Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació > Aprendre a menjar bé > Alimentació alternativa

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Les begudes vegetals

A partir de cereals, llegums i fruita seca s'elaboren begudes amb una composició nutritiva diferent

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 29deJunyde2009

La beguda vegetal és el nom que defineix una gran varietat de begudes elaborades a partir d’aliments vegetals. Les més comunes són les de cereals, com la civada i l’arròs; la de soia, com a exemple de llegums, i les de fruita seca, com les ametlles i les avellanes. Moltes d’elles es consumeixen com a alternativa a la llet de vaca en cas de seguir una alimentació més vegetariana, o bé, per motius de salut, si es pateix intolerància a la lactosa (sucre de la llet) o al·lèrgia a la caseïna (proteïna de la llet).


La denominació legal als països de la Unió Europea per presentar una beguda d’origen vegetal és l’etiqueta “beguda de…”, acompanyada del nom del cereal, el llegum o la fruita seca del que s’obtingui. Aquest tipus de begudes són aliments amb una composició nutritiva apropiada atès que els productes dels quals procedeixen contenen gran varietat de nutrients (proteïnes, greixos insaturats, hidrats de carboni, certs minerals i vitamines). Totes tenen tant avantatges com a inconvenients.
Particularitats nutritives
Una dels avantatges des del punt de vista nutritiu és que manquen de lactosa i caseïna, la qual cosa les fa útils en el tractament d’intoleràncies i al·lèrgies alimentàries a aquests components. A més, no contenen colesterol i el seu perfil d’àcids grassos és més saludable si es compara amb el greix de la llet de vaca, ja que en les begudes vegetals abunden els àcids grassos insaturats, cardiosaludables.

L’inconvenient és que, a pesar que contenen abundant calci, és de pitjor disponibilitat i les seves proteïnes són incompletes (manquen d’un o diversos aminoàcids essencials, mentre que les proteïnes de la llet de vaca són completes). Aquestes particularitats nutritives fan que qui consumeix habitualment begudes vegetals hagi de contemplar, a través de la resta dels aliments que inclou en la seva dieta, la manera de compensar aquestes diferències nutritives.

La població en general, i especialment els més joves, podria consumir les begudes vegetals com una alternativa molt saludable als refrescs o altres begudes energètiques o excitants.
De cereals
De civada

La civada és un dels cereals més rics en proteïnes vegetals, greixos insaturats i vitamines del grup B, entre elles la tiamina o B1, necessària per al bon funcionament del sistema nerviós. Conté minerals com el fòsfor, el potassi, el magnesi, el calci i el ferro, aquests dos últims de pitjor aprofitament per part del nostre organisme que els procedents d’aliments d’origen animal. La civada conté un alcaloide no tòxic, l’avenina, d’efecte sedant per al sistema nerviós. Per aquest component, i per la seva riquesa en vitamines del grup B, és una beguda indicada per a persones estressades, que pateixin d’insomni i alteracions digestives d’origen nerviós.

La beguda de civada es pot prendre freda o calenta, sola o combinada amb cereals com l’arròs o pa. Si està envasada convé agitar bé l’envàs perquè es barregin tots els seus components. Es pot diluir amb aigua per fer-la més líquida.

D’arròs
La beguda d’arròs resulta refrescant i molt digestiva, una opció especialment interessant per els qui sofreixen trastorns gàstrics (hèrnia de hiat, gastritis, úlcera, dispèpsia o digestions lentes i pesades).

De fruita seca
Més de la meitat del contingut de la fruita seca són lípids (grasses) amb predomini dels saludables àcids grassos insaturats: àcid oleic (en major quantitat en ametlles i avellanes) i àcid linoléico (abundant en cacauets i nous). La fruita seca és rica en àcids grassos essencials que l’organisme humà és incapaç de sintetitzar i que resulten imprescindibles per a la formació de membranes cel·lulars, en particular en les cèl·lules nervioses.

Destaca el contingut de proteïnes vegetals i de minerals com a magnesi, fòsfor, potassi, calci i ferro (aquests dos últims, l’organisme no és capaç d’assimilar-los amb eficàcia), i oligoelementos com a zinc i seleni (tots dos amb acció antioxidant). Quant a vitamines, són rics en B1 o tiamina, niacina o B3 i folatos. I constitueixen una de les fonts vegetals més abundants en vitamina I. Però part de la vitamina B1 i de la I es destrueixen en el procés de torrat.

Tots aquests nutrients també es troben en la beguda de fruita seca, en major o menor quantitat, segons la quantitat d’ingredients inclosos en la seva elaboració.

D’ametlles

Es tracta d’una beguda nutritiva i de sabor fi. Al mercat la trobem líquida o en pasta, que es dilueix en aigua segons la quantitat que marqui el fabricant. La beguda d’ametlles és astringente, per la qual cosa resulta idònia en cas de diarrea, i són més recomanables les varietats que no estiguin ensucrades.

D’avellanes
Es pot trobar, a més de com a beguda, en forma de crema, barrejada amb sucre o un altre edulcorant (igual que la d’ametlles), que es dilueix en aigua. Algunes empreses la comercialitzen en pols.

De xufla

Amb les xufles s’elabora l’orxata de xufla, una beguda refrescant i nutritiva que en els últims anys ha aconseguit una gran popularitat, tant en l’àmbit nacional com a internacional. El nutrient més abundant en la composició d’aquesta beguda són els hidrats de carboni. També es troben en petites quantitats grasses (principalment insaturades), proteïnes vegetals i minerals com el magnesi, el fòsfor, el calci i el ferro. Encara que el seu aspecte pot recordar al de la llet de vaca, el seu valor nutritiu és molt diferent. En comparació de la llet, l’orxata no conté lactosa, caseïna, vitamina B12 i tampoc colesterol. Així mateix, l’orxata té enzims, substàncies que faciliten la digestió.

Donada la seva composició nutritiva, el consum d’orxata està recomanat sobretot per els qui tenen l’estómac delicat, digestions pesades i en cas de meteorismo (combat les fermentacions intestinals) i de diarrea. Si porta sucre afegit, no es recomana per els qui sofreixen de diabetis o de qualsevol altra malaltia en la qual s’hagi de controlar el consum de sucres senzills.

De soia

La beguda de soia és un líquid de color blanc groguenc i alguna cosa insípid. La consumeixen sobretot persones vegetarianes o amb al·lèrgies o intoleràncies alimentàries. Moltes marques, per satisfer les necessitats nutritives de les persones que la prenen, afegeixen els minerals i les vitamines necessàries per assemblar-la en composició nutritiva a la llet de vaca (calci, vitamina A, D i B12). Per triar l’opció més nutritiva resulta fonamental revisar l’etiquetatge.

LES POSSIBILITATS CULINÀRIES

A les diverses begudes vegetals se’ls pot donar les mateixes aplicacions culinàries que a la llet de vaca. Es poden usar com a ingredient de purés, cremes, arròs amb llet, batuts, beixamel, gelats, salses, postres, flams, crepes… Les begudes vegetals, una vegada obert l’envàs, precisen refrigeració i han de consumir-se en un termini de tres a quatre dies com a màxim perquè no s’alterin les seves propietats.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions