats en la seva elaboració. La llet més freqüent, la de vaca, ja sigui sencera, semidesnatada o descremada, no posseeix un altre ingredient més que llet, de manera que la composició nutricional d’aquesta vindrà donada solament per aquest aliment. No obstant això, moltes de les alternatives vegetals tenen altres ingredients, a més del cereal, el llegum o el fruit principal:

  • Beguda d’ametlles: ametlles i aigua. La majoria conté altres ingredients, tals com a xarop d’atzavara o maltodextrinas.
  • Beguda de sèsam: aigua i sèsam. Posseeixen, en moltes ocasions, xarop d’atzavara, maltodextrina de blat de moro i oli de girasol.
  • Beguda de quinoa: aigua, quinoa i, moltes vegades, xarop d’atzavara, maltodextrina de blat de moro i oli de girasol.
  • Beguda d’arròs: aigua, arròs i, sovint, oli de girasol, sal i sirope d’arròs. En el cas de begudes d’arròs amb altres aliments, es poden trobar begudes amb avellanes, puré de plàtan o maduixa, o cacao.
  • Beguda de civada: aigua, civada i, en algunes ocasions, oli de girasol.
  • Beguda d’orxata: aigua, xufla i sucre.
  • Beguda de coco: aigua, llet de coco i, amb freqüència, xarop d’atzavara, midó de tapioca i sal.
  • Beguda de quinoa: quinoa, maltodextrina i oli d’ametlles.
  • Beguda de castanyes: castanyes, maltodextrinas de blat de moro, ametlles, xarop d’arròs, xarop d’atzavara i oli d’ametlles.
  • Beguda de mill: aigua, mill, oli de llavors de girasol i sal.
  • Beguda de chía: aigua, arròs, chía, oli de girasol i sal.
  • Beguda d’espelta: aigua, espelta, midó, oli de girasol, maltodextrinas i sal.
  • Beguda de kamut: aigua, kamut, oli de llavors de girasol i sal.
  • Beguda de soia: aigua, soia, sucre o fructosa, maltodextrinas i sal.

Quin és la primera conclusió? Moltes de les begudes vegetals que es poden adquirir avui dia posseeixen en els seus ingredients alguna font de sucres (sucre, fructosa, glucosa, xarops) i de greixos (olis vegetals).

Les calories de les begudes vegetals

L’aportació calòrica de la llet de vaca semidesnatada (per escollir una llet no descremada ni sencera) és de 45 Kcal/100 ml; és a dir, unes 90 Kcal per cada tassa de 200 ml. Quin és l’aportació calòrica d’aquestes altres begudes? Segons la beguda i els ingredients, s’observa que tenen un valor calòric d’entre 36 Kcal i 90 Kcal per cada 100 ml; és a dir, un valor calòric molt semblat al de la llet de vaca o fins i tot més elevat en alguna de les begudes. Així doncs, engreixen menys? La resposta és no.

Llavors, no són més saludables? En aquest últim apartat, la resposta variarà per a cada persona. En el cas d’un vegetarià o vegano, la llet de vaca no estaria inclosa en la seva dieta, de manera que per a aquesta persona sí serà més saludable i més concorde a les seves creences personals escollir una beguda vegetal. El mateix ocorrerà per a una persona amb intolerància a la lactosa. En aquests individus, triar una llet de vaca pot significar associar el seu consum a una sèrie de símptomes gens agradables (dolor abdominal, gasos o diarrea), de manera que serà recomanable que es decantin per alguna llet sense lactosa o algun tipus de beguda vegetal.

Per a la resta, escollir una beguda vegetal en comptes de la llet de vaca no comporta cap efecte favorable quant a salut. No obstant això, sí pot comportar algun efecte indesitjable. El contingut en calci d’aquestes begudes no és el mateix que la llet, tret que posseeixin calci afegit. A més, segons els ingredients utilitzats en la beguda vegetal seleccionada, s’estarà enriquint l’alimentació en sucres (per a aquelles begudes amb sucre, fructosa o xarops), en greixos (begudes amb olis vegetals) i en sal.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions